Skall eftermontera halogenspotar (12V 35W) i befintligt innertak.
Taket är gipsat och satt på sedvanlig gles cc 300; bjälklaget är "tomt" dvs det finns ingen isolering.
På förpackningen nämns inget om hur dessa skall monteras mer än den rent elektriska inkopplingen.
Tanken är att borra hål för spottarna med dosfräs så "mitt i gipsen som möjligt" med maximalt avstånd till gles och bjälklag.
Frågorna är nu:
1. Bör man ha infällnadsburk kring dessa då ventilation i bjälklaget kan antas att vara god. Att få till detta utan att riva befintlig gips känns mycket bökigt då de flesta "pottor" är minst 200mm på smalaste stället.
2. I vilken text regleras detta/finns riktlinjer? Starkströmsföreskrifterna? (Trots 12V?)
Tacksam för svar
Taket är gipsat och satt på sedvanlig gles cc 300; bjälklaget är "tomt" dvs det finns ingen isolering.
På förpackningen nämns inget om hur dessa skall monteras mer än den rent elektriska inkopplingen.
Tanken är att borra hål för spottarna med dosfräs så "mitt i gipsen som möjligt" med maximalt avstånd till gles och bjälklag.
Frågorna är nu:
1. Bör man ha infällnadsburk kring dessa då ventilation i bjälklaget kan antas att vara god. Att få till detta utan att riva befintlig gips känns mycket bökigt då de flesta "pottor" är minst 200mm på smalaste stället.
2. I vilken text regleras detta/finns riktlinjer? Starkströmsföreskrifterna? (Trots 12V?)
Tacksam för svar
Är det tomt upptill så behöver du inga pottor, men du skulle ju tänkt på placeringarna innan du gipsade för du vill ju inte hamna i glesen när du gör hål för spottarna.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Pottorna är ju till för hålla undan isolering och annat löst. Är utrymmet tomt, behöver du bara rätta dig efter min-avstånden till brännbart som ska stå i installationsanvisningen till spottarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 162 inlägg
Om det inte framgår nånting av installationsanvisningen om hur dessa spottar ska monteras så skulle jag välja ett annat fabrikat eller kontakta tillverkaren om den är känd. Det kan finnas miniavstånd till brännbart material ovanför spotten.
Detta regleras inte i elinstallationsreglerna på annat sätt än att man ska följa tillverkarens anvisningar.
Detta regleras inte i elinstallationsreglerna på annat sätt än att man ska följa tillverkarens anvisningar.
Tack, skönt att veta. Hur vet du det? (menar absolut inte att vara dryg undrar bara över källan)Patrik_Hed skrev:
För övrigt originalgips från när huset byggdes -72 och jag tänkte inte just så mycket då...
Har tre gamla förpackningar spottar med gammal hederlig trafo i - inge elektroniskt bjäfs här inte. Misstänker att dessa tre lådor är från ett annat årtusende...Bo.Siltberg skrev:Om det inte framgår nånting av installationsanvisningen om hur dessa spottar ska monteras så skulle jag välja ett annat fabrikat eller kontakta tillverkaren om den är känd. Det kan finnas miniavstånd till brännbart material ovanför spotten.
Vad "brukar" ett sånt avstånd vara? Själva spotten är i princip en fastklämd lampkropp med en "lös" kontakt dvs ingen inneslutning mer än själva fästanordningen (runtom) mot tak - kan ta en bild om så önskas.
Ja, källan.. jag har lärt mig det. Dels på jobbet, dels här under min tid på byggahus.Micke184 skrev:
Aha, ja då är det ju svårt.
Angående spottarna så tycker jag att du ska köpa dig nya spottar och en Osram Mouse trafo. Kör du med ringkärnetrafon så är den dels stor och klumpig, går inte att peta upp i hålet i taket, dels är du tvungen att ha en tyristordimmer istället för transistordimmer. Nu är väl det sistnämnda inte så farligt, men transistordimmrarna borde ju vara lättare att få tag på nu för tiden. Clas Ohlson t.ex. har de bägge typer?
(Vi elektriker kan ju så klart få tag på bägge med enkelhet. )
//Patrik
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 076 inlägg
De avståndsuppgifter jag har sett för olika spottar ligger på 12 - 18 cm fritt i höjdled, räknat från undersidan av taket. Och 5 cm i sidled. Av detta skulle man kunna drista sig till att tro att en inbyggnadslåda kan vara 5cm i radie och kanske 12 - 18 cm hög. Det går inte. Spotten behöver större yta som kyler.
men som sagt ett enstaka hinder på 5 cm avstånd är ofta OK.
Det är farligt att överföra sådana måttuppgifter till en annan spot som vi inte vet något om. Det kan finnas faktorer som kraftigt ändrar förutsättningar för just din spot. Så i brist på dokumentation skulle jag personligen nog välja att lita på minst 25 (kanske 30 cm) i höjdled och lika mycket i sidled.
men som sagt ett enstaka hinder på 5 cm avstånd är ofta OK.
Det är farligt att överföra sådana måttuppgifter till en annan spot som vi inte vet något om. Det kan finnas faktorer som kraftigt ändrar förutsättningar för just din spot. Så i brist på dokumentation skulle jag personligen nog välja att lita på minst 25 (kanske 30 cm) i höjdled och lika mycket i sidled.
Ser ut som en god idé om det är brand man är rädd för och man har ett isolerat bjälklag. Lite knasigt att det inte finns någon info om för vilken effekt på lampa detta är avsett dock. Misstänker att om man stoppar i en 50W halogen så blir nog denna tehuva rätt varmDeuXe skrev:
Liknande trådar
-
Bygga igen vägg, hur gör jag med befintliga vattenkopplingar?
Vatten & Avlopp -
Eftermontering tillufts ventiler i befintligt fönster
Ventilation -
2 frågor om montering uterum på befintlig altan
Altan & Uteplats -
Monteringsplatta för golvbrunn på befintligt golv
Badrum -
Montering av gångjärn på dörr till befintlig karm
Fönster & Dörrar