1 058 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Skrotissar vad vet ni ??
Håller på med att framöver tömma mitt K-lager, vet någon vad en skrotis får för betalt när dom säljer. Vi som kommer får nog en mindre del, inga problem att se vad dom betalar men vad är kilopriset ut från dom. Vet någon det och inte vill skriva ut det här så ge mig ett PM
Det beror väldigt mycket på storleken på järnbitarna och om de är sönderskurna så de passar i smältverket och så vidare och vart de säljer och i hurudana mängder.
För tillfället kan vi räkna med att de inte säljer någon sorts järn i något sammanhang för mindre än 200€ tonnet.
Koppar och aluminium och rostfritt får de betydligt bättre för men det skall vara sorterat och dit åtgår arbetstid om inte säljaren har källsorterat.
A-Koppar (ren koppartråd ur elektriska apparater)
B-Koppar (kopparrör och kopparplåt)
Elektriska kopparkablar med isolering
Mässing och brons
Aluminium (alla järnskruvar och liknande skall avlägsnas)
Rostfritt (endast omagnetiskt)
För tillfället kan vi räkna med att de inte säljer någon sorts järn i något sammanhang för mindre än 200€ tonnet.
Koppar och aluminium och rostfritt får de betydligt bättre för men det skall vara sorterat och dit åtgår arbetstid om inte säljaren har källsorterat.
A-Koppar (ren koppartråd ur elektriska apparater)
B-Koppar (kopparrör och kopparplåt)
Elektriska kopparkablar med isolering
Mässing och brons
Aluminium (alla järnskruvar och liknande skall avlägsnas)
Rostfritt (endast omagnetiskt)
Är medveten om kvaliteterna , och det jag har är A -typ , lite gamla kablar som är skalade. Det som som är intressant är att skrotis betalar ett kilopris och säljer till högre, vet man skillnaden och har lite mer en ett kilo , kanske det går att pressa upp priset lite.
Varför tömma K-lagret?J jonaserik skrev:
Priserna måste upp väsentligt om elekrifieringen av fordonsparken skall kunna genomföras innan 2030, kopparn tål att lagras.
Klicka här för att svara
