3 485 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Skydda virke mot fukt genom eldning
Jag tänkte bygga några odlingslådor (motsvarande pallkragar, fast större) inför ett odlingsprojekt nästa år. Eftersom jag har tänkt odla mat i lådorna vill jag inte använda tryckimpregnerat virke, och kom då på tanken att elda lite på brädorna istället? Förr i tiden brukade man elda på ena änden på stolparna som man byggde gärdesgård med, för att dom skulle hålla längre. Vad händer med trä när man eldar på det? Är det värt att testa idén? Har tyvärr ingen gasolbrännare, men min varmluftspistol kanske räcker.
Hur gick det? ☺️J Jored skrev:Jag tänkte bygga några odlingslådor (motsvarande pallkragar, fast större) inför ett odlingsprojekt nästa år. Eftersom jag har tänkt odla mat i lådorna vill jag inte använda tryckimpregnerat virke, och kom då på tanken att elda lite på brädorna istället? Förr i tiden brukade man elda på ena änden på stolparna som man byggde gärdesgård med, för att dom skulle hålla längre. Vad händer med trä när man eldar på det? Är det värt att testa idén? Har tyvärr ingen gasolbrännare, men min varmluftspistol kanske räcker.
I det senaste avsnittet av mdndelsmsns gård brände de ytterpanel till en bastu.
3 brädor bands ihop i form av en triangel.
Paketet lutades mot en ställning så att vinkel blev ~45 grader.
En eld tändes längst ned, osäker på hur det gjordes.
Paketet fungerade som en skorsten och elden skjut efter ett tag ut högst upp.
Efter x minuter puttades paketet omkull, öppnades och elden släcktes med vatten
3 brädor bands ihop i form av en triangel.
Paketet lutades mot en ställning så att vinkel blev ~45 grader.
En eld tändes längst ned, osäker på hur det gjordes.
Paketet fungerade som en skorsten och elden skjut efter ett tag ut högst upp.
Efter x minuter puttades paketet omkull, öppnades och elden släcktes med vatten
Fast för tillämpningen att skydda mot röta i en odlingslåda är det helt meningslöst att bränna träet på ytan.
Också meningslöst att undvika tryckt virke. Iaf om du köper på svensk bygghandel, det innehåller inga särskilt farliga ämnen och det lilla som släpps och tas upp är ofarligt.
Men, klart, jag skulle inte odla i slumpmässiga gamla pallkragar eller använda gamla slipers el dylikt.
Också meningslöst att undvika tryckt virke. Iaf om du köper på svensk bygghandel, det innehåller inga särskilt farliga ämnen och det lilla som släpps och tas upp är ofarligt.
Men, klart, jag skulle inte odla i slumpmässiga gamla pallkragar eller använda gamla slipers el dylikt.
Redigerat:
Varför är det meningslöst? Borde väl öka hållbarheten betydligt?H hapazard skrev:Fast för tillämpningen att skydda mot röta i en odlingslåda är det helt meningslöst att bränna trädet på ytan.
Klicka här för att svara