14 149 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Skruvdragare och batteristorlek
Det kan skilja i uppladdnings-/urladdningshastighet. In avgörs den av vad laddaren ger och om den av någon anledning läser av och ställer effekten lägre för större pack (som i ditt fall) så kan du per timme få ut mer med dina mindre pack. Detta även om din maskin kan köra med högre effekt på de större packen.P pyro skrev:Jag vet egntligen inte hur mycket ström jag kan dra ur den, men har inte upplevt någon skillnad under användning. Det jag tänkte var att vad jag kan dricka ur borde vara proportionellt mot vad jag kan trycka i. Och då de laddar med en högre storm gissade jag att jag kunde ladda ur med en högre ström också. Men det kan mycket väl varit ett felaktigt antagande
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Nej, det är helt korrekt att de med högre kapacitet både kan ladda och ladda ur med högre ström.
Det kan vara skillnad i slitage på batterierna. En avancerad laddare känner av bla temperaturen och reglerar strömmen. Åldrade celler har högre parasitförluster, högre inre resistans, med högre värmeutveckling som följd.P pyro skrev:
Jag har 5ah till 18-volts systemet och skulle inte byta, kör det mest krävande som slagskruvdragare, tigersåg, vinkelslip etc och då behövs kapaciteten. När smidigheten är en faktor som vid trallskruv eller de flesta multimaskinsjobb så är det 10,8 (eller 12v som det heter nu) som gäller då storlek och vikt är betydligt viktigare.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Bästa svaret
Laddtiderna som jag angett är de Makita anger som tid på fabriksnya batterier. Mina 3or med flera år på nacken håller fortfarande 22 minuter. Mina 5or köptes i våras och tar mycket riktigt 45 minuter.nanowire skrev:
För att lämna teorin kring detta och ge TS lite mer hjälp i sitt beslut så skulle jag nog vilja säga att om det bara är skruvdragare som är aktuellt spela inte batterikspaciteten någon större roll ifall man har tillgång till ström på tomten. Funderar man på andra, mer batteritörstande, maskiner så är nog större kapacitet bra. Det är rätt sällan man gör ett jobb som innebär att man skruvar i ett par hundra skruv utan att behöva göra något annat moment emellan. Att då passera laddaren och byta batteri är inget större besvär. Det flesta jobb som jag gjort hemmavid, inklusive ett ganska ambitiöst trädäcksbygge, har jag gjort med en 10,8V dragare med 1,3Ah batteri utan att jag upplevt batteribytena som besvärande.
Klicka här för att svara