2 007 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skyddsskor - gräsklippning
Dags för gräsklipparsäsong snart och med kuperad skogstomt med mycket upp och ner och blött gräs vill jag skydda fötterna bättre. Men vad ska man satsa på för skor? Räcker skyddsklass S3? Hätta och spiktramp i stål, aluminium eller komposit? Grov sula med bra grepp bör vara det viktigaste för att inte halka. Finns många produkter riktade för allmänt skydd inom industri och för sågning men inget för gräsklippning, kanske en ny affärside?
Trots allt en del som skadar sig vid gräsklippning: http://www.byggahus.se/tomt/farligt-slarv-vid-grasklippning
Det är nog en ny affärsidé!
Själv klipper jag i stövlar, då jag inte har uppsamlare och det blir så gräsigt på fötterna om man enbart använder skor. Så stövlar som används vid motorsågssågning kanske kunde passa?
Skon/stöveln bör i alla fall vara CR-märkt = skydd mot skärskador.
Själv klipper jag i stövlar, då jag inte har uppsamlare och det blir så gräsigt på fötterna om man enbart använder skor. Så stövlar som används vid motorsågssågning kanske kunde passa?
Skon/stöveln bör i alla fall vara CR-märkt = skydd mot skärskador.
Redigerat:
Usch... Jag är alldeles för dålig på det där. Slarvar en del. På jobbet har jag alltid skyddsskor i samband med fältarbete men hemma slarvas det. Blir ju så svettigt 
Har stövlar med hätta (vet ej klass) som väl ger visst skydd i alla fall. Klipparen (Bosch Rotak 43) är väl inte den starkaste heller. Ska skärpa mig redan idag!
Har stövlar med hätta (vet ej klass) som väl ger visst skydd i alla fall. Klipparen (Bosch Rotak 43) är väl inte den starkaste heller. Ska skärpa mig redan idag!
Klicka här för att svara