boschkenta
Låter dyrt! Jag hade hantverkare som fixade tätskikt, flytspackel, kakel, mosaik samt all vvs inkl montering av fördelarskåp, blandare, takdusch, och wc. 70-80k nånstans gick det på exkl material som jag löste själv. 6m2

Man brukar säga 150k-200k som en schablonsumma men där utgår man från att hantverkare gör allt.

S Styrman_jansson skrev:
Fast just plastmattorna är ju inte särskilt dyra i sammanhanget. Jag tror jag gav 14-15tsek för mattor inkl. läggning för 4m2. Tror det var två dagars arbete för 1 man.
Jag har ungefär samma uppfattning om pris på matta med läggning i Östergötland, TS bad borde kunna få matta på golv och vägg för klart under 25 tusen på löpande av seriös certifierad firma

Lutar mot att hitta separata hantverkare och köra dem löpande.

MarcusRask MarcusRask skrev:
Jag har fått offert på ny brunn flytspackling samt matta väggar och golv. 25k. Det är ändå drägligt
Japp, med ny brunn är det nog ett anständigt pris både för företaget och för dej som konsument.

Det är en del jobb att ta på sig "samordningsrollen" för bygget men man sparar en bra slant också. Har man tiden och är lite påläst och nyfiken brukar det rulla på bra.

T-dog T-dog skrev:
Det verkar vara standard med dessa marginaler på fast pris för badrum. Många osäkerhetsmoment samt många hantverkare att koordinera. Om du inte har bråttom, så är min rekommendation att själv stå för denna koordination. Du behöver inte göra jobbet själv, men du behöver säkra kompetenta yrkesmän och planera in jobbet i tid.
Kan du föreslå en ordning för en amatör?
När ska elektrikern komma första andra och tredje gången tex?

S Styrman_jansson skrev:
Det är en del jobb att ta på sig "samordningsrollen" för bygget men man sparar en bra slant också. Har man tiden och är lite påläst och nyfiken brukar det rulla på bra.
Det är sannolikt inte mer tidskrävande att kakla och klinkra ytan själv än att ta in offerter, jämföra, utvärdera, välja och samordna bygget med flera hantverkargrupper....

S Styrman_jansson skrev:
Jag har ju jobbat inom bygg och anläggning i 10 år samt att jag av händelse utbildar mig mot bland annat platschef/projektledning inom branschen så för mig har jag ju nästan alla förutsättningar så sett.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
C
för mig har jag ju nästan alla förutsättningar så sett.
Perfekt! Tänk bara på att mycket av styrkan hos en "badrumsentreprenör" ligger i att deras underleverantörer hoppar när de säger hoppa. Det dyker ju alltid upp avvikelser som måste hanteras hur bra man än planerar.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan du föreslå en ordning för en amatör?
När ska elektrikern komma första andra och tredje gången tex?
Så här såg min ordning ut, men då bilade jag upp hela golvet och isolerade och gjöt nytt golv.

1. Rivning och utgrävning (Rivare)
  2. Avlopp (Rörmokare)
  3. Isolering (Betongare)
  4. Golvärme (Betongare)
  5. Gjutning (Betongare)
  6. Lecavägg till dusch (Betongare)
  7. Fräsa in Vatten & El (Själv)
  8. Minishunt och vatteninkoppling (Röris)
  9. Grovspackling (Målare)
  10. Duschvägg (Glasmästare)
  11. Bastuisolering (Själv)
  12. Terrazzo golv (Golvläggare)
  13. Kakling dusch (Plattis)
  14. Målning (Målare)
  15. Koppla El (Elektriker)
  16. Bastubygge (Själv)

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis fått en offert på 198’ (före ROT) för ett badrum på 3,5 kvm med plastmatta. Men då är det inkl. all inredning och en ny varmvattenberedare (modell mindre då det är ett fritidshus). Plus att vi ska byta plats på handfat så jag antar att det innebär lite merjobb. Jag tycker att det är dyrt men så har du något att jämföra med.

• Gilla
JohanEklund2
  • Laddar…
Låter klokt. Kanske du hittar motivationen att riva och sköta snickerierna själv?

N nybyggarn3 skrev:
Låter klokt. Kanske du hittar motivationen att riva och sköta snickerierna själv?
Kanske :crysmile:

Gjorde ett badrum på 16kvm och kom undan med följande kostnader

1. Rörmokare 25k (ink material)
2. Elektriker 10k (exkl material)
3. Plattsättare 8k (exkl material)
5. Golvläggare 70k (arbete ink all material)
6. Målare 15k (inklusive material)

Blir därför lite förvånad över storleken på offerterna på på så små badum som 2-5kvm.

• Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
Gjorde ett badrum på 16kvm och kom undan med följande kostnader

1. Rörmokare 25k (ink material)
2. Elektriker 10k (exkl material)
3. Plattsättare 8k (exkl material)
5. Golvläggare 70k (arbete ink all material)
6. Målare 15k (inklusive material)

Blir därför lite förvånad över storleken på offerterna på på så små badum som 2-5kvm.
Då hade jag själv rollerna som:

1. Projektledare
2. Snickare
3, Rivare

• Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.