Just litiumjonbatterier mår väl iåförsej bättre av att laddas innan man dragit slut på dem helt.

Skulle inte pröjsa en massa extra hundralappar för att slippa ha slagborrfunktion, skillnaden i vikt och balans är i mitt tycke marginell. Men jag skulle inte heller pröjsa extra för att ha det...

Två mindre batterier kan nog vara bättre än ett stort. Ett stort (3Ah) räcker till kanske 400 trallskruv, ett litet till hälften så många. På ett ungefär.
 
Jag har idag en Cirkelsåg från Jula, den för 180 kr, dvs deras billigaste..

Sedan har jag en Kap&Ger såg Dewalt 777, fick i present, så känns som att en skruvdragare och en sticksåg är prio.

Sågar som går på batteri är jag lite skeptisk till, orkar de verkligen? och orkar de tillräckligt länge?

Hur gör man om en maskin går sönder när man köper från t.ex Tyskland, ska den tillbaka dit på lagning osv?
 
Sticksågen tycker jag är helt OK på batteri, iaf Makitas. Ingen jätteskillnad mot med sladd (jag har kurvsågat i 70mm tjocka tryckta reglar). Men batteriet tar såklart slut någon gång...

Cirkel ska man nog ha med sladd däremot om man bara ska ha en.

Olika för olika märken. Bosch lämnar man in här men de skickar allt till Tyskland tror jag (rätta mig om jag har fel). Makita lämnar man in på auktoriserad verkstad här (det står nog att man inte ska göra det, men folk har gjort det och det verkar funka nuförtiden). Nån annan har säkert bättre koll på övriga märken.
 
Tror Bosch har nå service i Danmark, men jag kan minnas fel. :)
Jag tror det sitter skyddskretsar i alla? Li-Ion batterier som hindrar överurladdning, vore osmart om elektroniken ströp strömmen när det redan är försent. :)

@Kalasclas
Denna kanske kan vara nåt?
http://www.rubart.de/BOSCH-Bohrschrauber-GSR-14-4-2-LI---Extra--p74140.html
Såg nu att den var lite billigare hos Seltmann. :)
 
Redigerat:
Det blev en liten tur till Bauhaus efter jobbet för att klämma lite på maskinerna,

Makitan är ute ur matchen, den passade inte min hand, den kändes även tung.
Grön Bosch 14,4 (den vanliga) hade de, den kändes helt ok i handen
Metabo hittade jag oxå där, fanns ingen info på den så vet inte om det var 18V eller någon annan, kändes som Boschen...
Ryobi kändes riktigt skön att hålla i, gillade att de var som lite gummi där man håller...

Verkade rätt smidigt att det är samma batteri till flera olika maskiner, frågan är väl bara hur många av de andra maskinerna man kommer köpa och då känna wow va bra att jag redan har ett batteri.

Det får bli att besöka fler ställen innan man bestämmer sig... Ni får gärna fortsätta komma med tips och förslag och även om ni hittar rea någonstanns

//Clas
 
Makitan tung? Är du säker på att det inte var 454 eller 451 du höll i? De är nämligen betydligt maffigare.

Hitachis DS14DSAL är ibland på schysst pris (2 lax typ) på typ XL bygg, Woodys och såna ställen. Finns även här lite dyrare än så:

http://www.toolab.se/?item_id=60010307

Den blå Boschen jag länkat till ovan finns på Jula bland annat.
 
Jag röstar på en bosch gsr14,4-2li från tyskland (ebay), går att få för 1700:- med 2 batterier och L-Boxx.
En mycket trevlig maskin.

Hitachi ds14dsal är en mycket bättre maskin men dyrare oftast.
 
