A art-deco skrev:
Tittar man noga på bilden ser man att fönster-isolering inte hjälper.

1: Man kan se skarven mot boogie-hjulen på godsvagnen trots ett 2,5m högt plank, där fotografen står lite under plan 1 på huset i marknivå. Man ser också ett helt gäng med strömavtagare vilket påvisar att huset är granne med en rangerbangård eller dylikt, alltså inte bara passerande tåg utan även växlingar och kopplingar av tågset sker bakom planket. Bangården ligger alltså högre än huset. Se röd pil på fotot.

2: Träplanket är ett rent insynsskydd, gör noll i ljuddämpning då det inte är tätt mot huset.

3: Husets långsida och tak kommer att fånga upp och svänga med på låga frekvenser/infraljud.

Om man vill ljuddämpa inuti detta hus får man då göra mycket större ingrepp än att bara ge sig på fönstren.

Prio 1 är att planket ersätts med något som är avsett för att bullerdämpa närmast källan till oljudet, sen får man då isolera huset innifrån både gällande både väggar och tak samt fönster.
Att ge sig på fönstren här är att kasta pengarna i sjön och förmodligen blir husägaren upptaxerad också...
Frågan jag ställer är, har ni reducerad taxering baserat på dessa störningar som är men i nyttjanderätten, om inte ska ni klaga direkt, det finns mallar för detta när Trafikverket är störande källa.
Bra slutledning gällande vår situation. Ledsen att jag inte gett all bakgrundsinformation direkt, men jag tänkte att det kanske inte var relevant för att kunna besvara mina frågor.

1. Stämmer att det är rangerbangård. Jag kollade lite snabbt på karta och jag tror att det är totalt 16 spår på andra sidan staketet. Varav 2 är stambana och resten rangerbangård där de lagrar färdiga tågset.

2. Korrekt gällande nuvarande plank. Ej tillfredsställande skydd som kommer att ersättas av ett nytt bullerskydd som är ca 1 m högre i samband med övriga åtgärder.

3. Stämmer även detta, vid de fåtal tillfällen då tunga godståg inte skall växlas på rangerbangården utan passerar i hög fart så kan man känna vibrationer i huset. Och självklart så kommer nya fönster inte hjälpa mot detta.

Vi har reducerat taxeringsvärde till följd av järnvägen.

Tack för din input och att du även vill hjälpa med andra delar som taxeringsvärdet, men för att återgå till grundfrågan så tolkar jag det som att du anser att ett fönsterbyte inte är värt att genomföra då vår fastighets bullerproblematik är så mycket större än vad några nya fönster kan åtgärda. Vi kan alltså lika gärna behålla de gamla som gör oss glads att titta på/igenom
 
  • Gilla
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
N
B Bjoellander skrev:
Bra slutledning gällande vår situation. Ledsen att jag inte gett all bakgrundsinformation direkt, men jag tänkte att det kanske inte var relevant för att kunna besvara mina frågor.

1. Stämmer att det är rangerbangård. Jag kollade lite snabbt på karta och jag tror att det är totalt 16 spår på andra sidan staketet. Varav 2 är stambana och resten rangerbangård där de lagrar färdiga tågset.

2. Korrekt gällande nuvarande plank. Ej tillfredsställande skydd som kommer att ersättas av ett nytt bullerskydd som är ca 1 m högre i samband med övriga åtgärder.

3. Stämmer även detta, vid de fåtal tillfällen då tunga godståg inte skall växlas på rangerbangården utan passerar i hög fart så kan man känna vibrationer i huset. Och självklart så kommer nya fönster inte hjälpa mot detta.

Vi har reducerat taxeringsvärde till följd av järnvägen.

