Hej!

Håller på att försöka få igång internet via tele2 i en lägenhet, är genom coax uttag. Har två tv uttag, en med endast radio och tv kopplad med två kablar och ett uttag med coax som dock är dumt placerat och endast har en kabel som går in i den ( misstänker att den endast ger tv).

Köpte ett nytt uttag med coax och bytte ut den med två kablar som går in, dock funkar inte nätet i lägenheten. Kräver coax någon speciell kabel/uttag som jag saknar? Lägenhetshuset är uppgraderat för fiber via coax. Tänkte göra ett försök själv innan jag tar in en tekniker. Vid närmare eftertanke vet jag inte ens om uttagen fungerar överhuvudtaget, har ingen tv.

Tips på hur man ska gå tillväga och om kablarna är densamma för uttag med coax och de med bara tv och radio.

BirgitS
Du behöver prata med någon annan t.ex. i styrelsen om vilka uttag som används numera. Här finns det kvar uttag som hör till det gamla analoga kabel-TV-nätet (radio+TV) och som inte längre kan användas, förutom uttag för det nyare digitala kabel-TV-nätet,

Jag blir lite förvirrad av beskrivningen. "Coax" är kabeltypen (koaxialkabel på svenska) som används för traditionellt nät för TV. Uttagen med utgångar för TV och radio behöver inte separat kabel för radiodelen, de båda går i samma kabel. Att det är två kablar in i vissa uttag är för att signalen kopplas vidare till övriga uttag i slingan.

Om du ska köra internettrafik behöver du ett uttag med en tredje utgång. Men för att det ska fungera så måste nätet vara byggt för det, det räcker inte att bara byta ut TV-uttaget.

Om du kan lägga upp några bilder på vad som satt monterat innan du började ändra och vad du köpt och bytt till så kan vi säkert komma med konstruktiva tips om hur du kommer vidare.

Tack för bra svar, tar bilder ikväll efter jobbet. Huset ska vara uppgraderat för internet via antennuttaget och har bara två så rimligtvist är det en av de.

Amatöraf Amatöraf skrev:
Tack för bra svar, tar bilder ikväll efter jobbet. Huset ska vara uppgraderat för internet via antennuttaget och har bara två så rimligtvist är det en av de.
Man bör ha bytt ut båda uttagen i samband med uppgraderingen, men ta bilder så löser det sig nog.

BirgitS BirgitS skrev:
Här skriver Tele2 en del om just "fibercoax" och "fiberlan" samt har bilder på olika sorters uttag: [länk]

Här kan du kolla vad Tele2 kan leverera på din adress: [länk]
Man förstår ju att folk blir förvirrade när det slängs med benämningar som "FiberKoax" och "FiberLAN", trots att fastighetsnätet är byggt med kopparkablar i båda fallen.

BirgitS BirgitS skrev:
Här skriver Tele2 en del om just "fibercoax" och "fiberlan" samt har bilder på olika sorters uttag: [länk]

Här kan du kolla vad Tele2 kan leverera på din adress: [länk]
Bytte ut antennuttaget till ett nytt från Schneider och det började fungera direkt. Provade först med en budgetvariant. Tack för hjälpen alla!

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.