25 081 läst ·
130 svar
25k läst
130 svar
Skulle ni byta era antikglas om nya fönster var gratis?
Det finns munblåst glas för stora ytor:Mikael_L skrev:
TS har antagligen inte blåst glas i sitt hus, det är för stora glasytor på den nedre delen i bågarna.
Troligen är det valsat glas, som även det är lite vågigt och har en del "defekter".
Huset är från 1923 enligt uppgift, det skulle kunna varit munblåst glas i hela bågen, men då borde det varit ett tvärspröjs till.
http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/material/att-verka-men-inte-synas
Med hus från 1923 så har du säkert självdrag. Sätter du in nya fönster (eller om du bara installerar gummitätning) så försvinner husets ventilation och du måste komplettera med friskluftsventiler.
Jo, jag läste på lite.N Nephew skrev:
Under den tidsperioden fanns det både munblåst och maskindraget glas i produktion.
Och man hade även teknik för stora glasytor i slutet av perioden med munblåst glas.
Men det blåsta konkurrerades ut av draget/valsat glas pga priset, och främst var det stora glasytor som först blev billigare med maskintillverkat.
Inte alls omöjligt att det är blåst glas i alla bågar i TS hus. Men större fönsterytor med färre spröjs började ju komma i början på 20-talet just för att det nu började gå att få stora glas till rimliga priser.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Bespara mig hatstormen, är ni vänliga.
Att behålla precis ALLTING som det var när det en gång byggdes, borde i så fall i många fall innebära att INTE bygga wc och dusch i bostadshuset utan fortsätta köra med utedass och badtunna. Att ha fiber, telefon (koppartråd), tv-antenn, el, osv, skulle inte heller vara önskvärt pga det estetiska dessa nymodigheter ofta fular ned med. Det är helt enkelt inte ett hållbart argument. Fönster har utvecklats ENORMT sedan 1920-talet.
Inomhusmiljön förbättras, husets energikonsumtion förbättras, underhållsarbetet för husägaren skjuts fram en del. Det finns säkert fler positiva aspekter på att byta till nya fönster.
Jag hade bytt ut fönsterna MEN krävt att de gamla skall demonteras intakta så att den som vill kan återmontera dem.
Att behålla precis ALLTING som det var när det en gång byggdes, borde i så fall i många fall innebära att INTE bygga wc och dusch i bostadshuset utan fortsätta köra med utedass och badtunna. Att ha fiber, telefon (koppartråd), tv-antenn, el, osv, skulle inte heller vara önskvärt pga det estetiska dessa nymodigheter ofta fular ned med. Det är helt enkelt inte ett hållbart argument. Fönster har utvecklats ENORMT sedan 1920-talet.
Inomhusmiljön förbättras, husets energikonsumtion förbättras, underhållsarbetet för husägaren skjuts fram en del. Det finns säkert fler positiva aspekter på att byta till nya fönster.
Jag hade bytt ut fönsterna MEN krävt att de gamla skall demonteras intakta så att den som vill kan återmontera dem.
Jag skulle be om bidrag för nya fönster och sedan ta en funderare, och antagligen inte byta något alls eftersom det bara kan bli sämre rent estetiskt. Ev tlllverka innerfönster, om det är dragit eller bullrigt.
Vårt jugendhus har tyvärr bara några få originalfönster kvar.
Vårt jugendhus har tyvärr bara några få originalfönster kvar.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
De bästa standardfönster (2+1) när det gäller ljudreduktion jag har hittat är Kvillsfors (ingår i Nordan numera)D drömkåken på berget skrev:Jag äger ett 1800-tals hus beläget 0,7m från vältrafikerad landsväg och står i liknande situation. Trafikverket har ställt krav på att ifall de bekostar åtgärden måste de få att certifikat att det nya fönstret har en bullerreducerande förmåga av minst 38 dB Rw ctr, innan jag beställer fönstret . Nu försöker jag hitta ett fönster som uppfyller dessa krav och det är inte så enkelt. De godkände inte Mockfjärds offert. Har du fått samma direktiv?
.
https://www.nordan.se/pro/foenster/381-sidohaengt-2-1
Ljudreduktion kan fås högst Rw 49 dB/Rw+Ctr 44dB
Men det är moderna fönster utan spröjs (eller med fuskspröjs...). De sitter i min dotters anpassade lägenhet.
I vårt hus byggt 1970 bytte vi fönster mot kopplade med äkta spröjs, tillverkade på beställning här i Skåne. Ser snyggt ut
Jag skulle inte byta ut originalfönster i gott skick, speciellt inte om fasad och andra deteljer också är original. Det handlar inte om att man får nya fönster "gratis" utan om husets originalitet, med nya fönster är denna för alltid förlorad.B Bjoellander skrev:Står inför ett dilemma. Vi bor i ett jugendhus från 1923 med orginalfönster kvar (antikglas). Dessa är visserligen i behov av ommålning med annars i stort sett friska. Huset ligger med tomtgräns till järnväg där Trafikverket nu skall uppdatera bullerskyddet. I samband med detta har de varit hos oss och besiktigat våra fönster. Enligt besiktningsmannen kommer de mest troligt att erbjuda oss nya fönster på tre sidor om huset (totalt 17 fönster) likvärdiga med det sortiment som finns hos Domlux (Domlux.se), men vi har ännu inte fått något färdigt erbjudande. Det var också på tal om huset eventuellt skulle behöva tilläggsisoleras för att nya fönsterkarmar skulle få plats på bredden. Själva tilläggsisoleringen kommer nog att ske över min döda kropp då jag ägnat flera hundra timmar åt att gå över fasaden med speedheater de två senaste sommrarna för att kunna behålla orginalutseendet.
