Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
A2 och A4 skruv är mjukare/segare än C4.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Detta är ju min generella uppfattning efter ett par år inom bygg. C4 är dock en rostskyddsklassning som inte säger ett dyft om stålets kvalité och egenskaper. En C4 trallskruv är inte jämförbar med en C4 konstruktionsskruv förutom just rostskyddet.R Robert-san01 skrev:
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att desto mindre skruvar desto högre hårdhet=sköra medans grövre träskruv är mjukare och segare. Det känns också logiskt enligt mig även utanför mina erfarenheter.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Det stämmer att A2/4 resp C4/5 är korrosivitetsklasser som inte har något med hållfasthet. Jag har dock praktisk erfarenhet av att rostfritt och syrafast är väldigt mycket segare än härdad och ytbehandlad. Se ex på trallskruv.Rickard.ag skrev:
Detta är ju min generella uppfattning efter ett par år inom bygg. C4 är dock en rostskyddsklassning som inte säger ett dyft om stålets kvalité och egenskaper. En C4 trallskruv är inte jämförbar med en C4 konstruktionsskruv förutom just rostskyddet.
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att desto mindre skruvar desto högre hårdhet=sköra medans grövre träskruv är mjukare och segare. Det känns också logiskt enligt mig även utanför mina erfarenheter.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Fick sedan tag på ett Företag som gör väldigt många tak varje år. Och de sa att de som oftast numera skruvar ströläkten för att det sitter bättre och minimerar risken att ströläkten glider från takpappen/duken. Sedan spikar de bärläkten. Låter vettigt och rimligt tycker jag.
Klicka här för att svara