P
N Nebbe68 skrev:
Varför är det NONO? Förklara är du snäll och hänvisa gärna till någon paragraf.
Det är Ohms lag som reglerar det.
 
P
A Autorobot skrev:
Ok, "får inte"? Vad menar du med det?

Menar du att det är olagligt? Ge mig i så fall denna lagtext , jag menar inte att jag har rätt, men att använda en jordad kontakt i ett ojordat uttag kan jag inte se som olagligt eftersom det från första början inte är olagligt att t.ex. byta ut en stickpropp av gemene man, även om man gör fel och orsakar någons död.
Det är alltid olagligt att orsaka någons död, utom i nödvärn.
 
D DMG55 skrev:
Hm, jag är inte Behörig elektriker, men har ca 40 år erfarenhet med el som elektronik. Så jag svarar inte på frågan:
rätt eller fel, jag bara reparerade elektriska apparater i många år... Två sladdar (N, L) eller tre? (N,L, jord) Ja känner mig säkrare med TVÅ. Risken tar vi när man tar L (fas) oskyddat kontakt och samtidigt tar N, eller jordat oskyddat tråd!!! Jag VET BEST, för att vid 1 år ålder stoppade jag två spikar med två händer i... vägguttag! Det vår 64 års sedan... Ok, Er säkerhet garanteras av en "pryl" i lokal elcentral som heter JORDFELSBRYTARE! Med korta ord om Ni råkar ta L i ena handen och N eller jordplan i det andra då har vi PROBLEM, för att strömmen går från L genom Er till jordplan eller N. Och här har Ni SÅRET! Ström som går från L till jordplan STÄNGER av snabbt spänning från elcentral när det passerar ca 30mA och Ni är Räddade! Men om Ni tar L tråd och N tråd i det andra handen då JORDFELSBRYTARE ser inget "fel" och Er liv är säkrad... (?) av säkring (X Amper...) Det blir svårt att överleva...
Hoppas att alla som läser förstår min resonemang och förklaring. Har jag skrivit minsta fel, bara bevisa, tack. Var FÖRSIKTIG med EL, och RESPEKTERA REGLERNA då mår Ni bra. Hälsar, Darek
Hur menar du, fas och nolla i den andra handen, då ser inte jordfelsbrytaren?
 
useless useless skrev:
Det är helt olika saker...
Är lampan godkänd för att säljas inom EU så är den CE-märkt.
Är den gjord utan beröringsbara delar som kan bli strömförande så är den dubbelisolerad och märkt med en symbol med två fyrkanter.
Ja tack
 
A Autorobot skrev:
Det är det jag menar, det är inte ens olagligt att tillverka en lampa helt själv, som man kopplar in i taket, och är livsfarlig för andra människor, då kan det ju knappast vara olagligt att använda en jordad propp i ett ojordat uttag.
Om det är livsfarligt för andra människor gäller Brottskalken 3:e kapitlet, 9 § Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.
 
P pmd skrev:
Det är alltid olagligt att orsaka någons död, utom i nödvärn.
Om inget händer, om ingen person dör, trots att lampan som man själv tillverkat är livsfarlig, är det olagligt att då sätta den i eluttaget?

Frågan är alltså om det är OLAGLIGT att sätta i en jordad stickpropp i ett ojordat uttag, det tror jag knappast på.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om det är livsfarligt för andra människor gäller Brottskalken 3:e kapitlet, 9 § Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.
Ja, om det händer något.

Men om man t.ex. använder apparaten som är strömförande helt själv, om man vet att den är strömförande men kan ändå använda den på ett säkert sätt, är det olagligt att stoppa in apparaten i ett eluttag? Visa mig lagen i så fall.

Att använda en jordad stickpropp i ett ojordat uttag kan knappast var olagligt.
 
A Autorobot skrev:
Ja, om det händer något.

Men om man t.ex. använder apparaten som är strömförande helt själv, om man vet att den är strömförande men kan ändå använda den på ett säkert sätt, är det olagligt att stoppa in apparaten i ett eluttag? Visa mig lagen i så fall.

