5 53HEO skrev:
Kopplingsschemat på hällen visar att lasten (plattorna) tar ut sin effekt från uttagen 1, 2 och 3 på hällen.
Om man sammanbinder dessa, vilket visas för alternativ 1, så kommer alla plattornas effekt att tas från den fasen som matar denna punkt. Hög effekt lika med hög ström och med största sannolikhet orsaken till att det har blivit varmgång i ett stift i kontakten och uttaget.
Eftersom alla faserna finns inkopplade till uttaget på väggen, enligt den som startat den här tråden, så ska man naturligtvis sprida ut plattornas effekt mellan faserna. Detta görs genom att koppla enligt alternativ 3 på hällen. Om det är 4 st plattor så kommer då 2 st plattor få en egen fas och 2 st få dela på den tredje fasen.
Fortfarande kan de bli hög ström i den fasen som 2 st plattor är kopplade till men mindre än dagen koppling.
Kan tillägga att jag själv har en häll på 6.5 kW inkopplat motsvarande alternativ 3 enligt ovan, se bifogad bild på kopplingsschema och kontakt/uttag. Denna har varit inkopplad i > 20 år och stiften på kontakten ser alla fina ut. Kopplingsschema för häll på 6.5 kW, visar olika spänningsalternativ för installation inklusive 230V och 400V, samt markeringar för kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt eluttag och stickpropp med tre stift, monterade i en vit vägg ovanför en metallhylla.
Skapa konto

5 53HEO skrev:
Om man sammanbinder dessa, vilket visas för alternativ 1, så kommer alla plattornas effekt att tas från den fasen som matar denna punkt. Hög effekt lika med hög ström och med största sannolikhet orsaken till att det har blivit varmgång i ett stift i kontakten och uttaget.
Ett vanligt Perilexuttag, det som TS har, är klassad för max 16 A. En lägenhet som har trefas är oftast avsäkrad med 16 A huvudsäkringar.

Även om hällen är kopplad för enfas så ska inte uttaget/kontakten kunna överbelastas om uttaget är rätt avsäkrad.

Troligt fel är varmgång pga dålig kontakt;
- anslutningen i uttaget
- slappt kontaktbleck i uttaget (mot stiftet I kontakten)
- dålig tillverkning av sladdstället, dålig pressning av stiftet mot ledaren. Det händer.

5 53HEO skrev:
Kopplingsschemat på hällen visar att lasten (plattorna) tar ut sin effekt från uttagen 1, 2 och 3 på hällen.
Eftersom alla faserna finns inkopplade till uttaget på väggen, enligt den som startat den här tråden, så ska man naturligtvis sprida ut plattornas effekt mellan faserna. Detta görs genom att koppla enligt alternativ 3 på hällen. Om det är 4 st plattor så kommer då 2 st plattor få en egen fas och 2 st få dela på den tredje fasen.
Fortfarande kan de bli hög ström i den fasen som 2 st plattor är kopplade till men mindre än dagen koppling.
Jo det är ju självklart. Men hur kommer du fram till att spisen nu är kopplad enl. alt.1?

Det är ju fullt möjligt att det är så, men väldigt osannolikt.

H hempularen skrev:
Jo det är ju självklart. Men hur kommer du fram till att spisen nu är kopplad enl. alt.1?

Enligt TS inlägg 6,
O ofl skrev:
Hällen kopplad enligt 1N enligt etikett på undersidan.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
5 53HEO skrev:
Kan tillägga att jag själv har en häll på 6.5 kW inkopplat motsvarande alternativ 3 enligt ovan, se bifogad bild på kopplingsschema och kontakt/uttag. Denna har varit inkopplad i > 20 år och stiften på kontakten ser alla fina ut.[bild][bild]
Nästan alla hällar har max två moduler, alltså kan använda max två faser.

Att trefasalternativet är med i kopplingsschemat är för att bl.a. enkelt kunna "parkera" tredje fasen på lämpligt sätt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ett vanligt Perilexuttag, det som TS har, är klassad för max 16 A. En lägenhet som har trefas är oftast avsäkrad med 16 A huvudsäkringar.

Även om hällen är kopplad för enfas så ska inte uttaget/kontakten kunna överbelastas om uttaget är rätt avsäkrad.

Troligt fel är varmgång pga dålig kontakt;
- anslutningen i uttaget
- slappt kontaktbleck i uttaget (mot stiftet I kontakten)
- dålig tillverkning av sladdstället, dålig pressning av stiftet mot ledaren. Det händer.
Även om säkringen är 16 A(proppsäkring) så kan det gå betydligt mer innan den kopplar bort. Den är ett kortslutningsskydd men inget överlastskydd.
Sedan kan det naturligtvis vara dålig kontakt på anslutningen till stiftet på kontakten och/eller dålig kontakt i uttaget som tillsammans kan ge det här resultatet.
Det bästa man kan göra för att undvika detta är att använda alla 3-faserna eftersom de är inkopplade i uttaget och koppla enligt alternativ 3 på hällen.

H hempularen skrev:

Trodde att trådskaparen skrev detta, men ser att hen skrev "gissar" att den var inkopplad enligt alternativ 1. Om hällen finns tillgänglig så kan hen ju kolla detta. Jag skulle sätta en mycket stor slant att så är fallet.

Demmpa Demmpa skrev:
Nästan alla hällar har max två moduler, alltså kan använda max två faser.

