Hej,
Hoppas jag skriver på rätt ställe här :)

Jag har byggt ett växthus i stål, och undersidan på den är då plattjärn med hål i och där har jag då tänkt dra igenom skruv för att kunna skruva fast på min mur som är gjord utav lecablock.
Så min fråga är vad för skruv och plugg bör jag använda för att den ska sitta fast samt att man inte råka spräcka lecablocket, behöver antagligen rätt lång skruv för att komma in i kärnan och säkert förborra.
Vad brukar man ha?

Tack för hjälp!

Rickard.
Lättbetongskruv utan förborrning brukar funka bra i leca men du måste undvika kanterna (oavsett metod). Låga varv på skruvdragaren och så fort det sitter så måste man släppa på gasen, ett halvt varv för långt så är risken att skruven släpper helt.

Jasså räcker det med sånna? Känns "klent" :)

Ursäkta sent svar.

M Meizter skrev:
Jasså räcker det med sånna? Känns "klent" :)

Ursäkta sent svar.
Det räcker absolut! Finns lecaskruv i olika dimensioner så du kan ju ta en grov dimension om du är orolig. Väldigt vanligt att syllar till hus fästes med lecaskruv om kantbalken är av leca så lär inte vara några problem med ett växthus.

Kanon tack för svaret, får bli det :)

Rickard.
Sånna skruvar är allt annat än klena utan dom är rätt rejäla och sitter bra om du köper rätt längd, det normala är att hela gängade delen på skruven måste ner i blocken.

Redigerat:
Av egen erfarenhet så drar från 6mm träskruv bra i LECA men man får vara försiktig, går det runt så går det runt. Dessutom kan det skilja mellan olika blocktillverkare.
Mao en 8mm lättbetongskruv av lämplig längd håller för väääääääldigt mycket. Men de tål INTE att att skruvas in under dragbelastning, dvs det man skruvar måste sitta relativt kloss mot redan. Skadar inte att förborra grövre i det som ska fästas för att minska risken.

Jag ska fästa ett par fyrkantsrör i stål mot lecablock med puts på. Skulle säkert funka med lättbetongskruv, kanske förborra ett litet hål. Dock så lockar det lite med en gänga som man kan fästa med en mutter och en bricka, funderar därför om man kan använda betongexpander i leca, eller spricker det garanterat då?

Rickard.
I irrbloss skrev:
Jag ska fästa ett par fyrkantsrör i stål mot lecablock med puts på. Skulle säkert funka med lättbetongskruv, kanske förborra ett litet hål. Dock så lockar det lite med en gänga som man kan fästa med en mutter och en bricka, funderar därför om man kan använda betongexpander i leca, eller spricker det garanterat då?
Nej det kommer inte fungera, den kommer inte fastna alls utan bara dras ut.
Ankarmassa och gängstång är bättre.

• Gilla
Henrik 75
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nej det kommer inte fungera, den kommer inte fastna alls utan bara dras ut.
Ankarmassa och gängstång är bättre.
Använd gärna en perfohylsa också så lär det sitta.

• Vit perfohylsa med lock för fastsättning, används inom byggprojekt för ökad stabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.