13 279 läst ·
67 svar
13k läst
67 svar
Skyhöga offerter eller jag som har skev kostnadsbild?
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Låter dyrt! Jag hade hantverkare som fixade tätskikt, flytspackel, kakel, mosaik samt all vvs inkl montering av fördelarskåp, blandare, takdusch, och wc. 70-80k nånstans gick det på exkl material som jag löste själv. 6m2
Man brukar säga 150k-200k som en schablonsumma men där utgår man från att hantverkare gör allt.
Man brukar säga 150k-200k som en schablonsumma men där utgår man från att hantverkare gör allt.
Jag har ungefär samma uppfattning om pris på matta med läggning i Östergötland, TS bad borde kunna få matta på golv och vägg för klart under 25 tusen på löpande av seriös certifierad firmaS Styrman_jansson skrev:
Lutar mot att hitta separata hantverkare och köra dem löpande.
Allvetare
· Östergötland
· 4 322 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 487 inlägg
Kan du föreslå en ordning för en amatör?T-dog skrev:
Det verkar vara standard med dessa marginaler på fast pris för badrum. Många osäkerhetsmoment samt många hantverkare att koordinera. Om du inte har bråttom, så är min rekommendation att själv stå för denna koordination. Du behöver inte göra jobbet själv, men du behöver säkra kompetenta yrkesmän och planera in jobbet i tid.
När ska elektrikern komma första andra och tredje gången tex?
Det är sannolikt inte mer tidskrävande att kakla och klinkra ytan själv än att ta in offerter, jämföra, utvärdera, välja och samordna bygget med flera hantverkargrupper....S Styrman_jansson skrev:
Jag har ju jobbat inom bygg och anläggning i 10 år samt att jag av händelse utbildar mig mot bland annat platschef/projektledning inom branschen så för mig har jag ju nästan alla förutsättningar så sett.S Styrman_jansson skrev:
Så här såg min ordning ut, men då bilade jag upp hela golvet och isolerade och gjöt nytt golv.Workingclasshero skrev:
- Rivning och utgrävning (Rivare)
- Avlopp (Rörmokare)
- Isolering (Betongare)
- Golvärme (Betongare)
- Gjutning (Betongare)
- Lecavägg till dusch (Betongare)
- Fräsa in Vatten & El (Själv)
- Minishunt och vatteninkoppling (Röris)
- Grovspackling (Målare)
- Duschvägg (Glasmästare)
- Bastuisolering (Själv)
- Terrazzo golv (Golvläggare)
- Kakling dusch (Plattis)
- Målning (Målare)
- Koppla El (Elektriker)
- Bastubygge (Själv)
Jag har precis fått en offert på 198’ (före ROT) för ett badrum på 3,5 kvm med plastmatta. Men då är det inkl. all inredning och en ny varmvattenberedare (modell mindre då det är ett fritidshus). Plus att vi ska byta plats på handfat så jag antar att det innebär lite merjobb. Jag tycker att det är dyrt men så har du något att jämföra med.
Gjorde ett badrum på 16kvm och kom undan med följande kostnader
1. Rörmokare 25k (ink material)
2. Elektriker 10k (exkl material)
3. Plattsättare 8k (exkl material)
5. Golvläggare 70k (arbete ink all material)
6. Målare 15k (inklusive material)
Blir därför lite förvånad över storleken på offerterna på på så små badum som 2-5kvm.
Blir därför lite förvånad över storleken på offerterna på på så små badum som 2-5kvm.
Då hade jag själv rollerna som:T-dog skrev:
Gjorde ett badrum på 16kvm och kom undan med följande kostnader
1. Projektledare
2. Snickare
3, Rivare