4 500 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Skulle han ha dött?
Då sabbar jag ditt exempel och säger att 110 volt och 35 mA är mycket farligare än 400 000 volt och 10 mA.Mikael_L skrev:Jodå, men det är inte alltid så lätt att komma upp till 35mA ström då man bara har 55V tillgängligt.
Det får vara max 1,57 kohm genom kroppen då.
Nu testar jag lite med min multimeter:
Torra fingrar, motstånd mellan hand till hand.
8 mohm (8000 kohm), och jag pressade hårt om testpinnarna...
Blöta fingrar:
300 kohm.
Blöta fingrar med saltvatten:
Mer fladdrigt utslag, men inte under 200 kohm.
"Problemet" är hudresistansen, om jag stack in testpinnens spets genom huden så skulle det direkt bli mycket lägre resistans (men nu är jag ju så spruträdd.. ;D)
Inne i kroppen, med alla blodbanor och nervbanor och salta kroppsvätskor så tar sig strömmen fram rätt mycket lättare.
Sen ska jag medge att med resistansmätning m hjälp av min multimeter så är väl testspänningen endast någon enstaka volt, om man lägger på 50 volt, eller ännu hellre 220 V (310V !) så finns det en stor risk att hudens resistans "bryts igenom", och då är det "kört".
Vad jag vill ha sagt är att det är strömmen som dödar och inte spänningen.
Jo, men jag håller med dig, det enda jag vill påstå är att det ofta behövs "ganska hög" spänning innan strömmen blir tillräckligt farlig.sawsaw skrev:
Jag vet inte hur många ggr jag stått i diskussionen där någon påstår att man kan dö av ett bilbatteri 12V. Nänä, för låg spänning säger jag, och det kontras direkt med att "men tänk hur många ampere batteriet kan ge! flera hundra!!!"
Jodå, med en skiftnyckel tvärs över polerna, Ja, men inte med en hand el likn. tvärs över polerna...
Men under 50V räknas som klenspänning och anses i princip ofarligt (för människan).
(eller ytterst låg risk iaf)
Sen påverkar frekvensen, likström = mindre farligt än växelström.
Hjärtats rytm börjar störas redan vid 20mA (hmm minns jag rätt nu?, i den häraden är det väl iaf?) Sen finns det risker med muskelkramper också i området 30-100 mA (att man inte kan släppa den strömförande ledningen!)
Märkligt nog har vi valt 380 V system och 50 Hz, vilket av olika fysiologer anses vara den farligaste strömmen/frekvensen för muskelkramper och hjärtstillestånd pga att det matchar ganska bra på hur kroppen reagerar. Men detta val har nog tekniska orsaker och inte fysiologiska... :
Vid ännu högre strömmar genom kroppen sägs det faktiskt att risken för hjärtstillestånd och muskelkramper minskar, men det är ingen tröst, för istället blir man ihjälbränd invärtes av strömmar genom blodbanor och nervbanor.
Nu känner jag att jag blir alltför morbid i detta ämne, så jag slutar här.
Men summa summarum så kan vi säga att det här med el kan vara riktigt farligt, och jag hoppas att alla som hänger här på forumet inte gör egna saker i sina elsystem om dom inte känner sig helt säkra på.
(eller ytterst låg risk iaf)
Sen påverkar frekvensen, likström = mindre farligt än växelström.
Hjärtats rytm börjar störas redan vid 20mA (hmm minns jag rätt nu?, i den häraden är det väl iaf?) Sen finns det risker med muskelkramper också i området 30-100 mA (att man inte kan släppa den strömförande ledningen!)
Märkligt nog har vi valt 380 V system och 50 Hz, vilket av olika fysiologer anses vara den farligaste strömmen/frekvensen för muskelkramper och hjärtstillestånd pga att det matchar ganska bra på hur kroppen reagerar. Men detta val har nog tekniska orsaker och inte fysiologiska... :
Vid ännu högre strömmar genom kroppen sägs det faktiskt att risken för hjärtstillestånd och muskelkramper minskar, men det är ingen tröst, för istället blir man ihjälbränd invärtes av strömmar genom blodbanor och nervbanor.
Nu känner jag att jag blir alltför morbid i detta ämne, så jag slutar här.
Men summa summarum så kan vi säga att det här med el kan vara riktigt farligt, och jag hoppas att alla som hänger här på forumet inte gör egna saker i sina elsystem om dom inte känner sig helt säkra på.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Magic GBG
Vi kom överens om att luften tål 1000V/mm och en svensk järnvägsövergång räcker det med 16 mm för att det inte ska bli överslag och det är 5,5 m upp till kontaktledningen så du får hoppa högt.
MEN testa aldrig om 16 mm räcker det kan vara fuktigt så det är 17 mm den dagen. Eller en repa på kontaktledningen.
Kroppen har ca 2 kOhm resistans borträknat torr hud så 50 volt är väl i rätt härad.
Prototypen
Vi kom överens om att luften tål 1000V/mm och en svensk järnvägsövergång räcker det med 16 mm för att det inte ska bli överslag och det är 5,5 m upp till kontaktledningen så du får hoppa högt.
MEN testa aldrig om 16 mm räcker det kan vara fuktigt så det är 17 mm den dagen. Eller en repa på kontaktledningen.
Kroppen har ca 2 kOhm resistans borträknat torr hud så 50 volt är väl i rätt härad.
Prototypen
Nu ska vi se...sawsaw skrev:
400000*0,01=4000Watt.
Med en effektutveckling på 4kWatt i din kropp så dör du ganska så kvickt, oavsett ström.
För att 35mA ska döda så krävs det att alla dessa 35mA lyckas gå rakt igenom hjärtat, och inte ens då är det säkert att du dör.
Visst brukar man räkna med 1000V per millimeter isolationsavstånd, men jag har läst om olyckor vid järnvägar som skett vid betydligt längre avstånd än 16mm. Det finns mycket som påverkar. Luftfuktighet och spetsverkan för att nämna två. En människa är nog en ganska så bra spets.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
400000 volt men det är strömbegränsat till 10 mA, kroppen har resistansen 2 kOhm.
U=I*R 10mA*2 kOhm =20 volt
P=I*U 10mA*20V=200mW=0.2W
Med de förutsättningar jag gav så blir det inte så varmt, bättre med en elektrisk filt.
Prototypen
U=I*R 10mA*2 kOhm =20 volt
P=I*U 10mA*20V=200mW=0.2W
Med de förutsättningar jag gav så blir det inte så varmt, bättre med en elektrisk filt.
Prototypen
Du gav två givna värden: spänning och ström. Det var resistansen i kroppen som var ospecificerad, inte spänningen. Med de förutsättninger du gav så blir det väldigt varmt.prototypen skrev:
20Volt över kroppen är givetvis helt ofarligt, men ditt exempel specificerade faktiskt 400kV.
Eftersom det var ett uppenbart orealistiskt exempel som du bara tog ur luften för att försöka åskådliggöra att det är strömmen och inte spänningen som dödar så brydde jag mig inte om att påpeka den fullkomligt orimliga resistans i kroppen som krävs för att exemplet ska fungera.
Numera justerat till 400 V.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden