8 606 läst ·
43 svar
9k läst
43 svar
Skruvade genom vp-rör med kortslutning som följd
Nej, det är klart att ingen skulle använda flera muffar när det räcker med en.
Är enklare och bättre med muff, vill man bara låta det vara är väl inte det hela världen, men börja krångla med tejp och lim förstår jag inte riktigt men sak samma, bara ledarna blir omdragna kan ni trycka dit ett tuggummi om ni nu är övertygade om att det är bäst, ingen kommer kunna övertyga er lika lite som någon kan övertyga mig att muff inte är det mest korrekta ä.
Är enklare och bättre med muff, vill man bara låta det vara är väl inte det hela världen, men börja krångla med tejp och lim förstår jag inte riktigt men sak samma, bara ledarna blir omdragna kan ni trycka dit ett tuggummi om ni nu är övertygade om att det är bäst, ingen kommer kunna övertyga er lika lite som någon kan övertyga mig att muff inte är det mest korrekta ä.
Är ett ganska typiskt scenario egentligen, tasmanov skär upp ett hål i taket och ringer montör suCia och ber denne laga rör och dra om FK, när tasmanov kommer hem ser han att suCia bara dragit om FK som går fritt en centimeter där röret är kapat.S Slugge skrev:
Tasmanov ringer montör suCia och frågar varför och får till svar att det inte behövdes för allt fungerar nu.
Tasmanov gör om jobbet så det blir som han vill ha det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Eh, 5 minuter extra? Först ska man upp på vinden, sen ska röret hittas under isoleringen, sen ska plasten skäras upp för att komma åt röret, sen ska röret kapas och muff monteras, sen ska plasten förseglas med åldersbeständig tejp och sen ska isoleringen tillbaks.S Slugge skrev:
5 minuter? :O
Sen kan jag tycka att det är en SÄMRE lösning att kapa röret o montera en muff, snarare än att dra ur skruven o låta det vara. Muffen är inte spec. mkt tätare än det lilla skruvhålet, däremot ställer muffen oftare till problem vid omdragning än vad skruvhålet någonsin kommer göra.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
S Slugge skrev:Är ett ganska typiskt scenario egentligen, tasmanov skär upp ett hål i taket och ringer montör suCia och ber denne laga rör och dra om FK, när tasmanov kommer hem ser han att suCia bara dragit om FK som går fritt en centimeter där röret är kapat.
Tasmanov ringer montör suCia och frågar varför och får till svar att det inte behövdes för allt fungerar nu.
Tasmanov gör om jobbet så det blir som han vill ha det.
Typiskt scenario? tror du får leta EXTREMT länge innan du hittar en elektriker som byter ut FKn i ett kapat rör utan att skarva ihjop det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Om kunden ber mig göra någonting som försämrar anläggning och dessutom kostar extra pengar så är det min skylldighet som yrkesman att informera och avråda från detta.S Slugge skrev:
Håller absolut med SueCia, har man råkat skruva i ett rör drar man ur skruven och drar om trådarna. Vad skulle ett 1-2 mm hål i röret göra för skada? Det tar inte bara 5 minuter att ta upp ett hål i taket, kapa röret och och sätta en muff och sen dra om trådarna. Sen ska taket lagas också.
Det här händer ofta på byggena. (Sista bygget jag var på hade snickarna skruvat i 4 olika rör under en 6-mån period.)
Sen beror det väl på vad för skruv det är men pratar vi om gipsskruv så är det ingen fara.
Det här händer ofta på byggena. (Sista bygget jag var på hade snickarna skruvat i 4 olika rör under en 6-mån period.)
Sen beror det väl på vad för skruv det är men pratar vi om gipsskruv så är det ingen fara.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
SueCia du gör något fel när du skarvar rören om det inte går att dra genom kablar efteråt, du måste ta i mycket mer när du trycker ihop rören!
Mussla, hålet i taket finns redan, och det är inte elektrikerns jobb att laga taket heller. Finns ingen vind som är aktuell heller, var får ni allt ifrån?
Ja, det är max fem minuters merjobb och medför ingen försämring.
Om det är ett litet hål och någon bedömer att det inte påverkar något så är väl inte det några problem heller
Mitt råd var om Tasmanov skulle göra jobbet själv, med helt rör och nya FK finns inga tvivel om att felet är lagat.
Mussla, hålet i taket finns redan, och det är inte elektrikerns jobb att laga taket heller. Finns ingen vind som är aktuell heller, var får ni allt ifrån?
Ja, det är max fem minuters merjobb och medför ingen försämring.
Om det är ett litet hål och någon bedömer att det inte påverkar något så är väl inte det några problem heller
Mitt råd var om Tasmanov skulle göra jobbet själv, med helt rör och nya FK finns inga tvivel om att felet är lagat.
På vilket sätt skulle det kosta extra, vad kostar en skarvmuff, 1 krona? Och tio minuters jobb istället för fem, blir det dyrare, hur räknar man då..S SueCia skrev:
Klart att drar man bara på muffen ett par millimeter och lyckas med att misslyckas dra genom FKn drar tiden väl snabbt iväg
Hur som helst hade jag inte stört en elektriker med detta såvida jag inte var väldigt osäker och absolut inte kännt någon elkunnig.
Men okej, om nu TS ringer elektriker och denne bedömer att skadan inte utgör något problem så hade jag inte legat sömnlös för detta, samtidigt är jag av åsikten att om TS vill ha röret lagat så ska TS också få det utan en massa tjafs eller mästringar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Eftersom min ursprungspost sa "jag hade aldrig gjort hål i taket" så fattar du nog vart merkostnaden ligger utan att jag förklarar vidare.S Slugge skrev:På vilket sätt skulle det kosta extra, vad kostar en skarvmuff, 1 krona? Och tio minuters jobb istället för fem, blir det dyrare, hur räknar man då..
Klart att drar man bara på muffen ett par millimeter och lyckas med att misslyckas dra genom FKn drar tiden väl snabbt iväg
Hur som helst hade jag inte stört en elektriker med detta såvida jag inte var väldigt osäker och absolut inte kännt någon elkunnig.
Förövrigt, snygg härskarteknik att försöka få mig att framstå som okompetent att utföra en skarv av ett VPrör, när det är du som saknar tillräcklig arbetslivserfarenhet för att veta att det oftare är stopp i en skarv än i ett oskarvat rör.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Jag skulle säga till kunden att "visst kan jag göra det, men det är inget som behövs och det är alltid sämre att ha en skarv än ingen skarv"S Slugge skrev: