Håller på med en bokhylla till snedtaket, 2,50m hög, 2m bred, i tre lodräta sektioner som skruvas fast i varandra vid montering. Sen lister som täcker runtom o mellan sektionerna. Materialet är 16mm mdf, 4mm plywood som bakstycke. Se sketchup- bild nedan.

Nu har jag sågat till o målat allt, hyllplan, gavlar o "tak".

Tänkte sätta 3+3 skruv i varje hyllplan, genom gavlarnas utsida. Fått tag på bra Spax-mdf-skruv. Limmar också (lämnat omålat där jag ska limma förstås). Men funderar på om det blir svårt att få det vinkelrätt?

Gjort lådor förut, där jag mäter diagonalerna för att se till att det inte blir en romb. Samma metod kan ju användas här, trots vinkeln, bara rita ett streck på längre gavelns framsida, på samma nivå som lägre gaveln, så kan jag mäta diagonalerna som om jag hade en rektangel.

Men dels har jag så stora mått här, kommer få svårt att trycka ihop om det skulle bli fel vinkel, som man kan med en mindre låda. Dessutom är det många hyllplan, går det ens att justera vid behov och innan limmet torkat, utan gigantiska tvingar?

Kanske är det överdrivna farhågor, men tacksam om nån har råd att ge!

Skiss i gråskala av en anpassad bokhylla för snedtak i tre sektioner med hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fäst stöd med tvingar så att hyllorna hamnar på rätt plats.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Annat kom emellan som vanligt, men nu är det ändå dags att skruvlimma ihop delarna till de tre hyllsektionerna. Sågat till bakstycken i plyfa som borde funka som en mall för att få det rakt, så det inte blir en romb av hyllan.

Hade först tänkt skruvlimma hyllorna mot ena gaveln först i "exakt" 90 grader o låta torka innan andra gaveln skruvas på i lugn o ro. Men funderar nu på om det snarare blir svårare att justera och få det rakt när limmet redan torkat på ena sidan, krävs ju att det verkligen blir vinkelrätt hylla-gavel. Kanske bättre att limma ihop allt direkt, och därmed få möjlighet ett justera/trycka ihop lite med bakstycket som "mall" innan limmet torkat?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.