Vi håller på och lägger grunden till vårt blivande växthus som kommer att stå på berggrunden och sedan muras upp med betongklack och ovanför den Leca-block. Problemet (om det nu är något problem) är att berggrunden sluttar från grannfastigheten ner mot den plats vi skall placera vårt växthus vilket gör att det poolvatten från grannens pool som läcker eller rinner ut när han tömmer poolen, rinner ned mot vår blivande grund. Vi har redan sett när vi grävt rent ett område hur vattnet från grannens pool långsamt sipprar ned längs berggrunden. Eftersom vattnet från poolen har en hel del kemikalier i sig, bland annat klor, vilket tydligen kan bidra till att den lakar ut betongen, funderar vi på om på något sätt kan "skärma av " jordmassorna med exempelvis en platonmatta så att fukt och vatten leds förbi växthusgrunden? Eller skall man lägga en plattonmatta längre upp mot tomtgränsen för att få en barriär mellan jordmassorna på grannens sida och de jordmassor som ligger på vår sida (Se skiss). Hur skulle ni göra?

Skiss av växthusgrund nära sluttande berggrund med vattenflöde från granntomt och potentiell platonmatta-placement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du uppmärksammat grannen på att poolen evenuellt läcker?

Eller är det ”grundvatten” som sipprar längs med berget?

T Taxture skrev:
Har du uppmärksammat grannen på att poolen evenuellt läcker?

Eller är det ”grundvatten” som sipprar längs med berget?
Ja, det läcker från grannens pool och han har också bekräftat detta.

Jag tycker grannen skall ta hand om sitt eget vatten, vare sig det är drän/dag/pool vatten skall man väl inte belasta sina grannar?

M Mickebandsåg skrev:
Jag tycker grannen skall ta hand om sitt eget vatten, vare sig det är drän/dag/pool vatten skall man väl inte belasta sina grannar?
Jo, det kan man tycka, men eftersom hela bergssidan sluttar ner mot vår tomt, tror jag det är oundvikligt att det inte då och då kommer att läcka in vatten på vår sida, det var därför jag hade tanken att man kanske, i och med att vi nu har grävt ut jorden ner till berggrunden, på något sätt kunde sätta upp en "spärr" som gör att vattnet tvingas ned mot berggrunden och sedan kanaliseras bort, förbi växthusgrunden.

• Gilla
Tsarpeter thegreat och 1 till
  • Laddar…
Då borde grannen börja med att laga den läckande poolen.....
Är ju inget som du ska bli lidandes av

Gjut ett par chevroner (Kolla Citroëns logo) i betong mellan tomtgräns och växthus.
På så sätt kan du avleda vattnet till en viss grad.
Man kan även kapa ur en bit i berget (ett V, ca 5 -6 cm djupt) och lägga i lite fin singel innan man täcker med markduk och återfyller. I samma Chervron-stil.
Fick jag lära mig av en markanläggare i Bohuslän som jobbat i branchen i över 40 år.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Gjut ett par chevroner (Kolla Citroëns logo) i betong mellan tomtgräns och växthus.
På så sätt kan du avleda vattnet till en viss grad.
Man kan även kapa ur en bit i berget (ett V, ca 5 -6 cm djupt) och lägga i lite fin singel innan man täcker med markduk och återfyller. I samma Chervron-stil.
Fick jag lära mig av en markanläggare i Bohuslän som jobbat i branchen i över 40 år.
Tack! Mycket bra idé!

Gå upp i betongkvalite som klarar av kloriderna så är problemet löst

• Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Gå upp i betongkvalite som klarar av kloriderna så är problemet löst
Tack @Matti_75 ! Mer exakt, vad betyder det? Dvs hur definieras en sådan högre kvalitet?

B BORNER skrev:
Tack @Matti_75 ! Mer exakt, vad betyder det? Dvs hur definieras en sådan högre kvalitet?
Du får köpa en betong som klarar XD2 med ett vct på högst 0.45. Detta är inget som du kan kan köpa på någon lågprisbygghandel utan du får beställa från en betongfabrik.

• Gilla
BORNER och 1 till
  • Laddar…
Bör väl egentligen vara XD3 för klorider.

W witten skrev:
Bör väl egentligen vara XD3 för klorider.
XD3 är för tösalter i tex parkeringsgarage som är cykliskt våta och torra medans XD2 rekommenderas för simbassänger som är våta större delen av tiden. Eftersom det är under mark så räcker den.

• Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Nu kanske figuren i 1a inlägget ljuger lite angående djupet till, men måste muren gå ända ner till berg. Skulle det fungera att gräva ur ner till berget Lägga några dm makadam och sedan ställa lecamuren på en betongsula ist? Då blir iaf inte betongen i kontakt med vattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.