Hade en firma hemma hos oss för att få en offert på renovering av badrum.
I nuläget har vi våtrumstapet med en spånskiva bakom men ska byta till kakel.
Enligt firman som var hemma hos oss räckte det med ett lager gips på väggarna på den befintliga spånskivan(tapeten borttagen förstås) och sedan skruva upp badrumsmöblerna på väggen .

Håller det verkligen utan några extra reglar att skruva fast det i ?

Om du ska ha ett vägghängt dubbelhandfat med underskåp utan fötter som väger runt 60-70 kg..som ungarna klättrar upp på, så är svaret nej. En toappershållare går bra. Vilka badrumsmöbler har du tänkt dig?

I ett standardbadrum är det oftast handfatet som belastar väggen mest. Väljer du ett som vilar på ett underskåp med fötter återstår bara småsaker som duschblandare, handukshållare, badrumsskåp o.dyl. I så fall skulle jag inte vara orolig för väggarna.

Att trixa in några extra stående reglar är inget stort extrajobb..och kan eventuellt bli nödvändigt ändå..om böjstyvheten i väggen inte duger. Sätt bägge händerna mot väggen och tryck till och känn efter om den sviktar!?

har inte en aning vad möblerna kommer att väga men det blir omkring 60cm bred kommod,inte speciellt stor möbel.

Men dushhörna och handukstork m.m. borde alltså inte vara något problem.

Sitter ioförsig ett "vanligt" handfat av porslin 60cm bred på väggen som sitter stadigt (handfatet är flyttat från sin ursprungliga plats,utan någon modifikation iväggen)

Ska du ha en fritt hängande glasdörr i duschörnan skulle jag förstärka väggen..annars inte. Hur länge sedan flytades handfatet från sin ursprungliga position? Vanligt att man förstäker väggen med en platta eller annan kottling just där handfatet ska monteras.

(Vad jag menade med "om böjstyvheten i väggen inte duger"....var, för att sätta plattor på alltså.)

provade att trycka lite på väggen och det sviktade lite cc måttet på reglarna är 60 angående handfatet så finns det ingen kortling på baksidan då flytten av handfat är gjort i befintligt badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.