6 912 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Skyldighet som köpare av fordon
Nej, jag ser inte att du har någon skyldighet. Men du kan ju inte enkelt sälja fordonet, om du inte har registreringsbevis. Och om inte skatten betalas får du körförbud...
Skicka in anmälan om ägarbyte till Transportstyrelsen, bifoga köpeavtalet.
Skicka in anmälan om ägarbyte till Transportstyrelsen, bifoga köpeavtalet.
Köpeavtal, har en orderbekräftelse utan underskrift från en firma som inte äger fordonet så det tvivlar jag på att dom godkänner.
Nä sälja lär sig aldrig kunna göra så länge jag inte står som ägare, har iof inget behov än så länge att sälja heller...
Såg att det var stängt för inventering i förra veckan så kanske dom ringer upp snart

Nä sälja lär sig aldrig kunna göra så länge jag inte står som ägare, har iof inget behov än så länge att sälja heller...
Såg att det var stängt för inventering i förra veckan så kanske dom ringer upp snart
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Varför köpte du en bil du inte gjorde ägarbyte på då? Du hade ju kunnat hamnat i den situationen att du faktiskt betalat men aldrig får nå ägarpapper på bilen och kanske aldrig får..........
Nu har du varken betalat eller fått möjlighet att göra ägarbyte......Personligen hade jag nog kontaktat både säljare och bilägare. Tror inte man kan låtsas som det regnar direkt.
Nu har du varken betalat eller fått möjlighet att göra ägarbyte......Personligen hade jag nog kontaktat både säljare och bilägare. Tror inte man kan låtsas som det regnar direkt.
Det är ingen bil.
Köpte på distans, ca 100mil bort, med frakt hem till mig.
Firman säljer ca 50-100 fordon som fraktas varje år så det är inga konstigheter där.
Räknade kallt med att det skulle komma en faktura i samband med att fraktbolaget lämnade företaget.
Vet ärligt talat inte hur vi skulle gjort upp affären på annat sätt än nu, förutom den saknade fakturan och ägarbeviset.
Köpte på distans, ca 100mil bort, med frakt hem till mig.
Firman säljer ca 50-100 fordon som fraktas varje år så det är inga konstigheter där.
Räknade kallt med att det skulle komma en faktura i samband med att fraktbolaget lämnade företaget.
Vet ärligt talat inte hur vi skulle gjort upp affären på annat sätt än nu, förutom den saknade fakturan och ägarbeviset.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Ja bil eller nåt annat spelar ju ingen roll. Ägarbyte vill man ju göra dag ett typ....
Håller med.S Stefan1972 skrev:Varför köpte du en bil du inte gjorde ägarbyte på då? Du hade ju kunnat hamnat i den situationen att du faktiskt betalat men aldrig får nå ägarpapper på bilen och kanske aldrig får..........
Ts har bog mer skyldighet i frågan än vad man tror.
Vet inte hur man skulle göra det på annat vis...Henrik Nordlander skrev:
Tror inte firman vill skicka ägarbyte innan dom fått betalt och man vill ju själv gärna veta att man får nåt för pengarna?
Har inte handlare av fordon direkt uppkoppling mot transportstyrelsen så ägarbevispapper är överflödiga egentligen?
Så gången borde ju vara, vi skickar fordonet nu, här får du faktura som ska betalas omg, när vi fått pengarna så skriver vi över fordonet på dig?
De flesta vill nog ha betalt innan de lämnar ut något fordon eller gör något ägarbyte, så gången är:nino skrev:
1. Du betalar
2. Handlaren registrerar ägarbytet
3. Handlaren lämnar ut fordonet
Tolkar det som att du tänker komma undan(helst) med gratis (hoj?) finns väl ändå en skyldighet att betala levererad vara kan man väl spontant tyckanino skrev:
Redigerat av moderator:
Nej det är absolut inte så att jag vill ha den gratis, jag vill göra rätt för migHandyman 1 skrev:
Men det är fascinerande hur man kan tappa bort en pryl för 100'
Det finns ju orderbekräftelse i deras system, det måste fattas pengar osv
1. Jag skulle kontakta registrerad ägare först och främst och se till att jag blev ny registrerad ägare.
2. Då skulle jag även fråga registrerad ägare om han vill ha igen de utlägg för skatt och försäkring han haft från det datum jag köpte fordonet ifråga.
3. Sen skulle jag kontakta firman och se till att betala köpeskillingen.
I alla fall är det så man bör göra om man vill göra rätt för sig.
Om man vill göra en moraliskt tvivelaktig affär hoppar man över 3.
2. Då skulle jag även fråga registrerad ägare om han vill ha igen de utlägg för skatt och försäkring han haft från det datum jag köpte fordonet ifråga.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Förre ägaren borde höra av sig när det kommer en faktura med fordonsskatt
Tror ju som sagt att när man kontaktar ägaren så kommer ju han kontakta firman innan han skickar nåt ägarbyte, det skulle jag jag göra.Keiller skrev:
1. Jag skulle kontakta registrerad ägare först och främst och se till att jag blev ny registrerad ägare.
På 2 så tycker jag inte att det är min skyldighet att betala försäkringen då jag själv haft den försäkrad, möjligen skatten.
Jag ska avvakta nån vecka å se om dom hör av sig sen blir det att ringa å höra om man kan få betala.
Det fattas extra utrustning som skulle följa med för 3-5000:- som dom får lov att skicka