Hej!

Jag behöver ett skrivbord med måtten 200x60 cm och har gett upp att försöka hitta något färdigt. Därför tänkte jag köpa en limfogskiva i ek och montera ben från IKEA på.

De enda ekskivorna som jag lyckas hitta i denna storlek är 18mm tjocka, furu finns i tjockare varianter.

Min fråga är om 18mm är tjockt nog för att skivan inte ska svikta? Jag tänkte ha ben i alla hörn och ett eller två ben i mitten, så det blir max 100cm mellan stödpunkterna.

Bordet kommer att belastas av kanske 20-40 kilo, men inte mer än 20 kg på de 100cm som är mellan stödpunkterna.

Kommer det att funka? Ek är ju rätt hårt.

/Erik

Du kan ju köpa en IKEA bänkskiva med en gång?! 1860x28 och 2460x28 finns, visst 635 djup men det kan ju inte vara hela världen och relativt enkelt att kapa till både djup och längd.
Betydligt mer att skruva i och du slipper nog oroa dig för att den ger sig lika lätt...

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80275217/#/70275227

erik5678 skrev:
Det kan jag visserligen göra, men jag vill inte ha laminat utan massivt trä, och då är det i så fall denna: [länk]

Dubbelt så dyr som de andra skivorna som jag har kollat på. Om inte 18 räcker så kanske jag får överväga det ändå.
Ajdå, jag bara antog att det var massivt. Mitt fel. Ett alternativ är att kika på de större byggvaruhuset som brukar ha en ganska stort utbud.

Tyvärr har ingen byggbutik här omkring tjockare än 18 mm, utom en, som tar 2300:- för 38x610x3000 och 1600 för 26x610x3020 och då kan jag ju egentligen lika gärna köpa på IKEA.

Men är 18mm ek inte starkt nog?

Jag skulle sätta en ram under. med 3 eller 4 bitar på tvären. Behöver inte vara jätte kraftig, men gör stor skillnad. 18mm kommer svikta. Kan också slå sig så den blir kupig.

Omkring 700-800:- hittat jag 18 för här omkring. Ja bauhaus finns lite här och där men inte här i Gävle...

Får väl fundera på en tjockare trots priset eller sätta ram under.

du kan ju också sätta ram eller förstärkningar på underifrån men en bit in så att de inte syns. Då får du fortfarande ett "lätt utseende" på bordet men mindre svaj.

Jag har ett köksbord i stavlimmad ek 40mm som slagit sig tvären mot stavarnas riktning, det buktar nedåt en hel del (mjölkspill hamnar inte på golvet längre)

Så jag tror att du oavsett tjocklek behöver förstärkningsribbor på tvären för att det inte ska slå sig och på längden för att det inte ska svaja

Visst kan jag bygga en ram men skulle helst undvika det.

Så biltema har.. Där hade jag inte ens en tanke på att kolla. 26mm bör väl klara 100 cm utan att svikta över tid?

Det kommer att slå sig eller svikta eller både och. Du får väl kapa ett ben varefter som de börjar glappa. Men det är klart att det går utan ram. Jag tror du måste upp på 3-4 tjock skiva innan den blir tillräckligt styv. Tänk en massiv innerdörr tex. Den har ingen ram men håller formen ändå. Men en innerdörr på 18mm kommer bli sned.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.