40 909 läst ·
95 svar
41k läst
95 svar
Skulle det bli ful-el?
Det är helt olika saker...H Hans-Georg skrev:
Är lampan godkänd för att säljas inom EU så är den CE-märkt.
Är den gjord utan beröringsbara delar som kan bli strömförande så är den dubbelisolerad och märkt med en symbol med två fyrkanter.
Och så är det väl så att dom elsäkerhetsföreskrifter som vi har GÄLLER för den fasta installationen och INTE för sladdanslutna "apparater" där gäller andra regler.
Så sluta ge råd om saker ni inte har koll på.
Så sluta ge råd om saker ni inte har koll på.
Nu får du nog lov att utveckla din kommentar något - så också jag förstår vad du menar.E elmont skrev:
Det bär emot att ge dig rätt, men det är rummets beskaffenhet och de elinstallationer som finns där (installationer som skall vara baserade på "starkströmsföreskrifterna") - som bestämmer vilka elapparater du får släpa in och hur du skall ansluta dessa till i rummets elinstallationssystem.E elmont skrev:
Produkter som diskuteras: "skyddshjälm"
Skyddshjälmar
Skyddshjälmar är en central del av varje bygg- eller renoveringsprojekt, och ger väsentligt skydd mot skador från fallande föremål, stötar och andra risker på arbetsplatsen.
Läs mer
Det är inte olagligt att koppla in en lös lampa fel och få ström i sig så att man dör, genom att lampan blir strömförande i metalldelarna eftersom ingen jord löser ut säkringen. Det som är olagligt är att installera fasta installationer, alltså kablar till den här lampan. Man får t.o.m. byta uttaget till en fast installation "om man vet hur man gör". Men att dra nya kablar i befintlig installation, eller att göra en ny fast installation är förbjudet enligt lagen.F fredand44 skrev:Hej
Min mamma har köpt en ny kökslampa.
Den verkar bara ha en sockerbit som kopplingsplint, ingen jord. Men eluttaget i taket verkar vara jordat.
Jag hittade en lampkontakt liggandes hemma:
[länk]
Som ni ser är denna ägnad för jord. Får man använda denna med en elkabel med bara två ledare mellan sockerbiten och eluttaget?
Eller är det olagligt/fel?
Mvh
Fredrik
Lampan är inte ägnad för jord som jag kan se det, det är väl en lampa i plast? Och då finns inget som kan bli strömförande, och därför är isolerande och därför inte kräver jord.
Ok, "får inte"? Vad menar du med det?E elmont skrev:
Menar du att det är olagligt? Ge mig i så fall denna lagtext , jag menar inte att jag har rätt, men att använda en jordad kontakt i ett ojordat uttag kan jag inte se som olagligt eftersom det från första början inte är olagligt att t.ex. byta ut en stickpropp av gemene man, även om man gör fel och orsakar någons död.
Trådstartarens fråga var om det var olagligt, inte om det var olämpligt eller att man "inte får" enligt dig.
Det är det jag menar, det är inte ens olagligt att tillverka en lampa helt själv, som man kopplar in i taket, och är livsfarlig för andra människor, då kan det ju knappast vara olagligt att använda en jordad propp i ett ojordat uttag.Mikael_L skrev:
Eller så får du som vill ha lagtext leta reda på den som säger att det är lagligt.A Autorobot skrev:Ok, "får inte"? Vad menar du med det?
Menar du att det är olagligt? Ge mig i så fall denna lagtext , jag menar inte att jag har rätt, men att använda en jordad kontakt i ett ojordat uttag kan jag inte se som olagligt eftersom det från första början inte är olagligt att t.ex. byta ut en stickpropp av gemene man, även om man gör fel och orsakar någons död.
Trådstartarens fråga var om det var olagligt, inte om det var olämpligt eller att man "inte får" enligt dig.
Jordar man en dubbelisolerad apparat så är den inte dubbelisolerad längre.
Nej, så funkar det inte. Det är inte så att lagstiftningen talar om allt som är tillåtet.E elmont skrev:
Så du får nog leta fram lagen där det står att de inte är tillåtet. Och det är ganska uppenbart att det är lagligt om man kan koppla in vilken utrustning man vill i eluttaget, t.o.m. en utrustning som man själv har tillverkat, som inte är CE märkt. Jag har tillverkat många elektroniska apparater som går på el som jag stoppar i eluttaget, jag visste inte att jag var olaglig när jag gjorde det.
Nej, det enda som är olagligt är fasta elinstallationer.