Nope, det var ingen av dem...det var ingen kvalitetsmaskin, på den tiden köptes aldrig några dyra maskiner. Jag minns bara att det var en orange sladd.

Angående sladdproblemet som TS påtalar så hade jag gjort så här:
1. Köpt tejperullar med olika färg.
2. Köpt vanliga kontakter.
3. Tejpat maskinkontakterna så vet jag vilken sladd som tillhör vilken maskin.
Alt klippt sladden på den längd jag ville ha och skarvat på en ny kontakt.

Men det är jag det, alla har vi våra egna sätt. Dok skulle jag inte rekommendera detta med att klippa kabeln på maskiner med garanti kvar.

För mig (TS) är det viktigaste med detta projekt att slippa kablarna när maskinerna förvaras, problemet med sladdröra när maskinerna används är sekundärt och får anses vara lite av en bonus. Jag skrev redan i första inlägget att detta inte är så lyckat på maskiner med garanti kvar men där gör man ju som man vill. Ingen av de maskiner jag skruvat isär i mina dar har dock haft någon "Do not remove/warranty void"-etikett så byter man hela sladden och behåller originalet opåverkat kan man ju alltid byta tillbaka ifall man råkar ut för någon garantiskada.

Någon som hittat en webshop med bra priser på PowerCon-kontakter? Är ute efter lösa hanar och honor.
250VAC 16A.

Hade varit skönt att slippa rulla ihop kabeln varje gång man ska packa ner maskinen i sin L-boxx/systainer. Även tänkt att fästa en kabel permanent på dammsugarslangen så man slipper trassla med kabel varje gång man byter maskin.

En fråga till dom som använder festools pigtail plug-it eller motsvarande:
Maskiner som levereras med plug-it har ju en integrerad kontakt i maskinen, men med plug-it pigtail eller PowerCon får man ju en "klump" hängandes på kabeln nära maskinen istället. Fungerar detta bra generellt? Tänker på om den haka i saker och vara ivägen vid arbete?

Redigerat:
Här är det billigaste jag hittat. Dock har jag inte klurat ut ifall man beställa därifrån som privatperson men det står ingenstans att man inte kan det. För mig ligger detta projekt lite långt ned på prioriteringslistan för tillfället men jag kommer uppdatera i denna tråd när jag väl sätter igång.

Jag skulle också vilja höra lite erfarenheter från folk som har denna lösning, oberoende märke på kontakter, hur lång sladd som är lagom att ha kvar på maskinen. Det optimala vore ju att ha en hane integrerad i maskinen men det går ju inte att eftermontera, så ska man köra så kort det bara går eller ska den vara 1 dm, 2 dm...?

Jo, klumpen kan vara lite i vägen ibland, men man vänjer sig att hantera det. Kabelstumpen blir den längd det blir. Svansarna är besvärliga att skala.

Nu tänkte jag inte skaffa pig-tails utan köra med PowerCon-kontakter och antingen kapa befintliga kablar eller skruva isär och byta till någon smidig gummikabel vilket gör att jag kan välja helt fritt hur lång stumpen ska vara.

Jaha, då vet jag inte. Har du funderat på hur det blir när du går ned dig i Festoolträsket? (Det är bara en tidsfråga om man hänger på det här forumet)

• Gilla
ekblom
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Jaha, då vet jag inte. Har du funderat på hur det blir när du går ned dig i Festoolträsket? (Det är bara en tidsfråga om man hänger på det här forumet)
Säg inte sådär. Jag försöker intala mig att de tre nya gråa systainersena(?) bland alla gröna bara är en tillfällig dipp och inte en bestående nivå.

