Anna1984 skrev:
TS ska inte ens behöva skriva inlägg #48. Det går att besvara hans fråga om hur man ska skråskruva i alla fall.
De flesta ifrågasatte väl själva skårskruvandet på en liggande vägg?
Krångligare, svårare, dummare samt även opraktiskt då det är svårare att fixera regeln på givet läge.

Men du har förstås rätt i sak :)
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Jag vet inte om det är komiskt eller tragiskt att vi är upp i 6 sidor nu för att besvara frågan:

"Jag ska skråskruva ihop ett gäng väggar med 45x95-reglar.
Hur många skruv behöver jag per regel och hur långa?"

:wow:
 
Tycker själv det tyder på ett fantastiskt engagemang i frågan :D
 
För övrigt är det bara 3 sidor här men det beror nog på inställningarna.
 
Blindnit skrev:
För övrigt är det bara 3 sidor här men det beror nog på inställningarna.
Din inställning är positiv :D:D:D
 
Vi registrerade kan ju välja att visa alla med.
Inte testat det i låånga trådar dock :)
 
Blindnit skrev:
Vi registrerade kan ju välja att visa alla med.
Inte testat det i låånga trådar dock :)
Det finns en tråd med typ 4260 inlägg och en maaaaaasssa bilder, där funkar det inte, annars kör jag alltid med det och det är aldrig några problem.

Mitt tips till TS skulle väl vara att skruva igenom syll/hammarband och in i ändträ. Enklare och smidigare än att skråa. Om jag fattat rätt uppfylller det alla kriterierna. Jag hade satt 6x90mm och två i varje ände, men det är klart, en räcker nog och det blir ju halva jobbet :)
 
Redigerat:
Anna1984 skrev:
Jag vet inte om det är komiskt eller tragiskt att vi är upp i 6 sidor nu för att besvara frågan:

"Jag ska skråskruva ihop ett gäng väggar med 45x95-reglar.
Hur många skruv behöver jag per regel och hur långa?"

:wow:
Det tragiska är väl att det är denna typ av inlägg som resulterat i mängden sidor ;)
Du har väl förresten inte missat mitt erbjudande till dig i tråden om testet av Boschen :)
 
Det TS inte tänker på, och som uppenbart har förvirrat i tråden, är att trots den enkla frågan, så kanske svaret lyder olika beroende på förutsättningar. Det har ju visat sig i denna tråd att kunniga tycker olika beroende på om hammarband sitter fast i tak, skall resas mot tak, eller skall resas utan tak. Kanske inte lätt att förutse, men därför kanske även grundförutsättningarna var dåliga?

Det är dessutom roligare att svara på en fråga om man ser framför sig vad som byggs, vilket säkerligen ger fler svar. Så varför inte börja med två meningar om studiobygget och lokalen den byggs i?
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
S
elpaco skrev:
Det TS inte tänker på, och som uppenbart har förvirrat i tråden, är att trots den enkla frågan, så kanske svaret lyder olika beroende på förutsättningar. Det har ju visat sig i denna tråd att kunniga tycker olika beroende på om hammarband sitter fast i tak, skall resas mot tak, eller skall resas utan tak. Kanske inte lätt att förutse, men därför kanske även grundförutsättningarna var dåliga?

Det är dessutom roligare att svara på en fråga om man ser framför sig vad som byggs, vilket säkerligen ger fler svar. Så varför inte börja med två meningar om studiobygget och lokalen den byggs i?
det skall bli en studio i en störe lokal
 
thomasx skrev:
Det finns en tråd med typ 4260 inlägg och en maaaaaasssa bilder, där funkar det inte, annars kör jag alltid med det och det är aldrig några problem.
Det är ju MIN tråd, ouups :D
 
elpaco skrev:
Det TS inte tänker på, och som uppenbart har förvirrat i tråden, är att trots den enkla frågan, så kanske svaret lyder olika beroende på förutsättningar. Det har ju visat sig i denna tråd att kunniga tycker olika beroende på om hammarband sitter fast i tak, skall resas mot tak, eller skall resas utan tak. Kanske inte lätt att förutse, men därför kanske även grundförutsättningarna var dåliga?

Det är dessutom roligare att svara på en fråga om man ser framför sig vad som byggs, vilket säkerligen ger fler svar. Så varför inte börja med två meningar om studiobygget och lokalen den byggs i?
Nah, jag känner mig nöjd nu. Tack ändå.
 
S
Studion skrev:
Nah, jag känner mig nöjd nu. Tack ändå.
du och jag har väl gått vidare väl. varför kan inte dom andra det?
gillar att du stod på dig
 
Ett alternativ kan ju vara att bygga med stålreglar. Lätta att bära, lätta att sammanfoga (nita) med minimalt skruvande och spikande. Dessutom ger de bättre ljudisolering än träreglar enl gyproc.
http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/så+minskar+du+oönskat+ljud/ljuisolerande+innervägg

Angående ljudisolering i övrigt så vill jag minnas att det finns speciell fogmassa att "limma" i hörnor, ovan- och underkant.

Skråskruva träreglar har jag använt 5x90mm 4 st/regel. 2 uppe och 2 nere. För att få rätt avstånd har jag använt en 55,5 cm lång regel som placerats mot föregående regel cc 60cm. Enkelt att få avståndet och håller läget även när man drar skruvarna.
 
Robert 75 skrev:
Ett alternativ kan ju vara att bygga med stålreglar. Lätta att bära, lätta att sammanfoga (nita) med minimalt skruvande och spikande. Dessutom ger de bättre ljudisolering än träreglar enl gyproc.
[länk]

Angående ljudisolering i övrigt så vill jag minnas att det finns speciell fogmassa att "limma" i hörnor, ovan- och underkant.

Skråskruva träreglar har jag använt 5x90mm 4 st/regel. 2 uppe och 2 nere. För att få rätt avstånd har jag använt en 55,5 cm lång regel som placerats mot föregående regel cc 60cm. Enkelt att få avståndet och håller läget även när man drar skruvarna.
Jag får hjälp av en konsult med det mesta. Jag bombar honom med så många andra frågor, så jag ville kolla denna enkla grejen ("enkla" haha) gällande skråskruvning här istället! :-)
Idén med måttregel är dock klockren och den kommer jag nog använda mig av, tackar för det! Var nog någon annan som nämnde något liknande innan så tack den den personen också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.