A2 och A4 skruv är mjukare/segare än C4.

Rickard.
R Robert-san01 skrev:
A2 och A4 skruv är mjukare/segare än C4.
Detta är ju min generella uppfattning efter ett par år inom bygg. C4 är dock en rostskyddsklassning som inte säger ett dyft om stålets kvalité och egenskaper. En C4 trallskruv är inte jämförbar med en C4 konstruktionsskruv förutom just rostskyddet.

Min högst ovetenskapliga uppfattning är att desto mindre skruvar desto högre hårdhet=sköra medans grövre träskruv är mjukare och segare. Det känns också logiskt enligt mig även utanför mina erfarenheter.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Detta är ju min generella uppfattning efter ett par år inom bygg. C4 är dock en rostskyddsklassning som inte säger ett dyft om stålets kvalité och egenskaper. En C4 trallskruv är inte jämförbar med en C4 konstruktionsskruv förutom just rostskyddet.

Min högst ovetenskapliga uppfattning är att desto mindre skruvar desto högre hårdhet=sköra medans grövre träskruv är mjukare och segare. Det känns också logiskt enligt mig även utanför mina erfarenheter.
Det stämmer att A2/4 resp C4/5 är korrosivitetsklasser som inte har något med hållfasthet. Jag har dock praktisk erfarenhet av att rostfritt och syrafast är väldigt mycket segare än härdad och ytbehandlad. Se ex på trallskruv.

Violina Violina skrev:
Ja, det är alldeles underbart nästa gång man behöver lägga om taket och skruvskallarna är sönderrostade/går av..
Rostfritt... Men de sitter fast bättre, så taket inte båser bort vid första stormen...

• Haha
Rickard.
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Rostfritt... Men de sitter fast bättre, så taket inte båser bort vid första stormen...
Konstigt att så många hus har tak kvar då, för mig veterligen är att spika fast ändå det vanligaste

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Fick sedan tag på ett Företag som gör väldigt många tak varje år. Och de sa att de som oftast numera skruvar ströläkten för att det sitter bättre och minimerar risken att ströläkten glider från takpappen/duken. Sedan spikar de bärläkten. Låter vettigt och rimligt tycker jag.

• Gilla
Trimjohan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.