Köpte en rulle (50 m) gul skyddsrör från Rinkaby i samband med annat matr. Nu påstår den anlitade elmannen att det inte är godkänt till servicekabel, det måste vara slät insida, och det är där inte på det köpta gula skyddsröret.
Likaså får röret/kabeln inte ligga under plattan, vilket det gör på mitt nuvarande hus.
Arbetet med skyddrör är inte påbörjade, en tröst i det hela.

Lägg kabeln runt huset istället för under plattan, så behöver du inget rör alls (förutom där kabeln går in), bara varningsband.

"Strupslangen" gillas inte av elbolagen pga den räfflade insidan. Det är ofta gudinihelvete svårt att lyckas dra igenom kabeln. Det fastnar i rillorna, speciellt i böjar.
Att ha kabeln under plattan är heller inte bra vid ev. framtida kabelfel.
Jag håller med föregående talare.

Beroende på vart du bor kan nätägaren tillhandahålla släta rör. Och det är inget förbud att använda rillade rör och röret/slangen FÅR ligga under huset. Och det är inga större problem att få i kabel i det rillade röret bara man försöker att undvika böjar, både i sidled och höjdled och man kan ha draggropar där kabeln ligger öppet och ledningen vinklar åt nått håll.

Tack för svaren. Visste inte det skulle ställa till besvär med rillor i skyddsröret. Men nog har väl elverkets killar en patron fett att smörja in sin kabel med, eller spotta på`n:D
ja då blir det till att införskaffa nytt skyddsrör.
Ja kabeln skall ligga utanför plattan, om det blir något fel på nätägarens utrustning

Detta beror på var du bor (vilken nätägare du har). Tex. Eon kräver slät insida, det står inte i några standarder/föreskrifter men som sagt nätägaren kan kräva det. Bit i det sura äpplet och köp rätt rör.
EOn kräver även att kabeln ska ligga i rör och inte under täckband inom tomtgräns.

Mikael_L
"Min" nätägare löser detta problem väl så galant.
Röret (och kabeln) ingår helt enkelt i inkopplingsavgiften. Då får dom det rör dom själv vill ha. :)

Ja jag tycker också att nätägaren skulle tillhandahålla skyddrör.Detta är Höörs energi så jag får ta ett snack med dom. Men elkillen förklarade att "de bara vänder" om de ser röret med rillor på insidan. Men kan undra om det gäller alla längder på servicekabeln.
Kollade skyddsrör hos expressel, men det verkar vara samma som hos Rinkaby, men 200:- dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.