14 149 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Skruvdragare och batteristorlek
Sida 1 av 2
Ska snart införskaffa mig en större skruvdragare som kommer ersätta min bosch 10,8V. Kommer satsa på 18V system men jag jag kan inte bestämma mig ifall det ska vara 2, 3, 4 eller 5ah batterier, hur snabbt laddar man batterierna behövs verkligen 5ah i en skruvdragare eller är en 2ah istället för litet batteri?
Om man skulle omformulera det till verkligheten hur många franska träskruv m8x70 klarar respektive 5 och 2ah och hur många trallskruv fixar de på en laddning? Känns som laddaren kommer hinna ladda upp 2ah batteriet innan den första tar slut eller har jag fel? Vill inte ha en onödigt tung maskin om det inte behövs.
Om man skulle omformulera det till verkligheten hur många franska träskruv m8x70 klarar respektive 5 och 2ah och hur många trallskruv fixar de på en laddning? Känns som laddaren kommer hinna ladda upp 2ah batteriet innan den första tar slut eller har jag fel? Vill inte ha en onödigt tung maskin om det inte behövs.
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Jag kör på minsta möjliga batteriet. Då blir dragaren liten och lätt.
Generellt så är det bara trall och annan mindre skruv som man matar många i rad. Mitt batteri laddar på mindre än en timme. Stora skruv så kör.mam bara några få år gången. Annars får man dricka kaffe eller köpa ett batteri till.
Generellt så är det bara trall och annan mindre skruv som man matar många i rad. Mitt batteri laddar på mindre än en timme. Stora skruv så kör.mam bara några få år gången. Annars får man dricka kaffe eller köpa ett batteri till.
Titta så du jämför batterier av samma generation. Ett äldre 3 Ah batteri kan vara ungefär lika tungt/stort som ett 5 Ah av en nyare generation.
Värt att tänka på kan också vara att en del maskiner inte klarar av att ge max effekt med mindre batteristorlekar även om det nog sällan är ett problem i praktiken.
Värt att tänka på kan också vara att en del maskiner inte klarar av att ge max effekt med mindre batteristorlekar även om det nog sällan är ett problem i praktiken.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
kitco skrev:
Ska snart införskaffa mig en större skruvdragare som kommer ersätta min bosch 10,8V.
Fick använda en maskin med ett 2 ah batteri här om dagen när jag glömt min maskin hemma.
Gillade den inte, maskinen var inte balanserad, och den hade svårt att stå på batteriet.
Obalansen tyckte jag var värre för handleden än att maskinen är tung.
Gillade den inte, maskinen var inte balanserad, och den hade svårt att stå på batteriet.
Obalansen tyckte jag var värre för handleden än att maskinen är tung.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jag skulle säga att alla laddare nuförtiden är såpass snabba att du laddar lika snabbt som du skruvar... Med två batterier klarar du dig i 99% av fallen ..
Är man orolig för att köra slut, så är det ju inte storleken på batteriet som är det relevanta egentligen (om man har mer än ett batteri) utan snarare relationen mellan kapacitet och laddtid. Jag har Makitas 3Ah (har några år på nacken) och 5Ah batterier. 3Ah laddar fullt på 22 minuter, medans 5Ah kräver 45 minuter. Kör jag med batterierna med mindre kapacitet kan jag alltså bränna mer effekt på samma tidsenhet än vad jag kan med de större, med kostnaden att jag måste byta fler gånger. Men slutsatsen r att det är större risk att stå utan ström med de större än med de mindre batterierna, bara man har disciplin att alltid sätta på laddning när man kört slut.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Det är stor skillnad när du kör strömkrävande maskiner då packarna med högre kapacitet kan leverera högre ström.
Har ett gäng 3Ah Makita 18V och lånade ett 5Ah till knacken för att prova och det var stor skillnad.
Har ett gäng 3Ah Makita 18V och lånade ett 5Ah till knacken för att prova och det var stor skillnad.
Är dina 3Ah fysiskt mindre än 5orna? Jag har uppfattningen att jag kan dra lika mycket ström ur mina 3orsom ur 5orna. Eller snarare mer egentligen. Men mina 3or är lite äldre och har samma fysiska storlek som de modernare 5Ah batterierna.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Nej de är båda den stora modellen.P pyro skrev:
Normalt kan man dra ur 5Ah packarna mer.LiOn batterier brukar ha en max kortslutningsström som är i relation kapaciteten. Ex 20c ger 60A med ett 3Ah pack och 100A med 5Ah. Detta givet att de båda packarna har samma C rating.
Nu har Makita chip i maskiner och batterier som talar om prestanda osv så det kan vara så att det gör att den inte ger högre effekt för dig med 5Ah pack.
Jag vet egntligen inte hur mycket ström jag kan dra ur den, men har inte upplevt någon skillnad under användning. Det jag tänkte var att vad jag kan dricka ur borde vara proportionellt mot vad jag kan trycka i. Och då de laddar med en högre storm gissade jag att jag kunde ladda ur med en högre ström också. Men det kan mycket väl varit ett felaktigt antagandeR Robert-san01 skrev:Nej de är båda den stora modellen.
Normalt kan man dra ur 5Ah packarna mer.LiOn batterier brukar ha en max kortslutningsström som är i relation kapaciteten. Ex 20c ger 60A med ett 3Ah pack och 100A med 5Ah. Detta givet att de båda packarna har samma C rating.
Nu har Makita chip i maskiner och batterier som talar om prestanda osv så det kan vara så att det gör att den inte ger högre effekt för dig med 5Ah pack.