S
I vår villa från 2008 så har vi golvvärme, samt trägolv i många rum.

I vardagsrummet så har vi under en tid nu börjat bli fundersamma på varför en del/yta av golvytan tappat i kvalitet, visar prov på skrovligare yta samt att stavparketten ”spricker mellan stavarna”.

Se foton.

Någon som har erfarenheter som pekar åt något håll? Vattenskada?

Trägolv med synliga sprickor mellan stavarna, tecken på möjlig vattenskada eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med stavparkett som visar tecken på slitage och sprickor mellan stavar, möjlig vattenskada.
Skapa konto
Trägolv med synlig skada, inklusive skrovliga ytor och sprickor mellan stavparketten som kan tyda på en potentiell vattenskada.
Skapa konto

Jag tycker det ser ut som att det kommit vatten på. Det kan vara så enkelt att någon spillt, varit vårdslös med golvmoppen. Det brukar golven klara men upprepade gånger kanske?

Det ser onekligen ut som fuktskador.
Snabbast är nog att ringa försäkringsbolaget och be dem skicka ut nån som kan kolla och mäta. Det brukar de göra gratis och skulle det värsta besannas har du ju redan ett påbörjat ärende.

S
J Johan456 skrev:
Jag tycker det ser ut som att det kommit vatten på. Det kan vara så enkelt att någon spillt, varit vårdslös med golvmoppen. Det brukar golven klara men upprepade gånger kanske?
Precis den tanken hade jag också - men har inte funnit ”bevis” för att så är fallet.

S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det ser onekligen ut som fuktskador.
Snabbast är nog att ringa försäkringsbolaget och be dem skicka ut nån som kan kolla och mäta. Det brukar de göra gratis och skulle det värsta besannas har du ju redan ett påbörjat ärende.
Försäkringsgbolagets svar:

”Är ni oroliga för att det ska finnas exempelvis en vattenskada kan ni beställa en fuktmätning av en fuktfirma.
Tror ni att det är något annat kan ni kanske kontakta en snickare/golvläggare för att få hjälp.”

Beställa mätning av någon fuktfirma.. Inget som VVS:are har i sin portfölj då?

Har någon förutsättning ändrats? Plötsligt påslag av värme utan upptakt? Högre värmetillförsel? Ser mer ut som torrsprickor faktiskt, speciellt mitt i staven.
Fukt (brukar) ger annan karraktär, tex missfärgning kring lamellers och brädans kant.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Tommy66 skrev:
Försäkringsgbolagets svar:

”Är ni oroliga för att det ska finnas exempelvis en vattenskada kan ni beställa en fuktmätning av en fuktfirma.
Tror ni att det är något annat kan ni kanske kontakta en snickare/golvläggare för att få hjälp.”

Beställa mätning av någon fuktfirma.. Inget som VVS:are har i sin portfölj då?
Oj! Va uselt!
Har själv Länsförsäkringar och har hört att flera andra har samma policy, Dvs, om du misstänker något så skickar de ut nån direkt på deras bekostnad, det tjänar de på i längden med mindre omfattande skador etc.

Anticimex eller Ocab är två namn som dyker upp i huvudet, men det finns ju betydligt fler med fuktmätare. Det kan absolut vara en idé att ringa och fråga närmsta rörmokare.

BirgitS
P Pon skrev:
Har någon förutsättning ändrats? Plötsligt påslag av värme utan upptakt? Högre värmetillförsel? Ser mer ut som torrsprickor faktiskt, speciellt mitt i staven.
Fukt (brukar) ger annan karraktär, tex missfärgning kring lamellers och brädans kant.
Jag håller helt med, ser inte alls ut som en typisk fuktskada för då brukar man se mörka områden runt skarvarna med inlöpare längs ådringen.

Vad är max framlednings temperaturen ställd på? För hög temperatur kan få golvet att spricka.

Ingen nyinstallerad luftvärmepump eller så?

P Pon skrev:
Ingen nyinstallerad luftvärmepump eller så?
Kan det bli så med en llvp? Hur i så fall?

Är det ett klickgolv eller limmade fogar? Förutom att stavarna har spruckit finns krympspringor mellan brädorna. Fuktskadade stavar brukar "resa" sig i ändarna.

S
arneri68 arneri68 skrev:
Är det ett klickgolv eller limmade fogar? Förutom att stavarna har spruckit finns krympspringor mellan brädorna. Fuktskadade stavar brukar "resa" sig i ändarna.
Klickgolv.

Raka Raka skrev:
Kan det bli så med en llvp? Hur i så fall?
Luftfuktigheten påverkas betydligt snabbare, och har man dessutom otur så kan den riktade luftströmmen torka ur ett golv rätt hårt. Så om bpde golvvärmen och pumpen jobbar så blir ansträngningen för snabb för lamellgolvet, träfibern hänger helt enkelt inte med.
Tror det är det som hänt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.