Att trefasalternativet är med i kopplingsschemat är för att bl.a. enkelt kunna "parkera" tredje fasen på lämpligt sätt.
Ok, om så är fallet så förstår jag inte varför kopplingen enligt nedan är visad på kopplingsschemat på min häll. Varför skulle man bygla mellan uttag 2 och 3 om inte det är någon last på uttag 2.
Kopplingsschema för 400V med märkning för R, S, N och jordning. Diagrammet visar ledningsanslutningar.
Skapa konto

5 53HEO skrev:
Även om säkringen är 16 A(proppsäkring) så kan det gå betydligt mer innan den kopplar bort. Den är ett kortslutningsskydd men inget överlastskydd.
Ja, självklart klarar säkringar högre ström under "begränsad" tid än vad den är märkt med.

Alla uttag mm ska klara en viss överström under en viss tid.

5 53HEO skrev:
Ok, om så är fallet så förstår jag inte varför kopplingen enligt nedan är visad på kopplingsschemat på min häll. Varför skulle man bygla mellan uttag 2 och 3 om inte det är någon last på uttag 2.
[bild]
Nu vet jag inte vad det är för häll du har, om det är en "standard" med fyra "plattor"/zoner som är grupperade två och två eller om det är en extra bred häll med fem+ "plattor"/zoner.
Edit: nu är din häll på under 7 kW, då är det troligast bara en "standard"häll med fyra "plattor"/zoner och då troligen bara två moduler.

Jag vet inte varför tillverkarna generellt gör så.

Prova att bryt en säkring åt gången och kontrollera vad som fungerar på hällen.
När ena säkringen är bruten så fungerar en "standard"häll normalt samt utan felkod, när nästa säkring är bruten så försvinner ena halvan samt ger felkod, när tredje säkringen är bruten försvinner hela hällen eftersom manöverpanelen bara ligger på ena anslutningen.

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt TS inlägg 6,
Det inlägget uppfattade jag mer som ett (kanske felaktigt) antagande från TS.

Hörrni, jag är överväldigad av intresset här, TACK!

Nya turer 😀 - det gäller hålla humöret uppe, eller hur?

Etikett på baksidan säger kopplad enligt 1N, men öppnar man ser det ut så här

Elcentral med färgkodade kablar som bruna, blå och gröna är anslutna och säkrade i en kopplingsplint, med metallbygel mellan polerna.
Skapa konto

Det syns lite dåligt, men de två polerna överst till vänster är byglade med en mässingsbit så hällen är i själva verket kopplad enligt 2N. Faserna har 16A säkringar

Så problemet kanske inte är hällen eller polen i dess brända kontakt.

Förra ägaren flyttade in för två år sedan och då hade hällen precis bytts ut (till ett billigt märke) - den som bilderna föreställer.

Om uttagets brända pol existerade redan då misstänker jag att just den polen har och har haft försämrad ledningsförmåga eftersom hög värme gör att metaller oxiderar och oxider har högre resistans än ren metall. Högre resistans ger förluster i överföringen och dessa förluster omvandlas till värme vilket borde göra att den motsvarande polen i en ny stickkontakt som sätts in i det brända uttaget med "automatik" får alltmer värme/oxidering ledande till allt högre resistans och, till slut, bränns.

En annan fråga - lite mer principiell.

Om man har ett spisuttag som är framdraget med alla tre faser x 16A och utrustningen man avser ansluta kan hantera en 3N-anslutning, finns det något skäl att då ansluta den med 2N istället för det mera - som jag ser det - naturliga valet: 3N?

Som med min häll, t ex. Kan det vara så enkelt att den är kopplad enligt 2N för att kabeln bara har fyra ledare och inte fem?

O ofl skrev:
Om man har ett spisuttag som är framdraget med alla tre faser x 16A och utrustningen man avser ansluta kan hantera en 3N-anslutning, finns det något skäl att då ansluta den med 2N istället för det mera - som jag ser det - naturliga valet: 3N?
Som jag skrev i inlägget 20 så har nästan alla "standard"hällar max två kraftmoduler, max en fas till varje kraftmodul. Detta medför att det i praktiken bara är tvåfasanvändning även om alla tre faserna ansluts.
O ofl skrev:
Som med min häll, t ex. Kan det vara så enkelt att den är kopplad enligt 2N för att kabeln bara har fyra ledare och inte fem?
Ja, MEN troligen ingen mening att ansluta tredje fasen.
O ofl skrev:
Om uttagets brända pol existerade redan då misstänker jag att just den polen har och har haft försämrad ledningsförmåga eftersom hög värme gör att metaller oxiderar och oxider har högre resistans än ren metall. Högre resistans ger förluster i överföringen och dessa förluster omvandlas till värme vilket borde göra att den motsvarande polen i en ny stickkontakt som sätts in i det brända uttaget med "automatik" får alltmer värme/oxidering ledande till allt högre resistans och, till slut, bränns.
Ja, därför måste både uttaget och stickkontakten bytas.

• Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Det Demmpa skriver, stämmer. Det är väldigt ovanligt med en häll som verkligen använder alla 3 faserna vid 3 fasinkoppling. Och detta utnyttjas ofta när drt finns en separat ugn till hällen. Då kopplar man ut den 3e fasen till ugnen. Ugnar går oftast på enfas.

Men som sagt byt uttaget. Byt kontakten, eller köp ett nytt sladdställ med fabriksmonterad kontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.