Vi störs inte speciellt av ljudet från järnvägen, det har vi vant oss med, och vi gillar våra gamla fönster. Samtidigt känns det dumt att tacka nej till något som rimligtvis borde höja värdet på fastigheten.
Jag förstår att det i princip omöjligt för någon annan att svara på vad vi skall göra. Men vad skulle ni göra i vårt ställe? Är det någon som varit med i liknande process och har några tips? Vet ni om det finns något bra sätt att bulllerdämpa de befintliga fönstren utan att deras charm går förlorad?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Kan man få utseendet att vara som de gamla i samma storlek så kan det vara acceptabelt
Men gäller det standardformat så går det nod bort, förr byggdes ofta fönstren på plats vilket ofta innebär att nya standardformat inte passar
Men gäller det standardformat så går det nod bort, förr byggdes ofta fönstren på plats vilket ofta innebär att nya standardformat inte passar
Det ser ut som om det är dags för en fönsterrenovering ändå. Då kan man passa på att byta glasen som förmodligen är 1-2 mm till 3 mm. Förutsatt att det inte är handblåst glas som man vill bevara.
Vi renoverade nyligen våra 30-talsfönster och bytte glasen från 2 mm till 3 mm. Tillsammans med nya tätningslister gjorde det en markant skillnad ljudmässigt.
Dämpningen blir inte tillräcklig eftersom vikten är för låg, men jag instämmer med andra i tråden angående nytillverkade innerbågar med ljudlamellglas t.ex. Pilkington Optiphon 8,8 mm.
Om man låter ett snickeri tillverka innerfönsterbågar kan man få tidsenliga fräsningar och fasningar med dubbla tätningslister för att garantera ljudtäthet.
https://www.pilkington.com/resources/seglasfakta2012_bullerskydd.pdf
Vi renoverade nyligen våra 30-talsfönster och bytte glasen från 2 mm till 3 mm. Tillsammans med nya tätningslister gjorde det en markant skillnad ljudmässigt.
Dämpningen blir inte tillräcklig eftersom vikten är för låg, men jag instämmer med andra i tråden angående nytillverkade innerbågar med ljudlamellglas t.ex. Pilkington Optiphon 8,8 mm.
Om man låter ett snickeri tillverka innerfönsterbågar kan man få tidsenliga fräsningar och fasningar med dubbla tätningslister för att garantera ljudtäthet.
https://www.pilkington.com/resources/seglasfakta2012_bullerskydd.pdf
Produkter som diskuteras: "fönsterrenovering"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har raderat tjafs/off topic. Här besvarar var och en TS fråga om man skulle byta sina gamla fönster eller ej.
/Moderator
/Moderator
Hej ta emot fönstrena och förvara dem på vinden eller sälj dem. Låt tillverka (om ni inte redan har det) ev avtagbara/avlyftbara innanfönster som sätts på insidan påvintern.
Om ljudet stör borde man få lov att sätta upp ett bullerstaket.
Originalfönstren har bra träkvalitet och vackert glas så jag skulle absolut behålla dem och bevara karaktären.
Mvh
Om ljudet stör borde man få lov att sätta upp ett bullerstaket.
Originalfönstren har bra träkvalitet och vackert glas så jag skulle absolut behålla dem och bevara karaktären.
Mvh
B Bjoellander skrev:Står inför ett dilemma. Vi bor i ett jugendhus från 1923 med orginalfönster kvar (antikglas). Dessa är visserligen i behov av ommålning med annars i stort sett friska. Huset ligger med tomtgräns till järnväg där Trafikverket nu skall uppdatera bullerskyddet. I samband med detta har de varit hos oss och besiktigat våra fönster. Enligt besiktningsmannen kommer de mest troligt att erbjuda oss nya fönster på tre sidor om huset (totalt 17 fönster) likvärdiga med det sortiment som finns hos Domlux (Domlux.se), men vi har ännu inte fått något färdigt erbjudande. Det var också på tal om huset eventuellt skulle behöva tilläggsisoleras för att nya fönsterkarmar skulle få plats på bredden. Själva tilläggsisoleringen kommer nog att ske över min döda kropp då jag ägnat flera hundra timmar åt att gå över fasaden med speedheater de två senaste sommrarna för att kunna behålla orginalutseendet.
Vi störs inte speciellt av ljudet från järnvägen, det har vi vant oss med, och vi gillar våra gamla fönster. Samtidigt känns det dumt att tacka nej till något som rimligtvis borde höja värdet på fastigheten.
Jag förstår att det i princip omöjligt för någon annan att svara på vad vi skall göra. Men vad skulle ni göra i vårt ställe? Är det någon som varit med i liknande process och har några tips? Vet ni om det finns något bra sätt att bulllerdämpa de befintliga fönstren utan att deras charm går förlorad?
Jag tror inte man kan göra så. Väljer man nya fönster så kommer någon och monterar in dom. Väljer man ekonomis ersättning för någon alternativ lösning får man inte pengar i handen, utan man ska överlämna en offert till trv och dom betalar fakturan.U universe skrev: