Hej alla,
Jag är helt ny här och ställer min första fråga och blir så tacksam för era tips!
Nyinflyttad i lägenhet och en del fönster behöver skrapas men i badrummet är det mer akut.
Jag är själv och det är en del kostnadsfråga så jag tänkte fixa själv!
Är det speciellt färg och fog/silikon som ska användas i badrummet?
Tips på verktyg för att få bort det gamla?
Hur kan man göra med gånggärnet?

Andra tips och erfarenheter som ni vill dela tar jag mer än gärna emot!
Mvh Arezoo

• Fönster med frostglas och tecken på fuktskador på träkarmen ovanför kaklade fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster med fuktskador och flagande färg på karmen, synlig mögel och kondens.
    Skapa konto
BirgitS
A AE79 skrev:
Hej alla,
Jag är helt ny här och ställer min första fråga och blir så tacksam för era tips!
Nyinflyttad i lägenhet och en del fönster behöver skrapas men i badrummet är det mer akut.
Jag är själv och det är en del kostnadsfråga så jag tänkte fixa själv!
Är det speciellt färg och fog/silikon som ska användas i badrummet?
Tips på verktyg för att få bort det gamla?
Hur kan man göra med gånggärnet?

Andra tips och erfarenheter som ni vill dela tar jag mer än gärna emot!
Mvh Arezoo
Välkommen till forumet!

När det gäller silikon, vilket väl är det som är (eller i alla fall borde vara) i vinkeln mellan kaklet och fönsterkarmen, så finns det sanitetssilikon som innehåller ämnen som ska motverka mögel.

Det finns våtrumsfärg men jag vet inte om man brukar använda det på och kring fönster.

Gammal silikon kan man försöka skära och skrapa bort och sen tvätta bort det sista med ättika (finns i matvaruaffärer).

Är det vatten från duschen eller kondens på fönstret som har orsakat skadorna?

Tack för din återkoppling! :)
Gällande hur det uppstått så kan det vara båda och, då fönstret står i princip bredvid duschen.

• Fönster med kondens och mögelskador intill dusch med kakel och duschtillbehör.
    Skapa konto
BirgitS
Då bör du försöka skydda fönstret genom att t.ex. sätta upp en gardin av ett tillklippt duschdraperi eller torka torrt efter varje dusch. Att vädra några minuter efter duschen när det är lämpligt väder är också ett alternativ. Det är en risk för att det blir allvarliga skador, typ ruttnande trä, och det är besvärligt att åtgärda.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.