1 869 läst ·
44 svar
2k läst
44 svar
Skruva i porös vägg med luftspalt
Sida 1 av 3
Bor i en lägenhet byggd på 40-talet och ska försöka skruva fast ett antal skenor för ett Elfa-hyllsystem. Väggen i fråga är mot ytterväggen på huset. Självklart vill jag att skruven biter och att hyllan är riktigt ordentligt fixerad, så att allt inte brakar ihop en vacker dag.
Problemet är att väggen först har ett mycket poröst lager av någon slags puts, men min mycket begränsade erfarenhet av putsväggar säger mig att det här är ännu porösare än så. Det går ganska lätt att handskruva in i väggen genom det första lagret.
Andra lagret verkar vara en luftspalt. När man skruvar genom första lagret så liksom ”faller man in” i väggen ungefär som när man borrar i en gipsvägg, det bara säger ”poff” och så är man igenom.
Tredje lagret är, vad jag skulle tro, tegel. Eller åtminstone ett betydligt hårdare material som jag får anta är vad ytterväggen på huset är gjort av.
Knackar man i väggen så låter det ihåligt. Det är inte alls den stumma känsla som jag känt med andra väggar mot yttervägg.
Jag har testat att skruva direkt i väggen, men det känns väldigt löst. Jag har också provat att borra 6 mm och sedan använda Elfas egna plugg som är 8 mm, men skruven fäster inte i pluggen och bara snurrar.
Jag antar att det här är ett relativt vanligt problem, men jag har aldrig stött på det. Hur fixerar jag skenorna på bästa sätt? Jag antar att jag behöver få fäste i teglet eller vad det nu är, längst in? Behöver jag lång plugg och längre skruv än Elfas egna då? Eller ska man använda något speciell metod?
Problemet är att väggen först har ett mycket poröst lager av någon slags puts, men min mycket begränsade erfarenhet av putsväggar säger mig att det här är ännu porösare än så. Det går ganska lätt att handskruva in i väggen genom det första lagret.
Andra lagret verkar vara en luftspalt. När man skruvar genom första lagret så liksom ”faller man in” i väggen ungefär som när man borrar i en gipsvägg, det bara säger ”poff” och så är man igenom.
Tredje lagret är, vad jag skulle tro, tegel. Eller åtminstone ett betydligt hårdare material som jag får anta är vad ytterväggen på huset är gjort av.
Knackar man i väggen så låter det ihåligt. Det är inte alls den stumma känsla som jag känt med andra väggar mot yttervägg.
Jag har testat att skruva direkt i väggen, men det känns väldigt löst. Jag har också provat att borra 6 mm och sedan använda Elfas egna plugg som är 8 mm, men skruven fäster inte i pluggen och bara snurrar.
Jag antar att det här är ett relativt vanligt problem, men jag har aldrig stött på det. Hur fixerar jag skenorna på bästa sätt? Jag antar att jag behöver få fäste i teglet eller vad det nu är, längst in? Behöver jag lång plugg och längre skruv än Elfas egna då? Eller ska man använda något speciell metod?
På 40-talet, under kriget och lite efter det, var det brist på mycket i Sverige och de byggde därefter men jag skulle tro att det är någon form av murverk/tegel dom sen täckts av puts.
För att putsen skulle fästa satte man ofta en sorts matta av ståltråd och vass på teglet.
Du behöver komma in till teglet, eller vad det är för mursten, och hela pluggen behöver komma in i stenen. Sen längre skruv som går hela pluggens längd plus genom vassmatta och puts till din skena.
För att putsen skulle fästa satte man ofta en sorts matta av ståltråd och vass på teglet.
Du behöver komma in till teglet, eller vad det är för mursten, och hela pluggen behöver komma in i stenen. Sen längre skruv som går hela pluggens längd plus genom vassmatta och puts till din skena.
Låter rimligt! Jag mätte hålet in till teglet (eller vad nu är) och det verkar vara lite mer än 5 cm fram till det.T Testarn skrev:På 40-talet, under kriget och lite efter det, var det brist på mycket i Sverige och de byggde därefter men jag skulle tro att det är någon form av murverk/tegel dom sen täckts av puts.
Såg även att det fanns något som heter fasadplugg, exempelvis Fischer DuoXpand som är 8x100 mm eller 8x120 mm. Kanske kan vara något? Lite osäker på hur djupt man helst vill att pluggen ska fästa i teglet. Men i teorin så borde jag ju kunna borra 100 eller 120 mm rakt in i teglet och skruva fast med den pluggen?
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Du skruvar inte in i bruket mellan teglet då? Gammal puts kan ofta borstas bort när väl "hinnan" förstörts, vilket den gör när du skruvar i den givetvis.
Svårt att säga, men har skruvat fast en betydligt mindre kritisk pryl i en annan vägg som också är mot ytterväggen och upplevde samma sak där. Och då skruvade jag ändå fyra olika hål, så tror inte det är frågan om att jag når bruket.G grovspacklarn skrev:
I vilket fall som helst så är första lagret som sagt extremt poröst och knackar man i väggen så kan man tro att det är en gipsvägg nästan. Så det är rätt uppenbart att det rör sig om ett poröst, ganska tjockt lager och sen lite luft och sen tvärt mycket hårdare.
Fast puts fäster bra på murverk så den idén faller..
Är TS säker på att det inte är en trävägg innanför där vassmattan används som putsbärare?
Vassmatta användes även som brandskydds åtgärd på träväggar som behövde det..
Även kallad kloasongvägg:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Är TS säker på att det inte är en trävägg innanför där vassmattan används som putsbärare?
Vassmatta användes även som brandskydds åtgärd på träväggar som behövde det..
Även kallad kloasongvägg:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Finns det tegel eller annan kompaktare sten bakom puts och vassmatta så bör det räcka med ELFAs medskickade plugg. Se bara till att pluggen går in i stenen helt. Den kommer då inte att vara synlig från ytan på väggen.
Kan säkert vara så. Jag kan mycket lite om olika material, så har mest gått på magkänsla och gissar mig fram.J Jansson69 skrev:
Men har det någon betydelse för problemet med att fästa i teglet längst in? Eller menar du att man i så fall borde kunna fästa i första lagret, om det är trä?
Det är lite mer än 5 cm från mynningen på hålet fram till teglet. Så pluggarna från Elfa är nog för korta i så fall.T Testarn skrev:
Är det som jag tror så är det en plankvägg innanför putsen, det kollar du lätt genom att skruva in en träskruv igenom putsen för att se om den drar..T tobiasger skrev:
Här finns en länk om dessa väggar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-hantera-vaeggar-med-vassmatta-och-puts.510776/
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Misstänkte det. Men då borde det funka att borra cirka 100 mm in och sedan använda pluggen jag länkade ovan? Eller vill man att pluggen går in mer än 5 cm i teglet? Har ingen aning hur djupt teglet är, man vill ju ogärna råka borra rakt igenom ytterväggen. Men det antar jag är mycket djupare än så.G grovspacklarn skrev:
Kolla först om du har trä bakom putsen!T tobiasger skrev: