harry73
Vänta lite innan du gör något. Kan vara att färgen ändras något igen :)

peterwesterlund skrev:
Men tycker att fogen börjat bli mörkare nu i köket. Kan det vara så? Att den först är mörk, sedan blir ljusare efter 12 timmar, för att sedan bli mörkare igen?

Plast? Var kommer plasten ifrån?

harry73: Det var nog en inbillning igår. Det ser typ lika förjävligt ut på den väggen som på denna.

Från fogen, den innehåller plaster för att öka vidhäftning och öka vatten och smuts skyddet

Är det en dålig fog om plasten tillåts trängas upp till ytan? Tycker ändå det är märkligt att resultatet på min provplatta blev så bra.

Fogfärg är ett intressant alternativ. Först har jag dock ett enormt arbete att försöka få till en snygg yta på fogen överallt. Det är olika djup och ligger fult och "skrovligt" här och där. Så jävla B så det finns inte...

Fog är verkligen en hel vetenskap! Olika fabrikat har väldigt olika egenskap, tycker jag. Nu har jag bara erfarenhet av två olika, Höganäs och Kiilto, men de var verkligen helt annorlunda att jobba med!

Nej det kan bli så om man blöter fogen för mycket då tränger plasten upp

Ja ni, vad ska jag göra. Har ännu inte fått bukt på problemet. Har testat på en liten del av väggen med att kratsa bort all fog och testa nya metoder.

Jag klippte av gummi från fogskrapan och byggde ett eget litet verktyg som jag tänkte dra till fogdjupet med efter jag lagt på all fog. Det såg ut som en liten båt där man håller i skorstenen med fingrarna och den snea kölen drar till djupet. Den höll inte länge. "Kölen" drogs bort mer och mer. Men på ett litet område lyckades jag få till en okej fog som höll sig mörk även när den hade torkat.

Däremot håller ju inte detta med att använda detta verktyg. Det var extremt jobbigt att bygga den, speciellt kölen. Och kan inte hålla på och limma dit en ny köl hela tiden.

Testade på en annan yta att bara försöka tvätta ur fogen med största varsamhet. Dilemmat är dock att ju tidigare jag tvättar ur ju mer djup får jag eftersom fogen är mjukare och försvinner lättare. Men däremot kanske det gör fogen ljusare. Samma sak med mängd vatten. Därför det vore bra med ett torrt verktyg som skapar det där pyttelilla djupet.

För om jag istället gör så att jag väntar en längre stund på att fogen torkar till och sedan tvättar av då lägger sig fogen högst upp i spåren och det hela blir bara som en platt vägg som man lika bra kunde målat. Jag har verkligen gett upp det där med att få det djup som jag från början tänkt. Nu vill jag bara få en GNUTTA djup, ett normaldjup, så som jag ser många andra kaklade väggar har. Det som ska vara standard. Men det går ju för böveln inte att få till..

Vill få svar hur det egentligen är. Är det så att ju längre jag låter fogen torka ju mindre är risken att den bleknar av vattnet man tvättar av med sen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.