1 368 läst ·
0 svar
1k läst
0 svar
Skylt om privat område tas bort i Kålltorp efter bråk
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/...ter-brak.4bafebcc-431d-4413-bce1-62e8290ba9d2
---
När GP förra hösten besökte området utanför bostadsrättsföreningen Tegelslagaren vid Hjalmar Selandersgatan basunerade två skyltar med vita bokstäver ut att marken var privat område.
Bakgrunden till besöket var ett infekterat bråk i sociala medier om vilka som egentligen hade rätt att beträda gräsmattan och lekplatsen utanför föreningens bostadshus. Bland annat anklagades föreningen i sociala medier för att ha kört bort lekande barn.
Hon kunde inte förstå varför boende i området inte kunde få använda en gångbana utanför huset – en väg hon förklarar att många i området använder för att undvika trafiken på Hjalmar Selandersgatan.
Rebecka Nilsson menade också att frågan var viktig rent principiellt. Hon frågade sig hur stadslivet skulle fungera i en stad som Göteborg om varenda yta utanför en bostadsrättsförening var förbjuden att beträda.
Brf Tegelslagaren menade å sin sida att de enligt sina jurister hade rätt att sätta upp skyltarna.
Rebecka Nilsson bestämde sig för att få att saken prövad juridiskt och vände sig till markägaren Göteborgs stad.
Kommunen menade bland annat att ytan ingick i den så kallade ”hemfridszonen”, att den inte omfattades av allemansrätten, och inte utgjorde någon allmän plats och därför var att betrakta som privat mark.
Det beslutet köpte inte Rebecka Nilsson som bestämde sig för att överklaga till Länsstyrelsen i Västra Götalands län – som i slutet av oktober upphävde kommunens beslut.
Länsstyrelsen anser att ytan omfattas av allemansrätten.
I sitt beslut skriver länsstyrelsen att hemfridszonen utanför ett bostadshus är mycket begränsad, och bara gäller några få meter utanför fastigheten. Myndigheten konstaterar också att endast enskilda personer kan ha en hemfridszon, inte en bostadsrättsförening. Vems hemfridszon skyltarna skulle anspela till menar myndigheten därmed är högst oklart.
Oavsett menar myndigheten att allmänheten egentligen inte behöver lyda budskapet – eftersom ytan omfattas av allemansrätten.
”Skyltar som exempelvis “Privat område” saknar i och för sig betydelse för allemansrätten men kan ge allmänheten intrycket av att den inte får hålla till på platsen, skriver myndigheten i sitt beslut.
Precis som Rebecka Nilsson menar också länsstyrelsen att det skulle kunna påverka en hel stad om allmänheten skulle kunna portas från all privat mark.
”Att likställa privat mark med hemfridszon skulle få stora negativa konsekvenser för tillgängligheten i en stad som Göteborg vilket skulle vara mycket olyckligt”, skriver myndigheten i beslutet.
Rebecka Nilsson är glad över att hon valde att driva frågan då hon överlag tycker att förbudsskyltar är ett tråkigt inslag i stadsmiljön. Bild: Anders Ylander
Rebecka Nilsson, som alltså till slut vann den lokala striden, berättar att skyltarna togs bort redan i våras. Varför vet hon inte.
Hon är nöjd över att ha drivit frågan och att det nu blir tydligt vad som gäller, inte bara i hennes område.
– Tillåter man en förening, så tillåter man alla andra att göra det också och det skulle ju kunna påverka hela staden. Jag tycker sådana här förbudsskyltar är ett ganska tråkigt inslag, säger hon.
GP har sökt ordföranden i Brf Tegelslagaren.
---
Skulle vilja läsa det där beslutet, och inte journalistens tolkning av det. 😎 Går det att överklaga Länsstyrelsens beslut, förresten?
---
När GP förra hösten besökte området utanför bostadsrättsföreningen Tegelslagaren vid Hjalmar Selandersgatan basunerade två skyltar med vita bokstäver ut att marken var privat område.