Redigerat:
Allting handlar ju om vad man behöver och vad man vill ha. Jag skulle rekomendera två batterier och minst 14,4volt. Lägg dig sedan i en prisklass som passar dig. Tänk bara på att man får oftast vad man betalar för.
Jag har själv haft både en bosch och en hitachi. Boschen inhandlades på K-rauta och hitachin på harald-nyborg för ca1800:- /st

Lycka till
 
TS nämner sticksågsinköp också.
Om du nu kostar på dig en fin skruvdragare så kan du hålla tillbaka en del pengar på sticksågen om du kan med och handla ett verktyg på Lidl som nu har rea på bla sticksåg och bandslip som diskuteras i en annan tråd. Prisvärd stickis som gör jobbet. Tog med mig en själv och blev positivt överraskad, iallafall av första intrycket. Skaffa ett paket kvalitetsblad från annat håll och den verkar fylla basbehovet, kolla Lidls verktygstråd om du vill ha mer på fötterna om sticksågen.
Visst den går inte att jämföra med kvalitetsmaskiner men beroende på vad man ska ha den till så tror jag den räcker för flera hobbysnickrare, däribland mig. Priset: 399kr gör att jag har råd att byta ut den om nåt år om jag tycker mig växt ur maskinen.
 
Ang Makitan, så kan jag mycket väl ha tagit tag i fel maskin :) får kolla igen, men den kändes inte perfekt och den var rätt dyr...

Hitachi, där har vi ett till märke, får bli en tripp till Harald Nyborg och känna efter...

Ang samma batterier, så menade jag att det är smart, men tror att nyttan av det är ganska liten, så det är inget krav...

AEG ska undersökas och även Bosch Blåa, tror Jula har den.

Sticksåg kommer som sagt också behöva köpas in, läste lite om Lidl´s sjukt billig... får se om man kan svänga förbi en Lidl och se om man hittar någon... Kravet för sticksåg är att det är Limp varianten, då jag tycker det är betdligt skönare.

Det ska inte vara lätt att hitta rätt verktyg :)
 
Det blir mycket väntan om du ska bygga ett trädäck med bara ett batteri....... Du får fylla på öl-lagret innan du börjar. ;-)
 
Mikael_L
Kalasclas skrev:
Jag har idag en Cirkelsåg från Jula, den för 180 kr, dvs deras billigaste..

Sedan har jag en Kap&Ger såg Dewalt 777, fick i present, så känns som att en skruvdragare och en sticksåg är prio.
Låter sunt. I alla fall om du tycker cirkelsågen funkar tillräckligt bra just nu.
Dessutom, bättre att du härdar ut ett tag till med en "skitsåg" än att du köper ett något dyrare skräp för att sen slutligen ändå bli tvungen att köpa en riktigt bra till sist. :)
(Been there, done that. :rolleyes:)

Köp en hyggligt bra klinga till cirkelsågen och bra blad till en ev billig sticksåg så blir dom nästan OK att arbeta med. ;)


Jag har grön Bosch 14,4 V skruvdragare, även en Hitachi DF...nåt, en proffsmaskin fast med NiMH-batterier, sen har jag en toolmate halv-liten 10,8V skruvdragare...
Och Boschen gillar jag alltid och jag sträcker mig ofta efter den när jag ska välja en av maskinerna. Den var helt klart ett vettigt köp.
Men Köper du en grön Bosch måste du se till att det blir med Litium-batterier. De gröna med NiMH har ett oerhört dåligt rykte, med att batterierna tar helt slut alldeles för snabbt. Alltså att dom inte längre laddar som dom ska, efter laddning kan man bara dra några få skruvar.

Tyvärr vet jag inga kanonkampanjer just nu. Jula hade för något halvår sen en Hitachi 14DFL (typ) till bra pris. Det var 13mm chuck, autolock på chucken, dubbla batterier och Li-ION, - ett fynd för sina 1800:- (eller nåt sånt).
 
Dubbla batterier får det bli...

Får klämma vidare och känna, om någon ser någon bra kampanj så får ni gärna tipsa om det..

Cirkelsågen är väl rätt värdelös egentligen, men ska testa byta till en bättre klinga och se om den kan duga :)

Tack för alla tips och ideér hittils!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.