Finns det någon som säljer den här typen av skruvstycke i Sverige?
71KPRV1KCYL._SL500_AA280_.gif

Tacksam för svar!

Jag har för mig att Jula sålde något liknade för ett par år sedan.
Dock verkar de inte ha det längre vad jag kan se på deras Web sida.

Jag köpte ett liknande från Dieter i Tyskland. Blev förvånad över att frakten bara blev €15.
/B

Framtång heter det när det sitter på en hyvelbänk. (Och baktång heter den som brukar sitta till höger.)

Jag har också letat efter svenska återförsäljare av framtänger, men utan större framgång. Sjöbergs säljer svindyra som är anpassade till deras egna hyvelbänkar, men annars verkar det ganska tunt. Skruvstycken för metallarbete verkar det däremot finnas hur mycket som helst. Till slut gav jag upp och beställde denna http://www.rutlands.co.uk/hand-tools/work-holding/vices---bench/DK2020/9%22-quick-release-vice häromveckan. Jag har inte hunnit montera den ännu, men den verkar gedigen och synnerligen prisvärd.

Jag har också letat efter svenska återförsäljare av framtänger, men utan större framgång. Sjöbergs säljer svindyra som är anpassade till deras egna hyvelbänkar, men annars verkar det ganska tunt. Skruvstycken för metallarbete verkar det däremot finnas hur mycket som helst. Till slut gav jag upp och beställde denna [länk] häromveckan. Jag har inte hunnit montera den ännu, men den verkar gedigen och synnerligen prisvärd.
Ja, den är gedigen och prisvärd, och har fyra år senare prissänkts ganska ordentligt:
http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...orking-227mm-quick-release-vice-dakota+dk2020

ceson skrev:
Här finns
Fina bänktillbehör, verkligen, men de har vad det verkar ingen bänktång av den typ som Kilten efterfrågar. Köpte två st Irwin-Record från FFX nyligen No 52½ Plain Screw. Tänkte ha som både fram- och baktång. Fördelen med den sortens bänktänger är att de kan monteras med väldigt lite arbete. Det fick avgöra för mig den här gången.

Mr Handyman skrev:
Fina bänktillbehör, verkligen, men de har vad det verkar ingen bänktång av den typ som Kilten efterfrågar. Köpte två st Irwin-Record från FFX nyligen No 52½ Plain Screw. Tänkte ha som både fram- och baktång. Fördelen med den sortens bänktänger är att de kan monteras med väldigt lite arbete. Det fick avgöra för mig den här gången.
FFX är ju bra men finns väl inte i Sverige;)

Jag har faktiskt två framtänger över som jag kan sälja. En Veritas twin screw vice och en typ 52 från Dieter (den högst upp på sidan). Hör av dig om du är intresserad av att köpa.

Jag funderar på ovan nämnda framtång från Rutlands (http://www.rutlands.co.uk/sp++dk2020) men jag skulle vilja ha lite bättre koll på måtten. Är det möjligen någon som har ett sådant och kan kolla dessa?

Den heter ju "227mm Quick Release Vice" och max. öppningsmått anges till 254mm. Jag antar då att 227mm är bredden på käftarna, kan det stämma?

Övriga mått jag undrar över är djupet på infästningsplattan (se bild), samt höjden på käftarna.

DakotaVice.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stämmer att käftarna är 227mm breda.
De är ca 85mm höga (fri höjd ovan stängerna).
Och ?-måttet är ca 130mm.
Jag har "klätt in" mina käftar i trä så det var svårt att få exakta mått.

Oförskämt med folk som inte tackar för bra svar...

Jag ber om ursäkt, jag såg svaret direkt men det kom väl något annat emellan. Tack davthy!

Jag funderar på en hyvelbänks/MFT hybrid variant och ville veta hur mycket material jag behöver ha i ramen för att kunna sätta dit ett sådanthär. Jag funderar på ett underrede av 90mm limträ men då behöver jag "tjocka" på lite där tången skall sitta.

Tången är tänkt att sitta på ena kortsidan:
underrede1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag funderar just nu på bästa sättet att sammanfoga de olika delarna. När jag ritat och funderat lite till så tänkte jag lägga upp lite förslag i något som förhoppningsvis kan bli en byggtråd framöver. Men det finns risk att det istället blir en långbänk av det hela. ;)

Lite osäker på hur du menar. Du tänker ett ramverk av 90x90mm limträ? Låter vettigt. Hur blir skivan? 19mm mdf (som i MFT) är väl kanske inte riktigt rätt material vid tången. Kanska kan man dubblera till två 90x90 i djupled vid tången? De är ju rätt tunga och det bryter en del i bänken när de dras ut ordentligt. Mdf duger såklart om det ligger på dem.

Verkar vara med hyvelbänkar som med många andra saker i verkstan: När de väl är på plats är det bättre ju tyngre de är. De måste nästan sitta fast ändå, och sen får de ju inte ge sig i sina egna fogar heller.

Den gyllene kombinationen av MFT och hyvelbänk har ännu inte gjorts (vad jag vet iaf). Långbänk eller inte, rolig diskussion kan det ju bli oavsett!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.