2 309 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Skymningsrelä helt obegripligt!
Var den tidigare lampan också 7w led?
Hade själv liknande problem då vi bytte lampa från gammal 60w glödlampa till 6w led. Det gamla skymningsrelät behöver en minimieffekt/förbrukning el.dyl. för att reagera korrekt. Nånslags "krypström"? gjorde att ledlampan lyste oberoende av relät. Så blev att byta tillbaka 60w glödlampan och allt funkade igen.
Hade själv liknande problem då vi bytte lampa från gammal 60w glödlampa till 6w led. Det gamla skymningsrelät behöver en minimieffekt/förbrukning el.dyl. för att reagera korrekt. Nånslags "krypström"? gjorde att ledlampan lyste oberoende av relät. Så blev att byta tillbaka 60w glödlampan och allt funkade igen.
Låter som att det är induserad spänning i tändtråden, kan eventuellt åtgärdas med bottenlast/störskyddskondensator, mellan tändtråden och nollan,
En tråd i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/led-lampor-lyser-aeven-fast-dimmern-aer-av.414894/page-2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tråd i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/led-lampor-lyser-aeven-fast-dimmern-aer-av.414894/page-2
Det finns en kopplingpunkt någonstans på vägen mellan gruppcentralen och lampan där skymningsrelät är inkopplat, likt traditionell strömbrytare.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Klicka här för att svara