Har inte hört talas om det. Men det finns armaturer som kan monteras i eldosor. Då fungerar dosan som skyddsbox. Och eldosor av ROT modell kan eftermonteras.

Sedan är det kanske ett större problem att få fram el, utan att riva i taket.

• Gilla
1
  • Laddar…
Tycker det är konstigt om det inte finns. Har googlat en del efter detta, men det kan ju vara så att det inte är en godkänd metod.

Funderar på att tillverka egna av något stålnät med värmebeständigt plastöverdrag.

Elen är inga problem. Den tar jag från en befintlig takdosa och väver slang mellan spottarna mellan gles och tak gipsen.

Det finns ju även spottar för isoleringsmontage, dvs utan skyddslådor.

Några av Designlights leds t ex.

• Gilla
combato
  • Laddar…
Leta efter spotlights som kallas ISOSAFE. Hide-a-Lite, Designlight och SG har det. De får sättas rakt i isolering.

• Gilla
combato
  • Laddar…
Sedan är det ju inte så stort jobb att såga ur bitar av gipstaket för att komma åt och sedan sätta tillbaka dom. Allt som krävs är lite skruv, brädbit, spackel och färg.

• Gilla
combato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här är en gammal tråd men du kan ju kolla ifall produkterna som nämns där finns kvar
[länk]
Tack! Dock så hittar jag inte någon liknande och "Neacat" verkar inte existera längre.

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Det finns ju även spottar för isoleringsmontage, dvs utan skyddslådor.

Några av Designlights leds t ex.
Tack. Skall kolla på lite olika. Bara dom är dimmbara och ger bra ljus

E elmont skrev:
Sedan är det ju inte så stort jobb att såga ur bitar av gipstaket för att komma åt och sedan sätta tillbaka dom. Allt som krävs är lite skruv, brädbit, spackel och färg.
Nä, det är sant. Jag funderar faktiskt på det.(y)

C tonlu skrev:
Tack. Skall kolla på lite olika. Bara dom är dimmbara och ger bra ljus
Jag har säkert 30 st hemma, 5-7w och dimbara

• Gilla
combato
  • Laddar…
Försök putta undan isoleringen med något. Skillnaden mellan typ Isosafe och en ”vanlig” är att Isosafe-armaturen är försedd med en liten kåpa och är lite dyrare. Det skiljer ofta även i garantitid, kortare garantitid på en isosafe-armatur. Och även om det är godkänt, det brinner inte så försämras ljusflödet från armaturen fortare och den kommer inte hålla lika länge. Om det är ett problem får avgöras fall till fall. Ska de lysa långa stunder skulle jag försöka lösa luft runt armaturen och köra på ”vanliga. Fundera på hur det påverkar eventuell diffspärr.

J Johan456 skrev:
Försök putta undan isoleringen med något. Skillnaden mellan typ Isosafe och en ”vanlig” är att Isosafe-armaturen är försedd med en liten kåpa och är lite dyrare. Det skiljer ofta även i garantitid, kortare garantitid på en isosafe-armatur. Och även om det är godkänt, det brinner inte så försämras ljusflödet från armaturen fortare och den kommer inte hålla lika länge. Om det är ett problem får avgöras fall till fall. Ska de lysa långa stunder skulle jag försöka lösa luft runt armaturen och köra på ”vanliga. Fundera på hur det påverkar eventuell diffspärr.
Okay... ja, man vill ju att dom skall hålla ett tag så då låter ju vanliga bättre.
I en sommarstuga jag hade för några år sedan så gjorde jag som du skriver ovan. Då tog jag och kapade upp 7 x 13 cm träprofiler och sköt upp och ställde på ovansidan takgipsen varpå isoleringen höll sig undan. Sedan satte jag vanliga 230V downligths och satte en 5W led-spot i dessa. Testade innan att låta 10 st spots hänga ned med full effekt några timmar och dom var lite varma men inga problem alls att hålla dem i handen, så detta borde ju vara en "hemmapulares workaround" men lär ju knappas vara godkänt eller fackmannamässigt gjort ;)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.