Nu har jag kollat. ImageUploadedByTapatalk1393962705.109097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badtastex skrev:
Det vore ju trevligt med en lödbar kontakt istället för pig tail men det kanske inte finns? Det bär ju emot att öppna maskiner som ännu har garanti kvar...
Är inte alla plugit kontakter öppningsbara och plint för byte av kabel? På min enda festool sladdmaskin är medföljande pluggit kontakten öppningsbar i alla fall. Då kan du klippa orginalkabeln och montera kontakten utan att öppna maskinen.

EDIT:
Efter en bildgoogling på plugit så ser jag att kontakten är lite annorlunda utformad på pigtailen. Vore intressant ifall någon som har köpt pigtail-kabeln kan bekräfta att kontakten går att montera på befintlig kabel?

Redigerat:
Kontakten på plug-it kabeln är rimligtvis fel för att montera på maskiner, det skall ju vara mötande kontakt. Har inte kollat så noga på mina kablar men om ena kontakten är öppningsbar så borde väl den andra också vara det? Mattias: har du lust att kolla?

Jag hinner inte kolla på ett tag. Jag tror att jag har försökt att demontera plugitkabeln utan att lyckas, men jag kan ha fantiserat ihop det. Jag vågar inte säkert svara.

Thesod skrev:
[länk]

Dessa används mycket i musikbranschen.
De där finns ju ja! De hade jag helt glömt bort...hade de "i periferin" i min förra karriär som ljudtekniker inom film och TV. Måste kolla upp vad de kostar...

EDIT:

Verkar kosta runt 75 spänn styck. Mao ungefär halva priset! Då börjar det bli lite intressant faktiskt...:thumbup:

Redigerat:
Neutrik känns ju seriösa, de lär ju tåla en hel del våld med tanke på vad de är gjorda för.

Läste en del om plug-it med anledning av den här tråden och det verkar som att en del haft problem med dem. Dels verkar det handla om dragavlastningen som ger upp efter en tids användning och man får helt eller delvis blottade ledningar. Dels handlar det om smälta kontakter, förmodligen är detta i länder med lägre spänning (110V) eftersom
man då får högre ström. I USA finns kabeln i både 18G och 16G för att klara olika kraftiga maskiner (Domino vs OF220 exempelvis), är det samma i Europa?

Tänk...Festool kanske har brister ändå...:p

Neutrik-kontakterna skulle jag faktiskt tro är bättre än Festools variant. PowerCon-kontakterna är konstruerade för att klara långt tuffare miljöer och hantering än vad Festools är så för en vanlig hemmasnickrare eller tom en hantverkare kan nog känna sig helt trygg med att de kommer hålla.

Nu gäller det bara att försäkra sig om att hitta rätt hon-kontakt. Sladdkontakterna är ju konstruerade för att dockas i chassiekontakter så väljer man sladdvarianten i båda fallen får man två spärrar mot varandra. Ska höra av mig till någon av återförsäljarna och fråga. Alternativet är att slakta en skarvsladd med både hane och hona där honan givetvis passar han-sladdkontakten.

Billigaste jag hittat hittills är 45 spänn/st om man köper tio stycken! :thumbup:

Lär finnas skarvhylsor på samma vis som för speakon på powercon.

badtastex skrev:
Neutrik känns ju seriösa, de lär ju tåla en hel del våld med tanke på vad de är gjorda för.

Läste en del om plug-it med anledning av den här tråden och det verkar som att en del haft problem med dem. Dels verkar det handla om dragavlastningen som ger upp efter en tids användning och man får helt eller delvis blottade ledningar. Dels handlar det om smälta kontakter, förmodligen är detta i länder med lägre spänning (110V) eftersom
man då får högre ström. I USA finns kabeln i både 18G och 16G för att klara olika kraftiga maskiner (Domino vs OF220 exempelvis), är det samma i Europa?
Nej, det är inte samma i Europa. off topic så har OF2200 inte plug-it, har dock funderar på att montera, se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/220850-hur-mycket-effekt-klarar-plug.html

Som info kan jag nämna att Neutrik-kontakterna finns i två versioner: en med två poler som är typad för 16 A 250V och en med tre poler typad för 20 A 250V. Dessutom är de IP65-klassade! Känns fullt tillräckligt!

I
Eftersom det redan finns liknande system kan man väl knappast tycka idén är dålig. Den har däremot både för och nackdelar.
Jag har en Atlas Copco, mycket bra maskin som varvtalsreglerar efter belastning, dock är den oanvändbar p g av kabelbrott i honkontakten. A C tillverkade elmaskiner i Tyskland med början på 90-talet och sålde den verksamheten till Kina på 2000-talet. Det gör det svårt att hitta reservdelar, det som återstår är att bygga om den. Såvida inte någon här har koll på var man kan köpa en passande sladd till en vettig peng. När den maskinen gick sönder fick jag istället en ny Bosch, det blev billigare än sladden sa de på jobbet.
AC el slip.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I
Är det förvaringen man tycker är besvärlig är ett tips att övertala kärestan att sy små " kulpåsar " som man bara trycker ner sladden i.;)

Sy påsar kan jag göra själv om det skulle vara aktuellt (har sytt både ny klädsel till båtens stolar och ett nytt kapell med stor framgång) men jag misstänker att det blir lika trassligt i påsen. Det jag ser framför mig i min verkstad är ett rack med alla maskiner i en lång prydlig rad utan sladdar och en kabel hängande vid sidan om. Kabeln kan ju vara inkopplad i eluttaget vid arbetsbänken hela tiden så när något ska fixas lyfter jag bara ned passande maskin och pluggar i sladden. Lite som i verkstäder med endast luftverktyg! :wow:

Nu när jag såg ions vinkelkap minns jag att vi hade en med något annat märke som också hade löstagbar sladd. Det funkade jättebra men även den kontakten gick sönder. Dock var det endast funktionen som låste kontakten som pajade så den föll ur ideligen, vilket fixades med lite gaffa och själva grundidén var borta.

Fördelen med Neutrik-kontakter, eller för all del med Festools, är ju att om kontakten pajar är det bara att byta ut den. Neutrik har skruvterminaler så en reservkontakt i verktygslådan kan med mycket enkelt grepp installeras.

Paxman skrev:
......Nu när jag såg ions vinkelkap minns jag att vi hade en med något annat märke som också hade löstagbar sladd.....
Kan det ha varit Milwaukee med Quik-Loc eller Kress som också kör relativt hårt med löstagbara kablar?

Vet inte om det finns flera tillverkare förutom de två ovan samt Festool men det vore intressant att veta vilka som kör på löstagbara kablar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.