Tack för din input och att du även vill hjälpa med andra delar som taxeringsvärdet, men för att återgå till grundfrågan så tolkar jag det som att du anser att ett fönsterbyte inte är värt att genomföra då vår fastighets bullerproblematik är så mycket större än vad några nya fönster kan åtgärda. Vi kan alltså lika gärna behålla de gamla som gör oss glads att titta på/igenom
Äntligen! En bra sammanfattning och beslut!
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
B Bjoellander skrev:
3. Stämmer även detta, vid de fåtal tillfällen då tunga godståg inte skall växlas på rangerbangården utan passerar i hög fart så kan man känna vibrationer i huset. Och självklart så kommer nya fönster inte hjälpa mot detta.
Ni borde gå samman med grannarna och sätta lite press på Trafikverket och kräva vibrationsdämpning av spåren som orsakar vibrationer. Med lite tur lyckas ni få tillfredsställande bullerdämpning. Det brukar löna sig att själv sätta sig in i saker och driva på. Som art-deco nämnt så finns det olika effektiva bullerplank och även där kanske man kan förhandla sig till bättre grejer.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
nya fönster behöver inte som många skriver bli fula i vårt fall byggdes nya fönster i samma stil som de gamla och med samma mått, på 10 m ser man ingen skillnad. men en helt annan klass och bullerdämpning med 2x 4mm glas och ett på 6mm tyst som i graven blev det. värmemässigt inget jag märkte av på elräkningen.
 
B Bjoellander skrev:
men för att återgå till grundfrågan så tolkar jag det som att du anser att ett fönsterbyte inte är värt att genomföra då vår fastighets bullerproblematik är så mycket större än vad några nya fönster kan åtgärda. Vi kan alltså lika gärna behålla de gamla som gör oss glads att titta på/igenom
Var rädd om dina fönster, sådan kvalité finns inte att uppbringa idag.

Först ska Trafikverket göra sina bulleråtgärder på sin mark (rangerbangården), när sen allt det är klart får man då kolla på vad som kan göras i ert hus när man då gjort nya mätningar.

Ni bor precis intill en rangerbangård, det är 2 olika störningar, först tunga och lunkande godståg som alstrar kraftiga vibrationer och infraljud, sen kommer själva rangering av tågsätt som är gnissel och div smällar, då funkar inte en bullervall enbart avsedd för tåg som swishar förbi snabbt. Sen att det är 16 spår i bredd är en duktigt stor störningskälla.

Först och främst ska en riktig "bullervägg" upp typ betong, den bör sen kläs med gummiduk och absorberande material mot järnvägssidan till för att få ned oljuden. Själva vibrationerna kan bara åtgärdas med neoprenplattor under räls mot syllarna, om nu kåken och banvall står på samma typ av mark måste man göra åtgärder under mark typ spontning då vibrationerna kommer in under kåken och hörs då bäst i källaren.

Här bilder från ett annat järnvägs-arbete, så får du en uppfattning om vilka krafter som man måste tygla där bara isolering av fönster helt enkelt inte funkar.

http://postvagnen.com/forum/index.php?id=923703

När jag hade problem med oljud från E4:an, bytte jag ut fönsterglaset i våra kopplade fönster från 1933, både inner och ytterruta var då 2mm, som jag ändrade till 3mm inner och 4mm ytter, fick samma om inte bättre resultat än en modern fönsterkasset med 5mm+laminat+3mm glas gav, jag ökade vikten med enbart 2 kg på hela bågen, istället för 26 kg som kassetten vägde och det gick inte att se någon skillnad före/efter på rutorna.

Har för mig att Pilkington har ett enkelt program för att beräkna dämpning med olika tjocklekar på fönsterglas. I worst case skulle jag byta dina glasrutor som bör vara 2mm inner och ytter och sätta dit 4mm ytter och 3mm inner med en tunn silikonisolering mellan bågarna för bästa ljuddämpning och behålla bågarna som dom är.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
A art-deco skrev:
Var rädd om dina fönster, sådan kvalité finns inte att uppbringa idag.

Först ska Trafikverket göra sina bulleråtgärder på sin mark (rangerbangården), när sen allt det är klart får man då kolla på vad som kan göras i ert hus när man då gjort nya mätningar.

Ni bor precis intill en rangerbangård, det är 2 olika störningar, först tunga och lunkande godståg som alstrar kraftiga vibrationer och infraljud, sen kommer själva rangering av tågsätt som är gnissel och div smällar, då funkar inte en bullervall enbart avsedd för tåg som swishar förbi snabbt. Sen att det är 16 spår i bredd är en duktigt stor störningskälla.

Först och främst ska en riktig "bullervägg" upp typ betong, den bör sen kläs med gummiduk och absorberande material mot järnvägssidan till för att få ned oljuden. Själva vibrationerna kan bara åtgärdas med neoprenplattor under räls mot syllarna, om nu kåken och banvall står på samma typ av mark måste man göra åtgärder under mark typ spontning då vibrationerna kommer in under kåken och hörs då bäst i källaren.

