Cheesen Cheesen skrev:
Och hur är arbetsvillkoren på det stället.... 250kr täcker inte lönen för en svensk firmas arbetskraft.
Du främjar svartjobb eller trafficking.
Precis. Biltvätt på ett "schyst" ställe kostar 800 kr (minst) om det tar dem en timme.Gäller storstäderna. Nån hundrallapp eller två mindre på landsbyggden.

En rekond med lackförsegling kostar minst 3000 om de gör jobbet ordentligt.

Man ska vara medveten om att det är många som utnyttjas i serviceyrken när det är "för billigt för att vara sant".

Sen börjar det komma riktigt bra preparat man kan lägga på själv utan maskiner.
För mig är att tvätta och pyssla med bilen en vacker vårkväll terapi och avkoppling. Så det är väl därför det blir en prylsport med :)

Pja..i en tråd om foaming tänker man att ribban ligger på en högre nivå. Folk som har frakta-arslet-bilar och raggartvättar med torrtrasa kan ju ha egna trådar om Turtle wax och sånt tänker jag :p
B Byggdjuret skrev:
Dessa flaskor som man ska spruta på bilen och skölja av direkt Hur bra fungerar dessa egentligen?
Menar du snabbvax? I så fall en keramisk och bara för en snabb detailing, inte som något långvarigt skydd. Kan rekommendera Hydrosilex.

Mats-S
Cheesen Cheesen skrev:
Och hur är arbetsvillkoren på det stället.
En förväntad kommentar.
Litet familjeföretag på landsbygden, så inga stockholmspriser. Bra lokaler, inget visuellt att anmärka på. Trevligt bemötande, så jag har inga invändningar.
Cheesen Cheesen skrev:
Du främjar svartjobb eller trafficking.
Kan du utveckla på vilket sätt som jag främjar trafficking? Ingen koll på deras bokföring så deras skattemoral kan jag inte svara på.
Men jag antar att du som är så präktig kollar upp varenda företag du anlitar:cool:

Redigerat:
Mangemang Mangemang skrev:
Pja..i en tråd om foaming tänker man att ribban ligger på en högre nivå. Folk som har frakta-arslet-bilar och raggartvättar med torrtrasa kan ju ha egna trådar om Turtle wax och sånt tänker jag :p

Menar du snabbvax? I så fall en keramisk och bara för en snabb detailing, inte som något långvarigt skydd. Kan rekommendera Hydrosilex.
Precis det jag tänkte på.
Nä långvarigt kan det inte bli med tanke på hur man lägger på det. Man kan tänka att det är bättre än inget lackskydd alls... Men det känns rätt dyrt...

Mats-S John Smith skrev:
En förväntad kommentar.
Litet familjeföretag på landsbygden, så inga stockholmspriser. Bra lokaler, inget visuellt att anmärka på. Trevligt bemötande, så jag har inga invändningar.

Kan du utveckla på vilket sätt som jag främjar trafficking? Ingen koll på deras bokföring så deras skattemoral kan jag inte svara på.
Men jag antar att du som är så präktig kollar upp varenda företag du anlitar:cool:
Menar du att du inte ber att få granska deras räkenskaper innan du köper tidningen :D

B Byggdjuret skrev:
Precis det jag tänkte på.
Nä långvarigt kan det inte bli med tanke på hur man lägger på det. Man kan tänka att det är bättre än inget lackskydd alls... Men det känns rätt dyrt...
Dyrt? Jämför med 6-10 tusen för att lämna in på en bra försegling mot att göra det själv för 350 kr på 30 min:) Lägger du 2-3 lager och därefter underhållstvättar med keramiskt schampo då och då så borde det hålla i ett år iaf. Du får inte repskyddet, men glans och smuts/vattenavstötande.

Dyrt? Jämför med 6-10 tusen för att lämna in på en bra försegling mot att göra det själv för 350 kr på 30 min:) Lägger du 2-3 lager och därefter underhållstvättar med keramiskt schampo då och då så borde det hålla i ett år iaf. Du får inte repskyddet, men glans och smuts/vattenavstötande.
Tja då är det inte helt värdelöst alltså.
Men egentligen borde man väl vaxa bilen även över sommaren...

B Byggdjuret skrev:
Tja då är det inte helt värdelöst alltså.
Men egentligen borde man väl vaxa bilen även över sommaren...
Notera att jag pratar om Hydrosilex nu, som inte är vax utan keramisk coating. Vax, oavsett form är ju inte direkt att rekommendera 2020..

Finns ny film från gördetmedrw,
Iofs reklam för hans egna produkter men trots det en hel del information kring ämnet.

Har använt medel från tershine.se, finns både avfettning, shampo och keramiska lackskydd som är super bra och är svensk firma i Täby-Stockholm

A
Mats-S John Smith skrev:
En förväntad kommentar.

För 375 kr timmen så blir de inte många enkronor över till en lön. Inte ens bland certifierade bilvårdare på vishan tar så lite betalt. Dra av lokal, el, skatter, medel, vatten på de 375 kr timmen.

Sen är jag tveksam till att de ens hinner tvätta bilen och göra total rengöring inne i bilen på 40 minuter. Isåfall måste du lämna bilen ren och inte ha skitat ner överhuvudtaget.

Jag sa inget om att skumtvätta med avfettning, jag sa att man använder skum istället för avfettning på sommaren. Sen använder du inte vanligt bilschampo i en foam lance.. Hela poängen med skum är att medlet ska kunna ligga kvar på ytan och verka så länge som möjligt utan att rinna av.
Många medel för skumlans är alkaliska, hur skulle annars organisk smuts lösas upp, tex flugor på sommaren? Annars går det galant att använda ren alkalisk avfettning och även vanligt bilschampo i en foam. Det är bara ett enklare sätt att täcka hela bilen, och det blir riktigt bra skum om man bara ser till att man ställer in rätt vattenmängd på sin lans.

Cheesen
Mats-S John Smith skrev:
.

Inte alls ovanligt med slavlöner till Rumäner och andra utsatta som blivit tvingade till arbete. I mina ögon är det människohandel. Och sen om det bara tar 40 minuter så är det väl minst två gubbar som vårdar Bilen.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kallavfettning för asfalt och salt är nog nästan det viktigaste momentet. Har liknande dålik erfarenhet av alkalisk avfettning, känns inte som det biter riktigt
Kom fram till en liknande slutsats; som belöning sprack mina baklyktor på min Ford Kuga. Känns så där :sick:

Cheesen Cheesen skrev:
Inte alls ovanligt med slavlöner till Rumäner och andra utsatta som blivit tvingade till arbete. I mina ögon är det människohandel. Och sen om det bara tar 40 minuter så är det väl minst två gubbar som vårdar Bilen.
Nu är det inte så vanligt att man tvingas till arbete. Dock är det nog inte alltför ovanligt i restaurangbranschen tvingas jobba gratis för att kunna få arbetstillstånd. Det problemet har inte våra grannar från öst. Dock jobbar de för slavlöner enligt våra mått. Båda kategorier kommer hit frivilligt. För att arbeta. De tvingas alltså inte.
Trafficking vet jag inte hur vanligt det är i biltvättbranchen.

Nu vet vi inte om hur de sätter sina priser på det här stället. Biltvätten kan vara en lockvara. Men troligtvis får inte tvätten ta mer än max 10min.
Det är inte så enkelt att bara räkna ut en timkostnad. De måste naturligtvis få in många av dessa jobb. Eller ett par högmarginalare.
Värt att tänka på är att våra livsmedelskedjan säljer saker med minus marginal....

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.