Det är nog inte så stor risk att jag hamnar i Festoolträsket...det är helt enkelt för dyra grejer. Dessutom får jag lite halleluja, frikyrkokänsla över hela Festoolhysterin och då får jag aversion istället. missförstå mig rätt, jag är övertygad om att Festool är det abslout bästa man kan ha, no doubt about it, men för mig blir det nästan en utmaning att komma billigare undan och ändå tillgodose mina behov. Att slanta upp en massa pluring för att få det bästa kan ju alla göra som har pengar...att hitta billigare grejer som fungerar fullgott...det kräver lite ansträngning! ;)

Dessutom, skulle jag trilla dit så har jag nog råd att byta ut själva förlängningskabeln till en Plug-It. Enda problemet då är om jag skulle vilja sälja iväg mina befintliga maskiner, men har jag då sparat originalkablarna så är ju det lätt fixat att återställa dem.

• Gilla
PeterStrandberg
  • Laddar…
I
Det låter som du har tänkt igenom saken. I alla händelser är iden med korta sladdar mycket god. Glöm inte att rapportera resultatet här!

I
Som jag skrev tidigare, kan vara bra men även dåligt, tror man ska tänka sig för innan.
Har man jobb i närheten av eluttag är det skönt slippa böka med sladdar är det längre kan det ibland kvitta om man skarvar tre dm från maskinen eller tre m. Är tanken fem maskiner och en sladd är risken stor att alla maskinerna blir obrukbara, kommer någon och vill hjälpa till går det inte för det finns ingen sladd. Dessutom ökar risken för glappkontakt betydligt eftersom det frestar mest vid maskinens anslutning. En vanlig 230v kontakt är ett alternativ skulle kunna eliminerar de riskerna, men personligen tycker ja att elmaskiner är tillräckligt klumpiga så en sån vill jag inte ha hängandes ivägen. Jag har fyra trädgårdsmaskiner med sådana korta sladdar, på tre av dem fäster man förlängningsladden på handtaget, den fjärde, häcksaxen, har jag svurit över många gånger.
Ska man snickra lite är det faktiskt ganska skönt att ha alla nödvändiga maskiner inkopplade samtidigt.
Samtidigt håller jag med om att det kan finnas fördelar med löst sladdställ.
Som om man råkar kapa sladden, tar man en ny och kan fortsätta jobba, vilket jag tror var grundtanken, i alla fall för verkstadsarbete då det var vanligt att sladden råkade illa ut.

Redigerat av moderator:
Jag har monterat en plug-it sladdstump på min rotex föregångaren till den nya. Kontakten hänger ca 20 cm bakom maskinen. Nu har jag visserligen en egentillverkad boomarm som håller upp slang och sladd och då är den inte så farligt i vägen. Men dom gånger jag inte har sladden upphängt så tar den i hela tiden tycker jag. Det är till och med så pass irriterande att jag funderar på att köpa en ny rotex bara för den sakens skull.
När jag skulle montera sladdstumpen så funderade jag länge på hur jag skulle kunna förkorta eller bygga om maskinen så att kontakten hamnade så nära maskinen som möjligt. Då jag misstänkte att den hängande sladden med kontakt skulle bli ett problem. Men hur jag än vände och vred på problemet så gick det inte.
Sabla festool.:mad:

Pär

ion skrev:
Eftersom det redan finns liknande system kan man väl knappast tycka idén är dålig. Den har däremot både för och nackdelar.
Jag har en Atlas Copco, mycket bra maskin som varvtalsreglerar efter belastning, dock är den oanvändbar p g av kabelbrott i honkontakten. A C tillverkade elmaskiner i Tyskland med början på 90-talet och sålde den verksamheten till Kina på 2000-talet. Det gör det svårt att hitta reservdelar, det som återstår är att bygga om den. Såvida inte någon här har koll på var man kan köpa en passande sladd till en vettig peng. När den maskinen gick sönder fick jag istället en ny Bosch, det blev billigare än sladden sa de på jobbet.
[bild]
Jag skulle kolla Milwaukee, som det har skrivits tidigare har Milwaukee också lösa sladdar. Om jag kommer ihåg rätt, ägde Atlas Copco Milwaukee under en tid, så det finns en chans att det är samma kontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.