7 851 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Skydda mot avbrott på PEN ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 369 inlägg
Så om man som jag har TN-S "hela vägen" till leverantören är man då bättre skyddad? (Hisingen i Göteborg där jag bor, är vad jag har fått lära mig helt och hållet TN-S)
Ja det blir färre ställen där det kan gå åt skogen.Johan Gunverth skrev:
Till sist blir det ändå alltid ihopkopplat någonstans, vid distributionstransformatorn som sista punkt.
Men är det TN-S ända därifrån har man ett system som är bättre skyddat mot korrosion på ledare, olyckor vid grävarbete, klantiga linjemontörer, osv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Hela Hisingen? Med så mycket gammal bebyggelse? Det är ju bra om det är sant, men jag tycker det låter otroligt... (När blev femledarsystem/TN-S allmänt föresten?)Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 369 inlägg
Refererar bara till samtal med Göteborg Energi och en förvånad, men övertygad elektriker som gjorde installationen av mitt åskskydd.lars_stefan_axelsson skrev:
Kan säkert tänka mig att vissa delar av Hisingen är undantagna, men stora problem med vagabonderande spänningar var ett av svaren elektrikern fick.
Jag vet att t.ex. en av de nyaste grannarna hade TN-S som luftledd blanktråd på tomten innan de rev den för ny servis. Tro det eller ej, men han skulle egentligen ha anslutit sig till närmaste stolpe om inte GBG Energis skyddsombud förbjudit klättring i den ruttna stolpen. Man rev hela områdets matning och grävde ner allt p.g.a. denna enstaka stolpe.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det skydd som TS främst verkar avse är personskyddet, och där är TN-S eller eget jordtag bra åtgärder.
Sedan har vi skydd av elektronik etc som är svårare att gardera sig mot (vid avbrott på PEN eller N).
Kanske är övervakningsreläer tillräckligt snabba i båda fallen. Överspänningsskydd vet jag inte om det är verksamma vid dessa låga överspänningar det handlar om.
Sedan har vi skydd av elektronik etc som är svårare att gardera sig mot (vid avbrott på PEN eller N).
Kanske är övervakningsreläer tillräckligt snabba i båda fallen. Överspänningsskydd vet jag inte om det är verksamma vid dessa låga överspänningar det handlar om.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Ja där ser man. Här i Sävedalen så var Partille energi inte lika framsynta. Jag har TN-C-S...Johan Gunverth skrev:
Och det är ju alltid trevlig att slippa stolpar. Finns kanske något rötmedel man kan spruta på...
Bra och lättskriven artikel fast det i 5.4 ska enligt min mening tas med en nypa salt, det är i princip omöjligt att detta skulle hända i verkligheten, dels brukar sista skåpet i slingan ha eget jordtag, skåpen i sig kan utgöra visst jordtag och dels finns det som regel reservkablar med inkopplade PEN så det rundmatas.solair skrev:
Skulle allt detta försvinna har man som sagt bara kundernas egna jord kvar, men även det kan ju räcka ganska långt innan det märks nåt.
Detta vill jag heller inte hålla med om, kanske stämde för några decennier sen..fulltext01 skrev:Enligt tabell 2 bör inte ledare av aluminium och koppar, som är två vanligt förekommande ledarmaterial, direkt sammanbindas med varandra. För att undvika korrosion i skarvar, avgreningar och anslutningar bör man undvika skruvförband i fuktiga miljöer som till exempel under mark. Istället bör man använda kontaktpressat förband, svetsförband eller hårdlödningsförband [6].
Jag var på en felsökning av en lägenhet häromkvällen, rörisen som skulle byta VVB fick sig en rejäl jävel fast han brutit arbetsbrytaren vid beredaren! Visade sig att det var avbrott på NOLLA och JORD på inkommande N1XV 5G6. FD skåpet var av modell TN-C in/TN-S ut men i elcentralen i lgh var jordplint å nolla hopkopplade med RK. När vi vid felsökning slog på spisen flöt ca 7 Ampere över en slarvigt ansluten1,5mm2 jordanslutning till VVB och vidare till kopparrören. Dessa var förmodligen förbundna med grannarnas jord/nollskenor via VVB och därför fungerade anläggningen trots brist på egen neutralledare! Blev att plocka FD-säkringarna (20A knivar i SLD) till denna lägenhet i väntan på åtgärd av kabel!
Firman som kopplat in detta var där dagen efter för att kolla, dom kom fram till att det var avbrott på nolla och jord.. (rörisen hade dock påpekat detta redan innan de kom dit) dom hade inte utrustning med sig för att grejja problemet ändå kört två man dryga 20 mil enkel väg.. Dom trodde dock att det var tjälskott som tryckt av ledningen, påstod att den var meggad i samband me drifttagning men om den vid meggningen var ansluten så skall ju ful-PENledaren via vattenröret ha gett juste mätvärde, så jag vet inte! Kabeln kom genom rörslits i lgh under och mark/krypgrund innan!
Fabrikationsfel på kabel eller dålig skarvning nånstans kanske mera troligt! Jag meggade 500V mot både fas-jord o jord-noll utan kontakt!
Fabrikationsfel på kabel eller dålig skarvning nånstans kanske mera troligt! Jag meggade 500V mot både fas-jord o jord-noll utan kontakt!
Förstår inte hur du menar att de skulle funnit avbrottet när de meggade? Du tänker kanske på kontinuitetstest?
Har svårt att se att ett sådant fel kan inträffa, de tre faserna är hela men gul/grön och blå har totalt avbrott?
Nån amatör som skarvat...?
Har svårt att se att ett sådant fel kan inträffa, de tre faserna är hela men gul/grön och blå har totalt avbrott?
Nån amatör som skarvat...?
Jag är lite analfabet kanske!
De kunde inte hitta felet när de testade i samband med driftsättning som de sagt att de gjort, förmodligen för att mätvärdet blev bra då de fick ful-PEN via rörledningarna! Att ett tjälskott skulle trycka bara noll å jord är långsökt så jag tror också mest på slarvskarv(kanske i mark som tjälen tryckt?!) Ett kontinuitetstest skulle inte heller ha visat på detta om inte detta gjordes före kabeln anslutits till övrig installation!
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/eon
Sparsamt med tekniska detaljer, förutom en "sönderbränd" kabel, men det låter som ett PEN-avbrott(?).
Sparsamt med tekniska detaljer, förutom en "sönderbränd" kabel, men det låter som ett PEN-avbrott(?).