9 391 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Skvallerrör i våtzon 1 från fördelarskåp.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Haha då har de gått väldigt långt. Vi har inte lagt tätskikt än, därav ville jag veta nu innan man har gått så långtF Freddy_kruger skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan vilja frångå fackmässigheten som gäller enligt diverse branschregler när man gör ett badrumsprojekt som kostar lite mer än några kronor...
Försäkringen gäller inte oavsett det är lag eller inte...
Ser så ofta folk härinne som tjatar och går på om att det inte är en lag att man måste följa branschreglerna och göra ett fackmässigt arbete...
MEN... ring försäkringsbolaget och hör hur många kronor du får om något händer då... good luck
SVAR:
Det är totalt felaktigt att ha den placerad i våtzon 1 av olika anledningar som ju egentligen redan nämnts här.
1. Man får inte ha genomföringar genom väggen för annat än blandaren !
2. Poängen med skvallerröret är att det ska synas när det är läckage vilket det inte gör i dett fallet.
Nästa totala felaktighet är ju just att det inte får vara närmre golv än 60mm för att man ska kunna få på rörmanschett för tätskiktet.
Gör om gör rätt.
Ser så ofta folk härinne som tjatar och går på om att det inte är en lag att man måste följa branschreglerna och göra ett fackmässigt arbete...
MEN... ring försäkringsbolaget och hör hur många kronor du får om något händer då... good luck
SVAR:
Det är totalt felaktigt att ha den placerad i våtzon 1 av olika anledningar som ju egentligen redan nämnts här.
2. Poängen med skvallerröret är att det ska synas när det är läckage vilket det inte gör i dett fallet.
Nästa totala felaktighet är ju just att det inte får vara närmre golv än 60mm för att man ska kunna få på rörmanschett för tätskiktet.
Gör om gör rätt.
Du har rätt, ringde säkervatten också. De ska inte va i våtzon 1 och 60 mm från golv ovh väggar. De åtgärdat nu sen förstår jag inte riktigt punkt 1?Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan vilja frångå fackmässigheten som gäller enligt diverse branschregler när man gör ett badrumsprojekt som kostar lite mer än några kronor...
SVAR:
Gör om gör rätt.![]()
Allvetare
· västkusten
· 127 inlägg
Samma lösnings finns i min 4 år gamla lägenhet och i de 55 andra lägenheterna i huset. Fördelarskåp med inspektionslucka i hallen och skvallerrör in i duschutrymmet. Kommer ut ca 10 cm upp från golvet på motstående vägg jmf duschblandaren, ca 2m emellan.
Snyggt i badrum och gömd i hallen, sitter bakom skåpsdörr tillsammans med proppskåpet och inkommande närverk med sin korskopplingspanel. Bra lösning, enligt mig - Men jag har inga regler eller lagar att luta mig emot.
Snyggt i badrum och gömd i hallen, sitter bakom skåpsdörr tillsammans med proppskåpet och inkommande närverk med sin korskopplingspanel. Bra lösning, enligt mig - Men jag har inga regler eller lagar att luta mig emot.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man får bara ha hål i tätskiktet för blandaren i våtzon 1 vilket betyder som det låter.C Canko skrev:
Då kan du ju inte ha en genomföring av ett skvallerrör som kräver rörmanschett för det är ingen blandare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
OM det är ett godkänt utprovat skåp med vattentät lucka och ett skåp som är utprovat och godkänt att kunna täta mot JA...Peterpettersson skrev:
Men inte vilken inspektionslucka eller skåp som helst ska vi väl då förtydliga det med.
Tycker förvisso GVK är ganska tydliga också med att bara genomföringar till blandare får finnas i våtzon 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kan jag ju köpa att ett skvallerrör kan tänkas ingå i denna formulering eftersom det finns en godkänd lösning för att täta runt det men problemet är ju att läcker det ut i en zon av badrummet som ofta är blöt så ser man ju inte lika tydligt eventuellt läckage så därför tror jag att den inte räknas in och godkänns av den anledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju det här jag menar, jag har tolkat det som att när GVK skriver i plats för dusch o bad, menar man innanför duschväggarna, annars hade man skrivit i våtzon 1.
Lite stöd för detta tycker jag följande citerade rader är:
- Fördelarskåp med serviceöppningar får inte placeras i plats för bad och dusch.
- Fördelarskåp med serviceöppningar placerade i våtzon 1 ska ha en vattentät lucka och vara provad och godkänd för anslutningar mot väggen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu e jag med dig helt och blir bara ännu mer irriterad på dessa jäkla intresseorganisationer som inte kan synka sina benämningar och branschregler trots vi betalar miljonbelopp till dem årligen...Peterpettersson skrev:
Det är ju det här jag menar, jag har tolkat det som att när GVK skriver i plats för dusch o bad, menar man innanför duschväggarna, annars hade man skrivit i våtzon 1.
- Fördelarskåp med serviceöppningar får inte placeras i plats för bad och dusch.
- Fördelarskåp med serviceöppningar placerade i våtzon 1 ska ha en vattentät lucka och vara provad och godkänd för anslutningar mot väggen.
Jag är ju med i BKR och de kör ju bara med snacket om våtzon 1 resp. 2 och då tolkar jag det som att eftersom "plats för bad och dusch" är i våtzon 1 gäller detta med "andra genomföringar" i hela våtzon 1.
Från BKR sida har man aldrig pratat om eller delat in våtzon 1 i två delar för då borde man ju egentligen benämnt allting med våtzon 1,2 eller 3.
Enligt dessa reglerna så kan man ju då bara undra vad som räknas som "plats för bad & dusch"...
Det blir ju väldigt godtyckligt kan jag tycka om man har så luddiga regler.
Var slutar TS duschplats t.ex...
I min värld sträcker den sig över hela kortväggen enligt fotot ovan.
Men men... oavsett så är det inte godkänt i TS fall då röret mynnar för nära golvet och det är vi ju överens om sen innan.
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu e jag med dig helt och blir bara ännu mer irriterad på dessa jäkla intresseorganisationer som inte kan synka sina benämningar och branschregler trots vi betalar miljonbelopp till dem årligen...
Jag är ju med i BKR och de kör ju bara med snacket om våtzon 1 resp. 2 och då tolkar jag det som att eftersom "plats för bad och dusch" är i våtzon 1 gäller detta med "andra genomföringar" i hela våtzon 1.
Från BKR sida har man aldrig pratat om eller delat in våtzon 1 i två delar för då borde man ju egentligen benämnt allting med våtzon 1,2 eller 3.
Enligt dessa reglerna så kan man ju då bara undra vad som räknas som "plats för bad & dusch"...
Det blir ju väldigt godtyckligt kan jag tycka om man har så luddiga regler.
Var slutar TS duschplats t.ex...
I min värld sträcker den sig över hela kortväggen enligt fotot ovan.
Men men... oavsett så är det inte godkänt i TS fall då röret mynnar för nära golvet och det är vi ju överens om sen innan.![]()
BBV 5.2.3 tar faktiskt upp just det, ”plats för bad och dusch”. Så de blandar faktiskt in detta i ”röran” med våtzonerna.
Säker Vatten förtydligar vad som menas med detta på ett väldigt pedagogiskt sätt. (Se bild).
Ingenstans finns det skrivet att rörgenomföring inte får finnas genom vägg i våtzon 1. Däremot får det bara finnas rörgenomföring direkt till blandare i ”plats för dusch och/eller bad”. Hade de gällt våtzon 1 hade de stått de.
Sedan ska såklart rörgenomföringen utföras på rätt sätt, och skvallerröret kommer för nära golv iaf, precis som du säger!