J
Daniel_N Daniel_N skrev:
Håller med om att tätvuxet kärnvirke inte är så lätt att få tag på, och även att det inte används i de stora fönsterfabrikerna. Men det går att få tag på fortfarande (och det går dessutom att få tag på kärnvirke av träslag med högre motståndskraft mot röta än furu).
Jo, det är väl inget magiskt med att låta bygga nytillverkade fönster i bra kvalitet hos en liten specialtillverkare, men ersättningsprodukten från den stora leverantören har inte den kvaliteten...

Sen ett svar på ett tidigare inlägg...

Aspekten att något är antikt hör inte hemma i kvalitetetsdiskussionen, men är ändå en faktor att ta hänsyn till i detta fall, men även tex glasen går ju att få tillverkade med de irregulariteter som ger karaktär. Att man inte ser skillnad på 10m (vilket jag utan tvekan gör, jag tror jag ser skillnad på 100m) på ett alufönster med fuskspöjs och glaskassett mot ett original fönster är som att säga att man inte ser skillnad på ett fiskbensparkettgolv och ett plastgolv därav är de likvärdiga, eller skillnad på en audi q7 eller dacia duster på 10m håll... många kanske inte vet vilken som är vilken men det betyder inte att de är likvärdiga...

• Gilla
Nephew
  • Laddar…
P
S slurppe99 skrev:
Ja det blir nog bäst så. Med kanske lite vadd på vintern. Dessa har två olika fällbomsbeslag som passar åldersmässigt till ditt hus. Klicka på fönstrets beslag så finns det även 1900-tals varianten med på slutet. Där de även nämner anslagslist/bräda om du även vill ha det. De nämner med list att det blir nästan lika bra som 3-glas.
[länk]
Stort tack för länken. Jag har redan beställt. Mvh Gunilla

• Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Stort tack för länken. Jag har redan beställt. Mvh Gunilla
Bara kul att kunna hjälpa till.:ok:

• Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Igår var det på tv-nyheterna att man ska satsa runt 250 miljarder på nya snabbtåg, så om Bjoellander har sitt hus i någon ort där de planerade sträckorna för dessa nya tåg ska fram, måste Trafikverket ta med detta i sina beräkningar när nu nya "bullervallen" ska konstrueras, då räcker inte längre en betongmur utan då är vi inne på "spontning" och andra typer av banvallar, kolla min tidigare länk hur dom gjorde på ett annat ställe.

J
Det ska blir klart 2045 har jag för mig, så då är PVC fönstrena mogna för utbyte, om man byter till sådana... :D Kan man spara de fina träfönstren och sätta tillbaka dem när snabbtågen inkl bullerplank är på plats...

Med antikglas förmodar jag att du menar munblåst glas. De är ovärderliga. Om du bestämmer dig att byta så köper jag gärna dina gamla fönster.
Men mitt råd som entreprenör (med specialitet sekelskiftesrestaurering) och som ägare till en villa byggd 1880. Vårda dina fönster ömt och byt dem inte. Sådant virke som de är gjorda av går inte att hitta idag och de skiftningar som blir i blåst glas som ger liv i fönstren går inte att återskapa eller imitera.
Gysinge säljer visserligen nytillverkat blåst glas med det är inte bra. Restover och nytillverkat sk "antikglas"
kommer inte i närheten av originalet.
Om du byter fönster så ökar inte huset i värde, tvärtom sänker det värdet väsentligt.
Gamla hus ska betraktas som antikviteter och vårdas och bevaras. De är kulturarv som förpliktigar ägaren att vårda och bevara.Tillgången på fina objekt minskar stadigt på grund av förstörande sk renoveringar/moderniseringar och rivningar. Efterfrågan ökar stadigt. Fler och fler söker "sekelskiftesmiljöer". Rådfråga en mäklare som kan sekelskifte så får du bekräftelse.
Bra att du är emot tilläggsisoleringen!
Vill du stänga ute ljud och få bättre värmeisolering så se till att du har både dammlist mellan bågarna och silikonlist som är rätt monterad, och limmad med Sio-lim på karmarna, och att hakarna spänner lagom så att listerna verkligen tätar.

mvh
Edvard

• Gilla
Nephew och 2 till
  • Laddar…
E edvard@remus.se skrev:
Sådant virke som de är gjorda av går inte att hitta idag
Har furuskogarna dött ut eller? Jag är helt säker på att detta redan har avhandlats.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Tänkte att jag skulle dela med mig om vad som har hänt sedan sist jag skrev något i den här tråden. Vi fick efter lång väntan ett skriftligt besiktningsprotokoll från Trafikverkets underleverantör där de på ett imponerande sätt misslyckats med att dokumentera saker på ett korrekt sätt. De hade bland annat fel adress till fastigheten, fel färg på både insida och utsida av fönstren, fel material på väggarna invändigt och dömde ut vår nymålade fasad. I denna besiktning föreslog de att de skulle byta ut ca 50% av våra fönster på tre sidor och inget alls på den sista.

