Byggahus.se

Ok med skruvavstånd 30 cm till takgips?

422 läst  8 svar

1. S
    Medlem Nivå 8
    God morgon alla!

Jag ska sätta upp gips i nya taket, har monterat glespanel cc 30. Men då blir det ju 30 cm mellan skruvarna. Är det okej, eller hur gör man annars? Tänkte sätta gipsskivorna vinkelrätt mot glesen för att få stöd för kortsidorna, spelar det någon roll? Annars skulle jag kunna sätta gipset längs med glesen, då går det att skruva riktigt tätt längs med långsidorna, men det blir inget stöd längs kortsidan.

Tack på förhand!

2. R
    Medlem · Nivå 11
    Helt rätt. Och bäst att montera tvärs glesen blir stadigast. Kortskarvarna skall skarvas på glesen.

3. S
    Medlem Nivå 8
    Tack för det snabba svaret!
    Då blir det mycket stöd på kortsidorna, men väldigt glest på långsidorna, enligt gipstillverkarna ska det väl vara max 20 cm mellan skruvarna men jag får ca 30, vad kan hända, kan det börja bukta och hänga ner med tiden eller?

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Jag har haft en 60x120 gipsskiva suttit i taket ett bra tag, med bara sex skruvar, en i varje hörn och två på mitten av långsidorna...

Det har inte hänt något speciellt med den...

5. S
    Medlem Nivå 8
    Låter bra!
    Jag tänkte smacka upp väggips som är stort och tungt men det blir ju många fästpunkter ändå. Tillverkarna är kinkiga och vill ha så himla tätt skruvat. Hoppas de överdriver lite...

6. T
    Medlem · Nivå 8
    skall du spackla långskarvarna så skall de ligga längs med glesen och skruvas med max 20 cm annars är risken att där blir sprickor

7. V
    Medlem · Nivå 6
    • Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 8
    Aha, tack för tipset. Har satt riktigt takgips förut men det blir så himla mycket att spackla i skarvarna, vill ha helt slätt tak, inget rutmönster. Tänkte därför att väggips blir bra. Får se hur jag gör.

9. S
    Medlem Nivå 8
    Jag kom på ett sätt att få något tätare mellan skruvarna på långsidorna: Att sätta 2 skruv på varje gles, nära vardera kant, i stället för bara 1 på mitten. Då blir det cirka 25 centimeter mellan skruvarna från ena gles till nästa.

Kan det vara värt det? Eller finns någon nackdel att skruva väldigt tätt och sedan glest om vartannat, typ spänningar i gipset?