Hej

Som så många andra så behöver även jag en ny skruvdragare, den jag har nu, (200 kronors från biltema) börjar ge upp. Har köpt ett nytt hus, så behovet blir lite större nu, den ska användas till det mesta, men till att börja med ska ett trädäck och ett staket byggas, sedan blir det nån innevägg i garaget osv..
Dvs mest standard skruvande....

Frågan är vad ska man satsa på? en Grön Bosch 14 V är väl vad jag funderar på, är det bästa köpet? bör man ha dubbla batterier till den?

Finns det några andra som ni rekomenderar? prisklassen är väl under 2000 kr, då jag även behöver köpa sticksåg och en hel del annat :)

Tacksam för tips och ideér och även tips på var man kan handla den, köpa från utlandet vill jag inte... jag vet att det är billigare men känner mig inte bekväm med det :)

Tar även gärna emot tips på om det pågår rea någonstanns på skruvdragare, eller en sticksåg :P

Hälsningar
Clas

Om du importerar kan du få tag på bra maskin för de pengarna. Om jag var i ditt ställe skulle jag investera i Makita´s BDF serie, t.ex. BDF440 (14,4 volt) eller BDF450 (18 volt). Detta med tanke på om du senare vill bygga ut din maskinpark och enligt mig har Makita och då i synnerhet 18V serien bästa utbudet. Annars är det bara att känna på maskinerna i någon butik och bilda dig en uppfattning om vilken som är skönast i handen.
Dubbla batterier behöver du om du ska renovera eller göra större jobb för då är det rätt drygt att sitta och vänta på att batteriet ska laddas även om Makitas laddare till ovannämnda maskiner hör till de snabbaste laddarna på marknaden.

Jag köpte en. 440 (enligt ovan) efter mycket funderande och är väldigt nöjd. 2000 inkl 2*1.3ah batterier som jag tycker räcker förvånandsvärt länge.

Dubbla batterier kan man kanske hoppa över, blir väl en lagom ölpaus :)

Är det import som gäller för att hitta den för under 2000 kr?
Måste hitta något ställe att klämma lite på den först iallafall... :)

Jag rekommenderar varmt 2 batterier. Inte för att man inte behöver en paus då och då, utan snarare för att man gärna vill bestämma själv när det är dags för paus. Dessutom är det dyrt att i efterhand köpa till ett extra batteri (när man har kommit på att det behövs).

En snabb google på priser på en Makita BDF440 visar på priser runt 4000 i Sverige... går den att få tag på för 2000 från utlandet?

För att inte slänga på dig proffsmärkestipsen direkt med priser långt över din nämnda budget....satsa på Ryobi's 18volts-serie, mycket för pengarna och flexibelt system, Kör själv Blå Bosch och Metabo (Och en Makita skruvautomat faktiskt...) på det mesta nu eftersom jag bygger så mycket nu och har pengarna till det... men Ryobi och Grön Bosch räcker långt för det mesta.

Om du vill ha två batterier och kan vänta tills de får in den är detta ett bra pris. Billig frakt också. makitas 453-variant (lite billigare än 451, 2, 4 och 6) Glöm inte att pröjsa med paypal bara, kort strular en del där.

http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=14808&CT=292&AID=0

Den klarar även små hål i betong om man har såna väggar och sätter upp tavlor. Inget för stora hål dock.

Redigerat:
Eftersom du har köpt ett nytt hus förmodar jag att du vill göra en del saker, kanske inte just nu men väl i framtiden?
En skruvdragare är ändå en sak jag tycker det är vettigt att lägga lite mer pengar på då det används mest av alla verktyg. Därefter kommer såg, här går åsikterna isär men en sticksåg är mer allround enligt mig så börja där och senare i en cirkelsåg.
Men vad du än köper för såg så låt bli frestelsen av att köpa billiga såg, det kommer bara att göra dig förbannad och jobbet blir mindre roligt. Finns många trådar om såg, det gör dig sysselsatt en bra tid framöver om du söker lite här.
Du nämner garage, staket och trädäck, det är typiska jobb där du kommer att använda skruvdragaren väldigt mycket så välj en skruvdragare med omsorg.
Nu är det mina åsikter men om du har stora händer kan det vara läge att kolla blå Bosch, annars Makita. Finns givetvis flera märken såsom Milwaukee, Hilti, DeWalt, Panasonic, Festool m.fl. men där är det svårare att hitta bra maskiner till bra priser därav tipsen om just blå Bosch och Makita.
Angående slagfunktionen (slagborr menar jag då) anser jag att du kan hoppa över, det är i praktiken oanvändbart, det blir bara tyngre och sämre viktfördelning i maskinen. De gångerna du behöver borra i betong, sten eller tegel kan du köpa en billig borrhammare. Är det större hål hyr du istället.

Två batterier är bra för att undvika onödig laddning. Med två batterier kan du tömma batteriet innan nästa används. Omvänt så blir det onödiga laddningar med bara ett batteri eftersom du efter avslutat arbete där du t.ex. använt 70 % av kapaciteten kommer att ladda batteriet för att inte, vid nästa arbetstillfälle, få en påtvingad ölpaus efter 15 minuters arbete.

Härligt med så många förslag och tips...
Dubbla batterier ska jag nog ha, sen är ju den stora frågan satsa rejält eller lite billigare...

Makita från tyskland, Grön Bosch eller Ryobi, det är förslagen hittils, tåls att fundera på...

Tja, ska du ha en riktigt **** bra skruvdragare till ett mycket bra pris måste jag rekommendera Metabos 18voltare...urstark och gedigen..har byggt ett helt hus med en sån. 3 års garanti på grejerna också... Lite doldis-märke i Sverige, men är ett tyskt kvalitetsmärke av rang.

Sen ska jag faktiskt tipsa om att en okej skruvdragare med sladd(!) är en bra investering...det låter dumt, men är väldigt användbart om man ska skruva mycket på samma plats, typ spånskivor, staket, trall...de skruvdragarna är lättare i vikt och det gör mycket för att spara handlederna, samtidigt som strömmen alltid räcker:-) Sen har man batteridragaren till alla knöligare ställen eller där man vill ha den extra kraften...

Och med det sagt, hellre två mindre kraftiga batterier än ett stort...vikten gör en del skillnad i längden.

Redigerat:
Kitet är tyvärr inget för mig, lite får många delar jag inte behöver... iallafall inte nu :)

Men alla tips välkomnas!

Om TS saknar cirkelsåg idag avråder jag bestämt att skaffa en batteridriven cirkelsåg. Det ersätter aldrig en nätdriven. Sen är det värt att tänka på att importerade Makita cirkelsåg har 16 mm i håldiameter medan här säljs i 20 mm variant. Det blir svårt att hitta klingor till cirkeln men det går givetvis att använda reduceringsbrickor. Detsamma gäller batteridrivna tigersåg, kraften räcker inte alla gånger.
Detta kit som nämns ovan är "budget" då t.ex. cirkelsågen är BSS611, saknar bland annat belysning jämfört med BSS610, gäller tigern också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.