Här bilder från ett annat järnvägs-arbete, så får du en uppfattning om vilka krafter som man måste tygla där bara isolering av fönster helt enkelt inte funkar.

[länk]

När jag hade problem med oljud från E4:an, bytte jag ut fönsterglaset i våra kopplade fönster från 1933, både inner och ytterruta var då 2mm, som jag ändrade till 3mm inner och 4mm ytter, fick samma om inte bättre resultat än en modern fönsterkasset med 5mm+laminat+3mm glas gav, jag ökade vikten med enbart 2 kg på hela bågen, istället för 26 kg som kassetten vägde och det gick inte att se någon skillnad före/efter på rutorna.

Har för mig att Pilkington har ett enkelt program för att beräkna dämpning med olika tjocklekar på fönsterglas. I worst case skulle jag byta dina glasrutor som bör vara 2mm inner och ytter och sätta dit 4mm ytter och 3mm inner med en tunn silikonisolering mellan bågarna för bästa ljuddämpning och behålla bågarna som dom är.
När vi bytte fönster pga buller från järnväg blev det två rutor av 4 mm glas och en med 6mm glas bara förbipasserande tåg samt ett bullerstaket av trä med isolering mot järnvägen sedan 100 meter till vårt hus. Gissar att se nya fönstren håller dubbelt så länge som de som satt där då utsidan är av vitlackad aluminium men ser ut som trä likadant med spröjsen
 
J
B b50gud skrev:
När vi bytte fönster pga buller från järnväg blev det två rutor av 4 mm glas och en med 6mm glas bara förbipasserande tåg samt ett bullerstaket av trä med isolering mot järnvägen sedan 100 meter till vårt hus. Gissar att se nya fönstren håller dubbelt så länge som de som satt där då utsidan är av vitlackad aluminium men ser ut som trä likadant med spröjsen
Bott i lägenhet byggd tidigt/ mitten 90 tal har jag för mig... träalu fönster. Utsidan klarar säkert många många år, men resten av fönstret var byggt av sopvirke som redan efter 15 år var sorgligt dåligt... plus beslag som kärvade och plastdetaljer som frasade bort. Kom tillbaka om 100 år med de moderna fönstren, jag tror inte de håller. Dock är de fönster som sitter på mitt hus nu bättre än de på lägenheten trots flera nog är äldre... så säkert finns stor skillnad mellan fabrikaten...

Bäst skick är de äldsta 100 åriga :)...
 
B b50gud skrev:
När vi bytte fönster pga buller från järnväg blev det två rutor av 4 mm glas och en med 6mm glas bara förbipasserande tåg samt ett bullerstaket av trä med isolering mot järnvägen sedan 100 meter till vårt hus. Gissar att se nya fönstren håller dubbelt så länge som de som satt där då utsidan är av vitlackad aluminium men ser ut som trä likadant med spröjsen
Mysko !
Man skall aldrig ha 2 rutor med samma tjocklek i en fönsterbåge om man ska ljuddämpa, då får man resonansproblem, dessutom blir då dämpningen sämre, helig regel enligt Pilkington. Tror snarare du menar att ena rutan är 4mm + 6mm ytter, då får man bra värden men då måste man också förstärka bågen pga vikten.
 
A art-deco skrev:
Mysko !
Man skall aldrig ha 2 rutor med samma tjocklek i en fönsterbåge om man ska ljuddämpa, då får man resonansproblem, dessutom blir då dämpningen sämre, helig regel enligt Pilkington. Tror snarare du menar att ena rutan är 4mm + 6mm ytter, då får man bra värden men då måste man också förstärka bågen pga vikten.
Det var 3 glas fönster = två st 4mm ett fönster 6 mm just för ljudets skull.
 
FG FG skrev:
Ni borde gå samman med grannarna och sätta lite press på Trafikverket och kräva vibrationsdämpning av spåren som orsakar vibrationer. Med lite tur lyckas ni få tillfredsställande bullerdämpning. Det brukar löna sig att själv sätta sig in i saker och driva på. Som art-deco nämnt så finns det olika effektiva bullerplank och även där kanske man kan förhandla sig till bättre grejer.
Jo, vi borde kanske göra det. Men jag är ganska säker på att Trafikverket hellre skulle expropriera hela gatan än att stoppa trafiken under den tid som en ombyggnation av spåret skulle kräva.