Vis av tidigare kontakt med olika myndigheter förbereddes det för en lång och utdragen strid och efter att ha försökt lugna ner sig i två veckor var det dags att ta tjuren i hornen och ringa Trafikverket. Sedan hände något av ett mirakel... Jag fick direkt kontakt med en inhyrd konsult hos Trafikverket som i sittande samtal tar fram besiktningsprotokollet och håller fullständigt med om att vi har rätt till bullerreducerande åtgärder på alla fönster på tre sidor och att vi självklart skall ta fram ett sätt för att försöka behålla de gamla fönstren, antingen genom "egen åtgärd" av oss eller ifall deras leverantör kan vara behjälpliga med att ta fram någon typ av innerfönster. Inga problem att förlänga svarstiden i deras erbjudande för att hitta en bra lösning.

Enda problemet i det här läget var att vårt drömhus kommit ut till försäljning under tiden vi väntat på besiktningsprotokollet och vi var tvungna att slå till. Så det slutgiltiga valet av bullerreducerande åtgärder kommer ligga hos den nya ägaren av vårt befintliga hus. Men vi har gjort allt vi kan för att de gamla fönstren skall få leva vidare 100 år till på huset.

(Och för den som undrar så har självklart vårt nya hus flaggfönster från 1910-talet, även om de är betydligt fler och inte riktigt lika nära järnvägen som vårt nuvarande hus)

• Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
J
Daniel_N Daniel_N skrev:
Har furuskogarna dött ut eller? Jag är helt säker på att detta redan har avhandlats.
det jag hört är att skogen pga vår omvärldsmiljö numera växer snabbare, vet inte om det stämmer, men att det förstås går att hitta bra kärnvirke fortfarande i vissa områden - men tyvärr är även skogsbruket rationaliserat så man sorterar inte ut de bästa träden till fönster längre...

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Växter lever av koldioxid, så ju mer avgaser dessto bättre växer det. Varmare klimat gör att det också växer bättre.

Det går bra att odla fram fullgott furuvirke om man vill. Det handlar enbart om vilja och ingenting annat.
Hela det moderna skogsbruket är inställt på största möjliga tillväxtvolym helt utan att ägna en tanke åt om virket duger till någonting. När sedan det fullgoda furuvirke som trots allt växer här och var blir nedhugget och kommer till storsågarna blir det ofta bortsorterat som "övergrovt" och malet till pappermassa eller så blir det till vanligt byggnadsvirke.

Vi har fullgoda tallar i vår skog. Inte särskilt många men det beror på att vi inte har så mycket skog och att större delen är mera lämpad för gran.
Folk säger om och om igen att vi borde kalhugga så fort som möjligt och plantera nytt för att få fart på volymtillväxten......... men skall det bli fullgott fönstervirke av våra tallar så behöver de stå i minst 20-30 år gärna 50 år till och mogna i sin egen takt. Då toppen har blivit platt är de färdiga för avverkning.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, det är väl inget magiskt med att låta bygga nytillverkade fönster i bra kvalitet hos en liten specialtillverkare, men ersättningsprodukten från den stora leverantören har inte den kvaliteten...

Sen ett svar på ett tidigare inlägg...

Aspekten att något är antikt hör inte hemma i kvalitetetsdiskussionen, men är ändå en faktor att ta hänsyn till i detta fall, men även tex glasen går ju att få tillverkade med de irregulariteter som ger karaktär. Att man inte ser skillnad på 10m (vilket jag utan tvekan gör, jag tror jag ser skillnad på 100m) på ett alufönster med fuskspöjs och glaskassett mot ett original fönster är som att säga att man inte ser skillnad på ett fiskbensparkettgolv och ett plastgolv därav är de likvärdiga, eller skillnad på en audi q7 eller dacia duster på 10m håll... många kanske inte vet vilken som är vilken men det betyder inte att de är likvärdiga...
missbruket av ordet magiskt ger mig allergiska utslag😩

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det går bra att odla fram fullgott furuvirke om man vill. Det handlar enbart om vilja och ingenting annat.
Hela det moderna skogsbruket är inställt på största möjliga tillväxtvolym helt utan att ägna en tanke åt om virket duger till någonting. När sedan det fullgoda furuvirke som trots allt växer här och var blir nedhugget och kommer till storsågarna blir det ofta bortsorterat som "övergrovt" och malet till pappermassa eller så blir det till vanligt byggnadsvirke.

Vi har fullgoda tallar i vår skog. Inte särskilt många men det beror på att vi inte har så mycket skog och att större delen är mera lämpad för gran.
Folk säger om och om igen att vi borde kalhugga så fort som möjligt och plantera nytt för att få fart på volymtillväxten......... men skall det bli fullgott fönstervirke av våra tallar så behöver de stå i minst 20-30 år gärna 50 år till och mogna i sin egen takt. Då toppen har blivit platt är de färdiga för avverkning.
Visst går det
Tar nog mer än femtio år
Om vi sätter av skog för ändamålet med början idag så har vi fullgott virke om hundra år
Finns det längre någon verksamhet som organiseras i så långt perspektiv?
Två träbitar jämförs: gammal tillväxt med tätare årsringar bredvid ny tillväxt med glesare årsringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
7ender och 5 till
  • Laddar…
B
J Jehu skrev:
Visst går det
Tar nog mer än femtio år
Om vi sätter av skog för ändamålet med början idag så har vi fullgott virke om hundra år
Finns det längre någon verksamhet som organiseras i så långt perspektiv?
[bild]
Jag förstår inte vad som menas med årtalen?

B ByggareNic skrev:
Jag förstår inte vad som menas med årtalen?
Avverkningsår?

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.