Hallå Byggahus,

Vi har en liten hall i lägenheten som leder till två sovrum, garderob och en toalett. Sovrummen är båda i golvets kortsida/längdriktning.

Golvet har flyttat på sig och jag misstänker att det beror på att kraften som blir på golvet alltid är inåt mot garderoben/toan/väggen och att det är relativt litet och därför inte ger tillräcklig friktion mot underläggsmattan (tuplex).

Vad tror ni om att skruva fast trösklarna något i träregeln som är mellan rummen och lilla hallen? Alltså inte någon skruv i själva golvet utan i regeln som är till karmen och trycka ner tröskeln lite. Man behöver nog inte skruva hårt för att låsa golvet tillräckligt och det bör fortfarande kunna växa och krympa med årstiderna tänker jag.

• Trägolv som har flyttat sig i en liten hall med tröskel och vägguttag närmast dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smal hall med parkettgolv, soffa och ett bord. Dörröppning leder till en garderob med en hängande ljus handduk.
    Skapa konto
  • Smal hall med trägolv och tre dörrar; bilden visar en diskussion om att skruva fast trösklar för att stabilisera golvet.
    Skapa konto
Lim är nog ett bättre alternativ.

S Småbrukaren skrev:
Lim är nog ett bättre alternativ.
Varför tror du det? Då borde effekten bli att jag låser fast golvet helt vilket jag bör undvika väl?

Du behöver ju först skjuva tillbaka golvet, sen limma fast det mot sockel/tröskel. Hur ser det ut på andra sidan rummet?

Ska väl sitta distanser under socklarna?

S Småbrukaren skrev:
Du behöver ju först skjuva tillbaka golvet, sen limma fast det mot sockel/tröskel. Hur ser det ut på andra sidan rummet?
Skjuva tillbaka det kan jag göra, det tror jag inte är problemet. Två personer med gummiklubba och slagjärn vid garderob och toa bör ge önskat resultat.

Men problemet är att få golvet att stanna där sen eftersom det lagts flytande. Om jag limmar låser jag ju verkligen fast golvet, något som inte ska vara att rekommendera som jag förstått det.

S Småbrukaren skrev:
Ska väl sitta distanser under socklarna?
Under sockeln är det väl bara rörelsefog? Om jag har distanser där blir det ju samma sak som att låsa golvet, det kan inte röra sig under sockeln.

Min tanke är att lite lim är elastiskt nog. Silikon kan också funka. Skruv lär inte lösa problemet.

Trädistanser borde ju funka. Problemet är nog att du har för mycket rörelse fog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.