Nyfniken skrev:
Nu är det här ett forum för byggintresserade privatpersoner. En stor skara människor som bidrar med sitt kunnande baserat på yrkesliv och erfarenheter. Tillsammans bollar man idéer fram och tillbaka för att komma fram till den bästa lösningen på byggproblem.
Alla samlade trådar blir därmed en enorm gratis (!) sökbar kunskapsbank för kommande byggare med lösningar på alla tänkbara och otänkbara problem.
För att få gratis (!) hjälp med sina problem förväntas man därför svara på följdfrågor om frågeställningen från den samlade skaran. Ty svaret på frågan ska inte bara hjälpa dig,utan även kommande byggare som inte förväntas veta hur man bygger en innervägg på bästa sätt.

Ska du gnälla på servicen och hålla på och dryga dig mot människor som försöker hjälpa dig att göra jobbet på bästa sätt så får du väl åka till en bygghandel och betala för dig då det sannolikt bara är människor som har betalt som står ut med din attityd.
Nu är du väldigt otrevlig.
Jag har ju fått hjälp av flera stycken här, så det har gått fint ändå tycker jag.

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Fin tråd!

S
Studion skrev:
Jag har ju fått hjälp av flera stycken här, så det har gått fint ändå tycker jag.
som gammal i byggbranschen har min sin uppfattning hur allt ska göras.
nu gjorde studion precis som studion skulle. bara bra med bestämd åsikt

Studion skrev:
Bönder och bönders vis du vet.

andersmc skrev:
Så det var ett bra tips? Men du hade ju inte frågat "hur får jag rätt avstånd mellan reglarna". De andra tipsen du fick blev du sur över. Men i just detta fallet var det bra att någon gick utanför frågeställningen.
Du missuppfattar. Det upplevs som störigt när man ställer en rak och konkret fråga och folk som svarar gör det med nya frågor som går i en helt annan riktning än det man bad om hjälp med, utan att på något vis bistå med det efterfrågade. Det upplevs då som mer stjälp än hjälp, dessutom riskerar det redan från första svaret styra bort tråden från ursprungsfrågan som i ett sådant fall kanske aldrig får ett svar.
Man kan tycka vad man vill om fenomenet, men så är det, och liknande saker händer med rätt jämna mellanrum.

Det är alltså ingen som har något emot andra råd och tips, men det bör gå hand i hand med hjälp/svar kring framställd fråga.

• Gilla
Totem
  • Laddar…
Om det inte nämnts tidigare så brukar jag (amatör) som alternativ till att skruv/spikskråa använda vinkelbeslag. Vinkelbeslagen kan skruvas med ankarskruv. Både enkelt och hållfast!

S
injonil skrev:
Om det inte nämnts tidigare så brukar jag (amatör) som alternativ till att skruv/spikskråa använda vinkelbeslag. Vinkelbeslagen kan skruvas med ankarskruv. Både enkelt och hållfast!
va ju lite dyrt

SBH skrev:
som gammal i byggbranschen har min sin uppfattning hur allt ska göras.
nu gjorde studion precis som studion skulle. bara bra med bestämd åsikt
Jag kan tycka att det är lite intressant att du från första start var just en av dem som kom med helt andra förslag och inte svarade på urprungsfrågan, och dessutom blev ganska sur när ts stod på sig. Nu hunsar du nästan dem som kan tycka att ts ändå skulle varit lite vänligare i sina svar och attityd. Varför denna kappvändning?

S
elpaco skrev:
Jag kan tycka att det är lite intressant att du från första start var just en av dem som kom med helt andra förslag och inte svarade på urprungsfrågan, och dessutom blev ganska sur när ts stod på sig. Nu hunsar du nästan dem som kan tycka att ts ändå skulle varit lite vänligare i sina svar och attityd. Varför denna kappvändning?
sur?? inte jag. kanske formulerar mig dåligt bara

Mikael_L skrev:
Jag provade googla
[länk]
[länk]

Men till trippelgips är helt klart ovanligare. :)

Det finns ju ett flertal andra infästningsmöjligheter dock.
Till trippelgips skulle jag valt Snapp toggle.. :)

Mikael_L
Studion skrev:
Jag kan väl, som åskådare, tycka att du själv är ungefär lika otrevlig i tonen som nyfniken.

Men jag försöker väl ofta se lite bortanför själva "tonen" i inlägg, ofta har vi lite olika stil vi som bor i sådana här forum, och det leder bara till missförstånd.

Och hursomhelst håller jag med om att du ställde en rätt rak fråga i första inlägget och svaren som först ramlade in var inte svar på din fråga.
Men jag vill också passa på att påpeka att så har det även skett i trådar jag startat, det hela har dragit iväg i riktningar jag inte tänkt eller velat. Men ibland har jag också kommit till ny insikt eller fått nya idéer och gjort allt på ett helt annat och bättre sätt än jag först tänkt, tack vare att tråden fått sladda iväg lite i sina egna spår.
Så det är definitivt inte alltid av ondo. :)

Nu när det har dragit iväg så här långt (är vi på tredje varvet?)
skadar det väl inte att dra det hela ett varv till :)

TS skrev som förklaring till sin skrå-skruv-vurm att
Studion skrev:
...
- Jag har jävligt ont i båda axlarna, men främst i höger. Jag har svårt att höja armen för mycket. Kan och vill därför inte spika...
Om man då har lite insikt i ergonomi, vilket jag som en parentes råkar ha, så skall man hellre jobba med regelverket liggande än stående.
Om man jobbar med reglarna stående måste man ju jobba mycket uppåt, vilket är påfrestande för axlarna. (Jag vet, jag har samma problem.)

Så man skruvar hellre ihop hela härligheten liggande, helst på bockar så man får bra arbetshöjd.
Och då kan man lika gärna skruva från syll/hammarband och in i de "stående" reglarna, som många här har föreslagit.
Det blir ju ett lättare jobb! Och ett arbetssätt jag hellre skulle valt. Att skråskruva är ju faktiskt lite knepigt. Lätt att regeln drar iväg och kommer snett, och att man spräcker regeln i ändan.

• Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Och då kan man lika gärna skruva från syll/hammarband och in i de "stående" reglarna, som många här har föreslagit.
Härligt att du gör ytterligare ett försök!

Jag skulle vilja höra TS motiv till att skråskruva. Det är ju bara en dålig kompromiss man tar till när man inte kommer åt virket från rätt håll.

• Gilla
xyle
  • Laddar…
S
Nyfniken skrev:
Härligt att du gör ytterligare ett försök!

Jag skulle vilja höra TS motiv till att skråskruva. Det är ju bara en dålig kompromiss man tar till när man inte kommer åt virket från rätt håll.
då får du läsa det har ts skrivit redan varför det ska skruvas så

Nyfniken skrev:
Härligt att du gör ytterligare ett försök!...
Jag vägrar att ge upp, precis som du! I bättre kretsar kallas det perseveration alternativt ixofreni.

Inte förrän jag står framför Pärleporten i alla fall :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.