Mr Handyman skrev:
Den gyllene kombinationen av MFT och hyvelbänk har ännu inte gjorts (vad jag vet iaf). Långbänk eller inte, rolig diskussion kan det ju bli oavsett!
Den här är ett steg på vägen, om än inte fulländad, saknar ex framtång. Söker man på mft hybrid workbench får man lite hits på konstruktioner där folk kombinerat klassisk hyvelbänk med mft'ns fördelar. http://youtu.be/Cepg2DAkKQE

• Gilla
Nick_se och 1 till
  • Laddar…
När jag klickade på länken så dök det upp HoltzWerken och då drog jag lite på smilbanden efter som jag tycker att dom har gjort många bra saker och tidningen är helt ok kanske lite mycket festool:).

Pär

Det blev en beställning från Rutlands när de hade 15% rabatt över påskhelgen. Med frakt blev det då ca 49 GBP vilket jag tycker är ett riktigt bra pris.

Trots att jag visste om både mått och vikt innan så blev jag lite smått överraskad över vilken maffig pjäs det faktiskt är:
IMG_0221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0222.jpg
Skapa konto

IMG_0223.jpg
Skapa konto

En hastig koll vid upppackningen säger att det verkar vara OK kvalitet på tången. Än så länge har jag inte hittat något att anmärka på när det gäller finish. Stabilitet och funktion får väl visa sig framöver när det väl kommer till användning. Men det lär nog dröja ett tag.

PS
Plåtbitarna i bakgrunden är delarna till en "Dakota Mobile Base" som också kommer från Rutlands. En är redan monterad under fräsbordet och den andra kommer förhoppningsvis att hamna under bandsågen till helgen. Liksom tången verkar det vara godkänd kvalite. Mer prat om dem får eventuellt bli i en annan tråd.

Redigerat:
Jac, har du monterat tången? Blev det bra? Bild? :-)
Är sugen på att beställa den där till min blivande arbetsbänk.

Någon annan nämnde hyvlar.se, det verkar som att dom uppdaterat sitt sortiment med en fräsch framtång

http://hyvlar.se/framtang

Hyvel fäst under en arbetsbänk bredvid en rad med handtag.
Skapa konto

Hej alla!

Jag håller på att bygga en hyvelbänk men har inte bestämt än vilka tänger jag ska ha. Vilka tänger tycker ni är bäst? Den som "jac" köpte, (#19) eller den typen som "Herlitz" länkar till. Billiga tänger finns hos Axminster, och frakten är ju billig. Bara 6£. Om det nu stämmer med deras "estimation".http://www.axminster.co.uk/benches-vices-storage/vices/woodworking-vices

/P-O

Jonny Majava skrev:
Jac, har du monterat tången? Blev det bra? Bild? :-)
Är sugen på att beställa den där till min blivande arbetsbänk.
Detta undrar jag också ;)

Daniel_N skrev:
Detta undrar jag också ;)
Den kommentaren fick antagligen tomten att vända i dörren... :p

• Gilla
MagnusMagnus och 1 till
  • Laddar…
Var den dålig eller? Dom rear den nu också så är lite sugen

Jag tror fortfarande att den jag köpte kommer att fungera alldeles utmärkt om den bara blir monterad någon gång. Men vem vet, kanske nästa år, det blir med all säkerhet inte detta året...

Daniel_N ville antagligen bara ta tillfället i akt och vara lite förtäckt spydig eftersom han vet att det ibland tar lite tid innan det händer saker här hemma hos mig. Men jag tycker det är dumt att förhasta sig. ;)

jac skrev:
Jag tror fortfarande att den jag köpte kommer att fungera alldeles utmärkt om den bara blir monterad någon gång. Men vem vet, kanske nästa år, det blir med all säkerhet inte detta året...

Daniel_N ville antagligen bara ta tillfället i akt och vara lite förtäckt spydig eftersom han vet att det ibland tar lite tid innan det händer saker här hemma hos mig. Men jag tycker det är dumt att förhasta sig. ;)
Helt rätt, ett bra projekt varar länge!

//Ronnie

• Gilla
jac
  • Laddar…
R riba skrev:
Ja, den är gedigen och prisvärd, och har fyra år senare prissänkts ganska ordentligt:
[länk]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.