Vi har plötsligt fått översvämningar i vår tvättstuga. När jag ryckte ut vattenlåset rann vattnet ut snabbt. Så långt allt rimligt. Vattenlåset var supersmutsigt och geggigt.

Nu till det märkliga. I andra änden av tvättstugan finns en golvbrunn till och även där stod det vatten. Den golvbrunnen har dock aldrig använts. Den var också väldigt ren när jag tog upp den. Jag tog upp båda vattenlåsen oavsett och diskade ur dem totalt. Sen satte jag tillbaka dem. Nu ringde frun och sa att det stod vatten igen. När hon ryckte ur vattenlåsen forsade det dock ner. Hur kan det bli stopp i vattenlåsen när de är helt rena? Samtidigt bubblar det i avloppet lite varstans.

Hade det varit stopp i avloppet utanför huset hade jag ju förstått men då hade ju vattnet inte forsat ur när jag drar loss vattenlåset i golvbrunnen. Kan det bli något konstigt baktryck eller något som gör att vattenlåsen blir en propp ändå? Vi har ett tryckavlopp om det gör nån skillnad.

Jag vet inte vad tryckavlopp är, men ni har uppenbart problem med att vakum håller mot att vattnet ska rinna ut. När ni öppnar vattenlåset blir det luftväxling

• Gilla
gson64
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gissar att din avloppspump har gått sönder och nu har avloppsvattennivån i din pumpgrop stigit över röret som kommer från tvättstugan/huset. Det ger exakt denna effekt. Det konstiga "baktrycket" som du funderar över är helt enkelt att luften i avloppsledningen inte har någonstans att ta vägen. Bakåt är det stopp p g a avloppsbrunnarnas vattenlås. Nedströms är det stopp p g a att den höjda vattennivån skapar ett vattenlås.

Det andra alternativet är partiellt stopp i utgående avloppsstam från tvättstugan som ger denna effekt. Förklaringen är den samma som ovan.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Tack! Lyfte på locket där ute och det står vatten långt över pumpen iaf. Så det blir ett samtal till Tekniska Verken som äger och ansvarar för pumpen

• Gilla
Olaf3 och 2 till
  • Laddar…
Uppföljning: pumpen hade gett upp och är nu utbytt. Nu gäller det bara att hålla tummarna för att översvämningen torkade upp ordentligt och att det inte blev några skador

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Fungerade inte driftlarmet?

Det verkar inte så. Eller det kan ju ha funkat och pipit nån gång när vi inte varit hemma och sen lagt av. Det var inget pågående larm nu iaf.

Litar du på att det fungerar nu?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Litar du på att det fungerar nu?
Bra fråga! Tvättstugan verkar ok.

P Pillard skrev:
Bra fråga! Tvättstugan verkar ok.
Det var larmet jag menade.
Det finns vanligtvis en testknapp vid pumpen.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var larmet jag menade.
Det finns vanligtvis en testknapp vid pumpen.
Det där borde de ju rimligen ha tetsta i samband med pumpbytet. Men se till att testa larmet. Ofta är larmet kopplat på en helt egen säkring i elcentralen, för att säkerställa att larmet skall fungera även om pumpen blir strömlös. Det gör å andra sidan att säkringen till larmet kan lösa ut utan att någonting annat slutar fungera.

Det är viktigt att larmet funerar för den här typen av stopp som du nu har haft gör att du får avlagringar i avloppsrören som kan ge stopp senare även om pumpen fungerar.

• Gilla
Pillard och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.