Bygger förråd och satt några snedsträvor. Räcker det att dessa skruvas i de horisontella reglarna eller ska jag dra en skruv in i stolpen som markerat på bild 1?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir stadigare om du drar i skruven från strävan till stolpen också, då det förhindrar strävan att glida på stolpen. Om det behövs är svårare att svara på då det kräver kunskap om resten av konstruktionen och tänkta belastningar från tak mm. "Better safe than sorry" skulle jag tänka då skruven är billig, och du ställer frågan. 
OK.
Har du skivor av något slag (gips, OSB, spånskiva, etc) så behöver du ingen mer diagonalstagning, skivor räcker mer än väl (för byggnader av sådana här blygsamma höjder).
Panel stagar väldigt bra, men kanske inte helt tillförlitligt, så ja, ska du endast ha fasadpanel så är det inte fel med en diagonalsträva på varje väggparti.
OK, carry on ...

Jag hade bara tänkt att ifall du tänkt ha skivor på insidan så kunde du skippa diagonalstagningen helt, bara haft något enkelt provisoriskt fram till att första gipsskivan var på plats.
Har du skivor av något slag (gips, OSB, spånskiva, etc) så behöver du ingen mer diagonalstagning, skivor räcker mer än väl (för byggnader av sådana här blygsamma höjder).
Panel stagar väldigt bra, men kanske inte helt tillförlitligt, så ja, ska du endast ha fasadpanel så är det inte fel med en diagonalsträva på varje väggparti.
OK, carry on ...
Jag hade bara tänkt att ifall du tänkt ha skivor på insidan så kunde du skippa diagonalstagningen helt, bara haft något enkelt provisoriskt fram till att första gipsskivan var på plats.
Klicka här för att svara