Att använda en jordad stickpropp i ett ojordat uttag kan knappast var olagligt.
Det räcker nog med att det livsfarligt för andra, det behöver nog inte hända något. Samma sak som rattfylla.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det räcker nog med att det livsfarligt för andra, det behöver nog inte hända något. Samma sak som rattfylla.
Fast rattfylla är olagligt, jag kan ta fram lagen om du inte tror mig.

Men kan du ta fram lagen att man inte får koppla in en jordad stickpropp i ett ojordat uttag?
 
A Autorobot skrev:
Om inget händer, om ingen person dör, trots att lampan som man själv tillverkat är livsfarlig, är det olagligt att då sätta den i eluttaget?

Frågan är alltså om det är OLAGLIGT att sätta i en jordad stickpropp i ett ojordat uttag, det tror jag knappast på.
Absolut inte, det är så det är tänkt.

Att sätta stickproppen för en skyddsjordad apparat i ett ojordat eluttag - då förutsätts att rummet eller aktuell del av rummet (gränsen mellan två olika rumstyper går inte nödvändigtvis vid dörren eller en vägg) - har ett isolerande golv och heller inga andra jordade föremål i närheten (normalt talas det om 50 kohm mellan golv och jord).

Skyddsidén är att även om man skulle råka ta i en spänningsförande ”utsatt del” (som det heter) – så skall man inte få tillräcklig hög strömgenomgång i kroppen för att åstadkomma en muskellåsning, få hjärtstillestånd eller andra obehagliga eller direkt livsfarliga konsekvenser.

Däremot får man inte sätta en ojordad stickpropp (med undantag av stickproppar för dubbelisolerade apparater) i ett jordat eluttag. Uttagen har därför ett mekaniskt utförande som förhindrar detta.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Autorobot skrev:
Fast rattfylla är olagligt, jag kan ta fram lagen om du inte tror mig.

Men kan du ta fram lagen att man inte får koppla in en jordad stickpropp i ett ojordat uttag?
Ja, det är det jag menar, rattfylla är olagligt för att du utsätter andra för fara och en inkoppling med jordad apparat i ojordat uttag t ex i kök kan utsätta andra för livsfara. Om så är fallet gäller
Brottskalken 3:e kapitlet, 9 § och det är olagligt. Skulle inte tro att det finns en speciell ”stckproppslag”
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ja, det är det jag menar, rattfylla är olagligt för att du utsätter andra för fara och en inkoppling med jordad apparat i ojordat uttag t ex i kök kan utsätta andra för livsfara. Om så är fallet gäller
Brottskalken 3:e kapitlet, 9 § och det är olagligt. Skulle inte tro att det finns en speciell ”stckproppslag”
Helt rätt - därför får det inte finnas ojordade eluttag i ytor som kan klassificeras som "kök" - ett kök kan inte vara ett "torrt rum" med isolerande golv. Där finns spisar, diskbänkar och andra jordade föremål.
 
P
Man bör (får!) inte heller gå runt den regeln genom att använda ett ojordat uttag i ett annat rum.
 
Mats-S
P pmd skrev:
Man bör (får!) inte heller gå runt den regeln genom att använda ett ojordat uttag i ett annat rum.
Men det kan man ju då gå runt genom att ersätta det jordade uttaget med ett ojordat uttag, och sedan koppla in lampan utan jord. Hur svårt kan det vara?
Problem solved :)
 
P pmd skrev:
Man bör (får!) inte heller gå runt den regeln genom att använda ett ojordat uttag i ett annat rum.
Håller helt med dig, Att det sitter ett skyddsjordat uttag i ett rum betyder att DÄR får man bara använda skyddsjordade eller dubbelisolerade apparater.
Det här med isolerande golv är en gammal princip som får allt mindre betydelse då man i allt större utsträckning väljer skyddsjordade uttag oavsett golvets status - och DET är en bra princip om det görs genomgående i ett rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.