Måste be om lite kommentarer:

Impulsköpte denna Makita på Homedepot i Californien. Laddaren klarar även 230V (står det på den, har inte hunnit prova ännu, kom hem sent i går kväll).

http://www.homedepot.com/webapp/wcs...3&productId=100588408&N=10000003+90401+501461

Med lite extra rabattkuppong i butiken hamnade priset på 182$ (= 1118 sek, enl Eurocard) inkl. Sales tax (som inte ingår i internetpriset).

Har jag köpt något billigt skräp eller var det en bra affär?

Har använt en sån varje dag i över ett halvår (yrkesmässigt). Den fungerar perfekt, klart bästa skruvdragaren jag använt. Låg vikt (1.6kg), skönt grepp samt utmärkt ergonomi, stark som en oxe, snabbt vartal (1500rpm) och så är den ju larvigt billig. Bra är även att den klarar 3.0Ah batterier, som förövrigt bara kostar ~400 kronor st i USA, mot 1500-2000:- här hemma.

Har totalt 3st likadana på företaget samt ett blått LXT-kit, allt från USA.

Så vitt jag vet är det samma skruvdragare som BDF452RFE fast i annan färg, annan chuck (den vit/svarta har en kvalitetschuck från jacobs) samt 1.5Ah batterier i lådan. http://katalog.essve.se/webspeed/ka..._bid=V70&dokid=wc357963&katnr=2&katsektnr=274

Sen så lär inte laddaren klara 240v, utan det står väl nåt i stil med: 120v-240w. Alltså 120v och 240w i effekt.

Jag har en sådan som jag är mycket nöjd med. Liten, lätt och smidig. Man kan använda de större 18V 3Ah-batterierna om man så vill.

Är du verkligen säker på att din laddare klarar 230V? Min klarar bara 120V, men effekten (240W) står skrivet precis intill spänningsangivelsen så man kan få för sig att det står 240V. Laddaren klarar däremot frekvens om både 50 och 60Hz, så det enda som behövs är en spänningsomvandlare. Jag köpte min för 295:- på Hobbex.

Edit: Storstark var snabbare

Det sitter antagligen en del elektronik i laddaren, så se till att köpa en transformator, och inte någon form av elektronisk omvandlare som är avsedd för lampor eller värmeplattor. Sådana kan släppa ifrån sig "sönderhackad" 230 V spänning som knäcker vilken elektronisk pryl som helst.

Tack för varningen om spänningen, jag skall läsa nogrannt en gång till. Jag hade inte väntat mig att den skulle klara båda spänningarna, så det var ren bonus. Dvs om jag inte läst för slarvigt.

Jag trodde de vita maskinerna var hemmapulvarianten av de blå proffsmaskinera??

storstark skrev:
,

Så vitt jag vet är det samma skruvdragare som BDF452RFE fast i annan färg, annan chuck (den vit/svarta har en kvalitetschuck från jacobs) samt 1.5Ah batterier i lådan. [länk]

,.

De är snarare för väldigt krävande hemmapulare samt som ett prisvärt alternativ industri/hantverk. Min åsikt är iaf att skruvdragaren är av allra högsta kvalitet. Jämför man Makitan med tex Bosch GSR 12 eller DeWalts motsvarighet så tror man att man fått något från Rusta i handen.

Skillnaden jag märkt mot de blå LXT maskinerna är batterierna samt att Makita inte skickar med bältesclips och bitshållare.
Lådan har plats för skruvdragare med batteri samt två extra batterier. Så ett tips är att köpa ett 3.0Ah batteri,

Det här blir säkert en dum fråga, men jag måste kolla:
Kan man använda en vanligt eldriven borrmaskin som skruvdragare? Ska skruva i ca. 4 cm tjock plank.

Det stämmer om spänningen. Det står 120 ~ 240W. "W" är väldigt ihoptryckt så det ser ut som ett enkel V. Och växelströmsymbolen ser mer ut som "-".

Tack för varningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.