Byggahus.se
God morgon alla!

Jag ska sätta upp gips i nya taket, har monterat glespanel cc 30. Men då blir det ju 30 cm mellan skruvarna. Är det okej, eller hur gör man annars? Tänkte sätta gipsskivorna vinkelrätt mot glesen för att få stöd för kortsidorna, spelar det någon roll? Annars skulle jag kunna sätta gipset längs med glesen, då går det att skruva riktigt tätt längs med långsidorna, men det blir inget stöd längs kortsidan.

Tack på förhand!

Helt rätt. Och bäst att montera tvärs glesen blir stadigast. Kortskarvarna skall skarvas på glesen.

Tack för det snabba svaret!
Då blir det mycket stöd på kortsidorna, men väldigt glest på långsidorna, enligt gipstillverkarna ska det väl vara max 20 cm mellan skruvarna men jag får ca 30, vad kan hända, kan det börja bukta och hänga ner med tiden eller?

Jag har haft en 60x120 gipsskiva suttit i taket ett bra tag, med bara sex skruvar, en i varje hörn och två på mitten av långsidorna...

Det har inte hänt något speciellt med den...

Låter bra!
Jag tänkte smacka upp väggips som är stort och tungt men det blir ju många fästpunkter ändå. Tillverkarna är kinkiga och vill ha så himla tätt skruvat. Hoppas de överdriver lite...

skall du spackla långskarvarna så skall de ligga längs med glesen och skruvas med max 20 cm annars är risken att där blir sprickor

Aha, tack för tipset. Har satt riktigt takgips förut men det blir så himla mycket att spackla i skarvarna, vill ha helt slätt tak, inget rutmönster. Tänkte därför att väggips blir bra. Får se hur jag gör.

Jag kom på ett sätt att få något tätare mellan skruvarna på långsidorna: Att sätta 2 skruv på varje gles, nära vardera kant, i stället för bara 1 på mitten. Då blir det cirka 25 centimeter mellan skruvarna från ena gles till nästa.

Kan det vara värt det? Eller finns någon nackdel att skruva väldigt tätt och sedan glest om vartannat, typ spänningar i gipset?

S Sir Duke skrev:
Jag kom på ett sätt att få något tätare mellan skruvarna på långsidorna: Att sätta 2 skruv på varje gles, nära vardera kant, i stället för bara 1 på mitten. Då blir det cirka 25 centimeter mellan skruvarna från ena gles till nästa.

Kan det vara värt det? Eller finns någon nackdel att skruva väldigt tätt och sedan glest om vartannat, typ spänningar i gipset?
Fick du någon ordning på detta, å blev det bra?

Jag ska sätta takgips imorrn på gles cc30 och har just insett att det blir mycket enklare montage om jag monterar gipsen med långsidan vinkelrätt glesen. Men då har jag ju problemet att jag inte kan skruva långsidorna tätare än 30 cm.

Vore jätteintressant med en uppdatering av hur du gjorde och hur det blev!

Takgips ska normalt monteras så infallande ljus från fönster kommer parallellt med kortsidan. I övrigt räcker 30cm mellan skruvarna.

• Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Takgips ska normalt monteras så infallande ljus från fönster kommer parallellt med kortsidan. I övrigt räcker 30cm mellan skruvarna.
Det är bl.a. därför jag vill montera så, ”bredden” på rummet från fönstret sett är 2.52.

Sen är det öppningar för dörr och andra vinklar som gör att det inte är kvadratiskt, men sätter jag 2.50-gips med längden parallellt med fönstret så får jag i princip inga skarvar alls i linje med infallande ljus. Varför jag monterade glesen åt andra hållet väljer jag att inte kommentera;)

Det jag oroade mig för var att spacklingen på långsidorna kunde spricka om man skruvade för glest, men 30 cm verkar räcka!

AlfaHannes AlfaHannes skrev:
men 30 cm verkar räcka!
inte om man läsa gyprocs anvisningar

• Gilla
Joak
  • Laddar…
T tergo skrev:
inte om man läsa gyprocs anvisningar
Nä men i denna tråd var ju grundfrågan om man kunde frångå Gyprocs anvisningar med 10cm eller ej.

Att gipstillverkarna har marginaler kan man ju misstänka, TS skapade ju tråden för över ett år sedan så jag är intresserad av att veta hur det gick.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.