Mikael_L skrev:
Innan du köper en sådan (B&D) ska du läsa denna tråd... :(
[länk]

Vridmoment är viktigt, det är ju det som gör jobbet åt dig.
Att välja dragare är enligt min mening att välja nödvändigt moment och sen önskvärd vikt och sist batterisystem & batterikapacitet.
Såg ni att jag inte alls skrev spänning... ;)

Men en del väljer efter spänning först eller kanske färg för den delen ...
men färg först kan vara bra om man vill åt speciella funktioner, kvalitet eller kompabilitet m övriga battieri-verktyg....i övrigt hålle jag med dig

P
Frebbe skrev:
Alla proffsmärket är bra, mycket beror t.ex. på din handstorlek. Därför går Dewalt 18v bort helt för mig, klumpigare maskiner får man leta efter, men det är min åsikt, pleqtiz tycker ju precis tvärtom.
jaha och vad menar du med det???? ska man inte få ge förslag utan att få sånna där påhopp!?!?!?!?!?!?!

pleqtiz skrev:
jaha och vad menar du med det???? ska man inte få ge förslag utan att få sånna där påhopp!?!?!?!?!?!?!
Jag tolkar inte det som ett påhopp på dig utan snarare att Frebbe redovisar sin åsikt angående dewalt 18V skruvdragare, och därefter klargör att det inte är en objektiv sanning utan att det finns andra (du) som har andra uppfattningar. Ungefär som någon som har en signatur där det står något i stil med "men jag kan ha fel".

...men jag kan ju ha fel i min tolkning också:)...

//Daniel

Håller nog med föregående talare också. Frebbe kunde kanske sagt att "andra tycker ju precis tvärtom" vilket gjort det tydligare att det inte var 'personligt', men nu valde han att illustrera med just pleqtiz för exemplets skull.

Väcker denna tråd igen, har läst lite passivt ett tag. Är i faggorna att köpa en ny skruvdragare med lite kvalitet då min som jag för övrigt har varit supernöjd med lagt av(batteriet). Jag är en "hemmapulare" men i ett tidigt startskede till att bygga hus därav att jag kräver lite dyrare apparat denna gång. Kollade på Fredells web och får se att dom har ett bra pris (tror jag) på AEG Bs12X-R med 2st 3,0Ah batterier, 1769kr. Men då jag bor i Uppsala så vet jag att dom säljer detta set även på...ja just Bauhaus men med ett pris på 2395kr. Jag talade med en säljare om prisgaranti på detta vilket var självklart! hah tyckte då att det var ett dunderpris då jag skulle få ytterliggare 12%, om det var på hela beloppet eller på mellanskillnaden vet jag ej. Den står nu undanlagd, men min fråga är detta ett bra alternativ, skulle annars köpa Bosch PSR 14,4 med 2st LI batt som kostade 1600kr.
Vad tror ni "experter" om detta, ni alla vet mycket mer än jag.

Hade ju alla gånger hellre köpt en sån AEG än en grön Bosch. Om jag inte minns fel är dom gröna Bosch-maskinernas Li-batterier endast på 1,3Ah vilket är lite i minsta laget.
På Bauhaus får du ju 12% rabatt på 1769:- i såfall. så det blir ju ett bra pris av del hela.

För upplysningens skull så köpte jag AEG Bs12X-R med 2st batt idag, jag fick ge 1556kr med prisgarantin. Tycker att det var ett rätt bra pris, det tyckte snubben vid disken på Bauhaus med :),
Och du Bastefallarn, du har så rätt i att de gröna Bosch-maskinernas Li-batterier endast är på 1,3Ah, iafall på den maskin jag kikade på.
Maskinen känns robust och jag är nöjd, nu måste den provåkas....
...på återseende

Vilken typ av batterier var det med på den AEG:n som säljs på Fredells/Bauhaus? NiCD? NiMh? Li?

Hittar inte någon AEG Bs12X-R med 3,0 Ah-batterier när jag goooooglar, (knappt någon träff alls med "-R"-beteckningen, inte i sverige i alla fall).

Finns bara en riktig maskin. Makita 14,4 li-ion

rogganroy skrev:
För upplysningens skull så köpte jag AEG Bs12X-R med 2st batt idag, jag fick ge 1556kr med prisgarantin. Tycker att det var ett rätt bra pris, det tyckte snubben vid disken på Bauhaus med :),
Och du Bastefallarn, du har så rätt i att de gröna Bosch-maskinernas Li-batterier endast är på 1,3Ah, iafall på den maskin jag kikade på.
...på återseende
Jag har haft min i ett par år nu och är mycket nöjd med den så jag tror att du blir nöjd också. Tyvärr verkar det som att AEG har bytt batterisystem. Eller tyvärr och tyvärr förresten, mitt batteri är vändbart (används fortfarande på Milwaukee tror jag) och det har varit användbart för mig. De nya batterierna är i och för sig kortare så i praktiken kanske det inte blir någon skillnad. Du kommer att kunna dra 8-10 mm skruv utan problem med denna maskin.

Jag som hobbyskruvare har svårt att känna att det finns maskiner som är speciellt mycket bättre än denna (har provkört Panasonic, Hitachi, Makita, Blå Bosch m.m. (B&D-koncernen inkl. DeWalt finner jag ingen anledning att ens nämna i samma mening...)) däremot så finns det massor av maskiner som är sämre. En mycket bra allroundmaskin alltså, snyggt köp!

Yamma

Byggarn har rätt! Makita 14.4 li-io är per idag den ultimata skruvdragare. Lite dyr, men SUVEREN!
Blå Bosch var bra, men det er skillnad på li-ion och inte. När Blå Bosch kommer med riktiga li-ion kan dom vara ett alternativ, men fram till dess - One and only: Makita 14,4 li-ion. Tråd avslutat!

pethans skrev:
Byggarn har rätt! Makita 14.4 li-io är per idag den ultimata skruvdragare. Lite dyr, men SUVEREN!
Blå Bosch var bra, men det er skillnad på li-ion och inte. När Blå Bosch kommer med riktiga li-ion kan dom vara ett alternativ, men fram till dess - One and only: Makita 14,4 li-ion. Tråd avslutat!
Nu har jag ju inte provat Makita 14,4 li-ion, men jag undrar vad den har för egenskaper som automatiskt kvalificerar den som den ultimata skruvdragaren oavsett vilka behov man har som köpare.

rogganroy skrev:
...på återseende
Jag var förbi Bauhaus i Solna och gissa
de tog 1295:- för den.
har bildbevis i mobilen om du vill ha!!!

köper en blå bosch hos K-rauta istället för de har 25% på den

Mikael_L
Kolla så det inte är GSR 12-2 (-2 inte VE-2), för den är rätt mycket vridmomentsvagare än en GSR 12. Faktiskt är de gröna maskinerna starkare... enl spec iaf ...

sollentuna la undan en, ringde dem och det är inte VE-2
VE-2 är silvrig på momentringen...eller vad den kan kallas.... denna var svart
1646:- skall de ha för den.
Bromma hade också samma maskin för samma peng.
De har ett kit med Sticksåg GST 85 Pe och liten dragare GSR 10,8 V för 2295. kanske fel tråd men är det prisvärt??

denna var det för jag klämde på den på väg hem innan jag åkte förbi bauhaus å klämde på AEG:n
och det var 2 batterier på 2,6Ah

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...gw&language=sv-SE&ccat_id=81949&prod_id=14096

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.