Bakgrunden till besöket var ett infekterat bråk i sociala medier om vilka som egentligen hade rätt att beträda gräsmattan och lekplatsen utanför föreningens bostadshus. Bland annat anklagades föreningen i sociala medier för att ha kört bort lekande barn.
Bestämde sig för att driva frågan
Rebecka Nilsson var en boende i området som menade att skyltarna var otillåtna.Hon kunde inte förstå varför boende i området inte kunde få använda en gångbana utanför huset – en väg hon förklarar att många i området använder för att undvika trafiken på Hjalmar Selandersgatan.
Rebecka Nilsson menade också att frågan var viktig rent principiellt. Hon frågade sig hur stadslivet skulle fungera i en stad som Göteborg om varenda yta utanför en bostadsrättsförening var förbjuden att beträda.
Brf Tegelslagaren menade å sin sida att de enligt sina jurister hade rätt att sätta upp skyltarna.
Rebecka Nilsson bestämde sig för att få att saken prövad juridiskt och vände sig till markägaren Göteborgs stad.
River upp kommunens beslut
Kommunen menade att de inte kunde agera mot skyltarna, och att föreningen inte behövde något tillstånd för att sätta upp dem.Kommunen menade bland annat att ytan ingick i den så kallade ”hemfridszonen”, att den inte omfattades av allemansrätten, och inte utgjorde någon allmän plats och därför var att betrakta som privat mark.
Det beslutet köpte inte Rebecka Nilsson som bestämde sig för att överklaga till Länsstyrelsen i Västra Götalands län – som i slutet av oktober upphävde kommunens beslut.
Länsstyrelsen anser att ytan omfattas av allemansrätten.
I sitt beslut skriver länsstyrelsen att hemfridszonen utanför ett bostadshus är mycket begränsad, och bara gäller några få meter utanför fastigheten. Myndigheten konstaterar också att endast enskilda personer kan ha en hemfridszon, inte en bostadsrättsförening. Vems hemfridszon skyltarna skulle anspela till menar myndigheten därmed är högst oklart.
Länsstyrelsen: ”Skyltarna saknar betydelse”
Då skyltarna satts upp på en plats där allemansrätten gäller kräver de också tillstånd, enligt länsstyrelsen. Något de alltså inte har haft.Oavsett menar myndigheten att allmänheten egentligen inte behöver lyda budskapet – eftersom ytan omfattas av allemansrätten.
”Skyltar som exempelvis “Privat område” saknar i och för sig betydelse för allemansrätten men kan ge allmänheten intrycket av att den inte får hålla till på platsen, skriver myndigheten i sitt beslut.
Precis som Rebecka Nilsson menar också länsstyrelsen att det skulle kunna påverka en hel stad om allmänheten skulle kunna portas från all privat mark.
”Att likställa privat mark med hemfridszon skulle få stora negativa konsekvenser för tillgängligheten i en stad som Göteborg vilket skulle vara mycket olyckligt”, skriver myndigheten i beslutet.
Rebecka Nilsson är glad över att hon valde att driva frågan då hon överlag tycker att förbudsskyltar är ett tråkigt inslag i stadsmiljön. Bild: Anders Ylander
Rebecka Nilsson, som alltså till slut vann den lokala striden, berättar att skyltarna togs bort redan i våras. Varför vet hon inte.
Hon är nöjd över att ha drivit frågan och att det nu blir tydligt vad som gäller, inte bara i hennes område.
– Tillåter man en förening, så tillåter man alla andra att göra det också och det skulle ju kunna påverka hela staden. Jag tycker sådana här förbudsskyltar är ett ganska tråkigt inslag, säger hon.
GP har sökt ordföranden i Brf Tegelslagaren.
---
Skulle vilja läsa det där beslutet, och inte journalistens tolkning av det. 😎 Går det att överklaga Länsstyrelsens beslut, förresten?
Klicka här för att svara