I dagsläget ser mina ytterväggar ut såhär inifrån: treetex, 50mm plank, halmputsmatta, spritputs. Ingen luft, ingen isolering.

Vi vill nu slå på träpanel och då tänker jag göra som så att jag sätter stående 28*70 cc 60, sedan liggande 28*70 cc ?? Och hur långt ifrån neder och överkant?
Dom stående tänker jag skruva, 2 på varje fästpunkt? Dom liggande får jag se om det går att spika utan att förborra varenda hål, 3tum känns lite litet men skruvar jag så bör ju typ 60mm funka bra. Rätta mig gärna om jag tänker fel..

Sedan panelen, 120 med 95 som lockbräda lutar det åt, hur mycket överlapp ska man ha? 120 brädan spikar man väl bara på ena sidan så det inte spricker?

Jag tänker inte isolera utifrån tyvärr, ekonomin för det finns inte just nu. Istället isolerar vi inifrån ett rum i taget allt eftersom det renoveras. Då kan man ju dessutom lägga plasten på befintlig treetex och få den ypperligt placerad.

Ja just det, visst finns det ingen anledning till att ha typ asfaboard på de stående innan liggande läkten? Det har man väl bara för vindens skull? Spritputsen är ju 2-3cm tjock...

Vill du ha nästan lika bred bottenbräda som lock så är det 145 och 95 du ska ha. Det ska överlappa 20mm på varje sida.

C
Vi har då alltid spikat bottenbrädorna på båda sidorna...

1337 skrev:
Vill du ha nästan lika bred bottenbräda som lock så är det 145 och 95 du ska ha. Det ska överlappa 20mm på varje sida.
Tack för tipset, frugan blev nöjd när jag sa att det skulle bli samma synliga bredd på underbräda/lock :)

cheetah1 skrev:
Vi har då alltid spikat bottenbrädorna på båda sidorna...
Tja jag vet inte..fick lära mig det av en snickare modell erfaren. Han liksom sicksackar på underbrädan och sedan klämmer ju locket till ordentligt.
Däremot känns det ju kanske lite klent med 1 spik i ett 95 lock..

De liggande spikläkten vilken cc bör jag ha om höjden är under 4m?

Ja, det är viktigt att hålla frugorna nöjda. :)

60cc på läkten tycker jag är ett bra mått. Det kör jag på iaf. Locket spikas med två spik rätt i läkten (ej genom bottenbrädan).

Tackar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.