Att driva en sådan process skulle kosta (iallafall mig) mer mental hälsa än vad det skulle ge i form av tystare omgivning.

Som exempel på hur viktig Trafikverket ser rangerbangården: Vi har en bro över järnvägen i samhället som kommunen behöver renovera ganska rejält, vilket de tog upp med Trafikverket för ett år sedan. Trafikverket svarade att de gärna är behjälpliga och kan tänka sig att stänga av trafiken under 4 dagar 2019, vilket är det enda tidsfönstret de kan se i sin trafik... Så nu har kommunen förbjudit genomfart för tung trafik i samhället...
 
Måste passa på att tacka alla som svarat i tråden för många matnyttiga och bra kommentarer. Oavsett om ni anser att vi skall byta fönster eller inte. Eller om ni har delat med er av andra åsikter och erfarenheter så uppskattar jag verkligen att ni tar er tid och ger respons!

Det glädjer mig att det finns forum som Byggahus på nätet, där man kan ställa en fråga och få till diskussion utan att troll och trådkapare tar över.

Med det sagt så vill jag inte på något sätt stänga tråden. Fortsätt gärna att kommentera.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B Bjoellander skrev:
Jo, vi borde kanske göra det. Men jag är ganska säker på att Trafikverket hellre skulle expropriera hela gatan än att stoppa trafiken under den tid som en ombyggnation av spåret skulle kräva.

Att driva en sådan process skulle kosta (iallafall mig) mer mental hälsa än vad det skulle ge i form av tystare omgivning.

Som exempel på hur viktig Trafikverket ser rangerbangården: Vi har en bro över järnvägen i samhället som kommunen behöver renovera ganska rejält, vilket de tog upp med Trafikverket för ett år sedan. Trafikverket svarade att de gärna är behjälpliga och kan tänka sig att stänga av trafiken under 4 dagar 2019, vilket är det enda tidsfönstret de kan se i sin trafik... Så nu har kommunen förbjudit genomfart för tung trafik i samhället...
Jag menar inte att ni ska starta ett krig med dem. :) Mer att ni tar tillfället i akt så ni inte går miste om något för att det inte var någon som engagerade sig.

Vi hade nyligen ett ärende i mitt bostadsområde där alla verkade ha samma bestämda uppfattning, men det var ingen som tog tag i saken och pratade med kommunen. Det slutade med att jag tog tag i det för att ingen annan som gjorde något. Vill man ha något gjort får man göra det själv.
 
A art-deco skrev:
Var rädd om dina fönster, sådan kvalité finns inte att uppbringa idag.
Det låter intressant och lite oväntat för mig. Vad är det i de gamla fönsterna som inte går att uppbringa kvalitetsmässigt idag?
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
J
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det låter intressant och lite oväntat för mig. Vad är det i de gamla fönsterna som inte går att uppbringa kvalitetsmässigt idag?
Tätvuxet kärnvirke tycks vara svårt att få tag på, det går säkert att uppbringa men som jag förstått det inte så att normala tex fönsterfabriker kan använda sådant virke...

Sen finns ju aluminium och plast, som har andra egenskaper. Men jag antar det avsågs lika bra träfönster... alu och plast får ju ett annat utseende och känsla, tex säljs fortfarande trägolv och trämöbler även om plastmatta och plaststolar kan tyckas som ett bättre val ekonomiskt...
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tätvuxet kärnvirke tycks vara svårt att få tag på, det går säkert att uppbringa men som jag förstått det inte så att normala tex fönsterfabriker kan använda sådant virke...

Sen finns ju aluminium och plast, som har andra egenskaper. Men jag antar det avsågs lika bra träfönster... alu och plast får ju ett annat utseende och känsla, tex säljs fortfarande trägolv och trämöbler även om plastmatta och plaststolar kan tyckas som ett bättre val ekonomiskt...
Håller med om att tätvuxet kärnvirke inte är så lätt att få tag på, och även att det inte används i de stora fönsterfabrikerna. Men det går att få tag på fortfarande (och det går dessutom att få tag på kärnvirke av träslag med högre motståndskraft mot röta än furu).
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.