Jag har ComHem i min bostadsrätt. För ett tag sedan hade jag en antennkille här som satte in ett nytt antennuttag genom att utgå från datautgången på ett befintligt uttag, dra 10 m kabel med en förstärkare halvvägs och till sist skruva upp ett utanpåliggande uttag för data, tv, radio. Funkar, men så här i efterhand är jag lite missnöjd med resultatet rent utseendemässigt.

Dels är det nya uttaget rätt iögonenfallande placerat (den saken var inte mycket att göra åt) samtidigt som det är närmast löjligt skrymmande (bygger nästan 7 cm ut från väggen, måttligt snyggt). Med tanke på att det bara är tv-signalen jag vill åt, och att uttaget är sist på linan, känns det som att det borde finnas någon mindre (alltså grundare) dosa jag kunde sätta dit i stället som gör jobbet. Eller? Skruvar jag isär dosan är själva delen som förgrenar signalen till de tre uttagen inte större än en tändsticksask. Vad fyller resten av klumpen för funktion?

Förstärkaren är inte heller någon fröjd för ögat där den sitter uppskruvad... Funderar på att "kortsluta" den och se om jag får tillräckligt bra signal ändå. Eller kan det påverka för grannarna? När jag läser andra trådar här på forumet får jag intrycket att det borde vara lugnt eftersom hela den nya installationen utgår från ett befintligt uttag, men om någon kan bekräfta det vore det bra.

Tack!

Ja, det verkar ju lite klantigt gjort. Om du bara ska ha tv på ett annat ställe hade det ju räck med ett T-kors i det befintliga uttaget och bara dragit en kabel till TV nr 2, då hade du dessutom (antagligen) sluppit förstärkaren. Som jag tolkar ditt inlägg har du fått dubbel uttagsdämpning.

Hmm. Jag har dålig koll på det här med dämpning. Men du menar alltså att man skulle ha skippat extrauttaget helt och hållet och bara dragit fram kabeln till TV:n?

I vilket fall sitter ju uttaget där nu, med borrhål och hela eländet. Vad jag skulle vilja göra är nog att plocka bort det och skruva dit en mindre tom dosa. Inne i den skarvar jag helt enkelt ihop inkabeln med en utkabel som har tv-kontakt i andra änden. Då blir min fråga: Vad behöver jag för mojäng för den skarvningen, och ger _den_ någon dämpning?

Okej, tack! Men måste jag koppla in mig på tv-utgången på det befintliga uttaget eller går det lika bra med datautgången? Installatören har ju redan spikat dit en kabel som är kopplad till datautgången, och det är klart att det kan ändras men jag avstår gärna om det inte är nödvändigt. Annorlunda uttryckt: är det i själva verket samma signal på alla tre utgångarna?

Det är att föredra att man kopplar TV via TV-pluggen, då risken ökar att störningar skickas bakåt i nätet om man använder Data-utgången för att koppla in TV:n. Det är en liten risk, men den finns. Och det är inte svårt, du byter bara ut F-kontakten till en IEC-hona som jag länkade till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.